lørdag den 31. august 2013

De svenske liljer



Da jeg sidst var heroppe var det højsommer, varmt og extremt tørt. Siden har der været et enkelt skybrud: Med over 50mm på et par timer en nat, men det ses ikke rigtigt - alt er lige tørt, min branddam ligger udtørret og min brønd på samme lave niveau.
Men haven står flot, frodig og grøn, og græsset med, jeg tror det er nætternes dug der har reddet det hele.
Nå, i eftermiddag lover de almindelig regn, det ser vi så frem til!

Men først lige en liljerapport:


Den midterste del af ormen, med først 3 "Kushi Maya", en "Robina" og 2 "leslie Woodriff".
De er alle sat sidste år, og alt er i god vækst og med super blomstring.

"Kushi Maya" er ved at være på det sidste.

Men hvilken finale!
Det var sidste års enkelte løg der delt blev til disse 3 planter.
Duften er overvældigende, og elegant, ikke sådan bare at beskrive.
Så er der mere enkelthed over næste bulderbasse.
Robina med blomster en 25cm i diameter, markant farve og duft. 

Jeg tror ikke disse 3 så markanteog forskellige liljer skal have deres endelige placering her, det er næsten for meget. Det må jeg lige tænke lidt over!

I mit morgenbed har jeg "Sheherazade" med sine 1,2 meter er den endnu ikke oppe på hvad den præsterer i Danmark, hvor den jo har nået 2,3meter.
Der er 3 sekundære knopper tilbage, de står parat.
"Sheherazade" står markant, midt i dette stenede bed, og jeg nyder den særligt om morgenen. 
Det er her solen først kommer, og her jeg lige har fået mig morgenmad.


18 kommentarer:

  1. Flotte liljer - ja du kan have fornøjelse af dem først i Dk og så i Sverige Det er da en wing wing situation, du er heldig.
    Hvordan går det med det du skulle have leveret i august??
    Hyg dig

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Lisbeth

      Har endnu ikke fået min augustleverance - tror ikke de fik alt klart- så det bliver forhåbentlig senere!

      Det er noget af et puslespil at være i det rigtige land på det rigtiger tidpunkt - og indimellem lykkes det:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten. Smukke liljer du har i Sverige........er specielt vild med din Robina.
    Dejligt at du har to dejlige steder at nyde.
    Måske kan du hjælpe mig.Købte tre liljeløg i Hampton i juli.
    Men kan ikke rigtig tyde navnet.......mener der står Ovetal.Kender du den,og ved du hvilken farve den har?God weekend til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja Robina er alle vilde med - bare størrelsen!

      Tror der må stå "Oriental". det er ikke et egentligt navn men snarere en betegnelse.

      Hvis jeg har ret så foretrækker de let sur jord "Rhodotype" og du kan forvente imponerende blomster med markant behagelig duft!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Sidder og forestiller mig den brusende liljeduft Karsten og krydser fingre for lidt vand til dig også. Her er der kommet en smule til morgen og netop nu er solen igen brudt frem så det tyder på endnu en dejlig sensommerdag ;0)

    Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe

      liljeduften er meget markant og er vindenb rigtig rækker den meget langt!
      Har allerede fået en lille byge idag, så jeg er optimist - det er jo et par fronter der skal passere!

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  4. Nydelige liljer! 'Kushi Maya' var vakker. Her gleder jeg meg også over liljene for tiden, de dufter vidunderlig.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Ja "Kushi Maya" er noget for sig på alle måder - os nordpå har liljerne og deres duft senere end de andre:)

      en fin helg til dig med!

      Slet
  5. For noen praktliljer du byr på Karsten! Det må være deilig å finne dem i så god form?! Jeg skal være med på en liljeimport fra England og jeg kan love at fristelsene står i kø (..) Og jammen tror jeg ikke det kommer noen liljer sammen med annet snaks i begynnelsen av september :)Jeg likte det siste bedet ditt med liljen som et fyrverkeri av et utropstegn! Ha en deilig lørdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Rantan

      Ja netop som et udråbstegn! Solo stærk og helt alene:)

      Ja det var godt at se at liljerne var i så god form - havde frygtet at de var brændt af.

      Ha en dejlig helg!

      Slet
  6. Det er sjovt at se liljerne på den ufriserede baggrund (no offence intended) -det ser så hyggeligt ud. I år havde jeg Kushi Maya i en stor krukke, men pønser på at plante i hvert fald det ene løg ud. Vi du mene, der er særlige hensyn, man skal tage?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jada, det er bestemt ret hyggeligt.

      Nej ingen specielle henbsyn til Kushi Maya - jeg er ikke sikker på hvor meget kalk den kan lide i jorden det er vel det eneste jeg er usikker på?

      Ha en dejlig aften!

      Slet
  7. Leker liljer. Jeg falt helt for Robina. Den MÅ jeg bare ha i hagen neste år. Jeg har nemlig fått liljedille i år. Takk for inspirasjonen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Jannibele

      Du er velkommen:) Og Robina er fantastisk - Hyde i england er nok bedste leverandør...

      Ha en dejlig søndag!

      Slet
  8. smukke liljer.. jeg må altså have sådan en kæmpehøj lilje :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Når den først er etableret, så kan den nå de 2meter - imponerende!

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  9. Meget flotte fotos og smukke liljer ,de ser rigtig godt ud i de omgivelser ,ser også ud til at trives fint der hvor de er sat,bliver spændende til næste år at se hvor høje de kan blive,går ud fra jorden er super til liljer?
    Ha en god dag...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Ja tror jorden er ideel -neutral ph opnået uden kalk.

      Leslie har vist lidt frost skader - men ellers er jeg vildt begejstret - naboer der kommer her har jo heller ikke set noget lignende:)

      Ha en dejlig dag!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...