fredag den 9. august 2013

Hvad lever de af? Nu opdateret med svar



Så blev det normalt igen, efter denne usædvanlig varme og tørre sommer, har vi nu fået mere normalt vejr, og igår regnede det ligefrem et par timer!
I naturen er der også meget der også er brændt af. Humlebierne har travlt i mine stauder!


For ude i naturen er der ikke meget der blomstrer.

Hvad mon de lever af, noget må der da være? 

Og lidt finder jeg da: 




her er det humler på en Knautia/Scabiosa lignende blomst.



Chamerion angustifolium denne morgen




Kender ikke denne skærmplante - men smuk er den med morgendug.

det var hvad jeg fandt denne morgen nær huset - ude i skoven er det nok lyngen der er leverandør!

Tilsidst lige et billede fra haven 



Kan du se hvad det er?

Opdatering:
Her er planten for ½ time siden:




Sedum "postmans pride". 

Virker sund og lader til at klare sig fint her!
Flot at så mange kunne se det!




15 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja hos dig er der ikke mange blomster til bierne kan jeg se. Du må have vild hjortetrøst derop, det er godt til både dem og sommerfuglene.
    Jeg kan ikke se, hvad det er på det sidste billede, har forsøgt, men nej.

    Forresten er der Barolo på tilbud i Superbrugsen, så jeg tænkte på dig :)
    Håber du nyder det helt almindelige sommervejr, så kan man da holde ud til at komme ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, jeg nyder den almindelige sommer - ligenu skinner solen - men jeg kan se mørke skyer i det fjerne.

      Ja, vil tjekke op på blomster der er stabile og holder i laaaaang tid!

      Tjekker Barolo-tilbudene når jeg kommer hjem:)

      Og jeg troede den sidste blomst var let!! - det er en plante de allerfleste bloggere har!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hei Karsten

    Ja, det er et godt spørsmål. Det er klart at det finnes jo mange ville blomster, og noen av de å jo også få besøk. Før vi mennesker begynte å kultivere blomster, så må noen humler og bier leve av noe da også.

    Den planten ligner på Kvann, Angelica, men er ikke sikker.

    Densiste vet

    SvarSlet
    Svar
    1. Her skjedde det en teknisk feil, for jeg kom innom en knapp på nettbrettet. Den siste vet jeg ikke hva heter ;-)

      Ha en deilig ettermiddag!

      Slet
    2. hei Marit

      tror bestemt at du selv har den sidste plante, sikkert i flere forskellige varianter:)

      Tror planten er beslægtet med kvan, men den har jeg haft i Danmark og denne er mere spinkel.

      Ha en dejlig aftermiddag du med

      Slet
    3. Er det en sedum av noe slag, det dere kaller Sct. Hans urt?

      Slet
    4. Ja! - en Sedum "postmans pride" :)

      Slet
  3. Jeg gætter også på mørkbladet sankt Hans urt.

    Ja, hvad mon de lever af, de små flyvere? Jeg har aldrig tænkt sådan før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Nåda vdu kunne også!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. jeg tror det er sedum...
    jeg syntes din skærmplante er fin.
    faktisk har jeg gået rundt i min have og undret mig over hvor bierne er? der er massere af humlebier, hvepse og svirrefluer, men næsten ingen bier. og af uvisse grunde gør det mig lidt trist.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Også du!
      Ja og så blomstrer den nu!
      Honningbierne er så få disse år - Tror de bliver svækket af de mange kemiske midler der bruges mod insekter! Beyer AG burde forbydes;)

      Ha en dejlig dag alligevel!

      Slet
    2. enig.. det MINDSTE lovgiverne kunne gøre var at der skulle indføreres to meter sprøjtefri brammer til levende hegn!
      hav en god dag
      KH
      Marianne

      Slet
    3. Jo en stor synder er også de private haver hvor vi helt udenfor nogen regulering sprøjter rundt med gifte hvis virkninger ikke er ordentlig kendte - Bayer AG er storleverandør af disse - jeg har lavet min egen lille boycott af deres produkter!

      En dejlig dag herfra

      Slet
  5. Mit bud vil også være sedum af en slags. Der er jo mange forskellige.
    Jeg har også tænkt på de små bier, humlebier og svirefluer. Jeg har oregano, lavendel, høstanemone, bredbladet persille og tidsler i blomst, så der er stadig noget hos mig at leve af. Jeg har lige pelset lavendlerne og så skyder de endnu en gang. Så der skulle gerne være blomster at suge honning af til hen i september hos mig.
    Men lidt regn ville da gøre underværker, for vi fik kun 4 mm i fredags.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Nå, du kunne også:)

      Godt vi er mange der tænker på bierne - de fleste blomster er jo oprindelig lavet for netop at tiltrække bier!

      Her i Sverige er der vådt nok nu, for mig og blomsterplanterne - men grundvandet er stadig total lavt.

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...