mandag den 19. august 2013

Op med Ambassadøren - hvad mon vi finder?



Siden jeg først så Ambassadøren i 2011, er det gået ned af bakke. 

Så mens andre nyanskaffer og roser denne Allium til skyerne, så graver jeg mine op!


Her ser du udviklingen:


2011

2012

2013

En klar udvikling, 1-2-4, ja, en fordobling af løgene hvert år, men de har samtidig givet en væsentlig mindre blomst, fra en fodbold til nu en appelsin.

Samtidig har den problemet, med sine store blade, som den lader visne, og dynger oveni alt omkring sig.


Frøstanden er der nogen der synes ser godt ud. 

Jeg, der ellers er glad for det tilfældige, det kaotiske, og har en klar stilren dekonstrueret havestil. Ja, selv jeg synes det dingler og dalrer for meget her i blæsten!

Så op med dem!

Og lad os se:
Det store løg er blevet til 8 væsentlig mindre. 
Og denne samling, havde vel tænkt at sende 8  triste og endnu mindre spir op næste år?
Havde det været tulipaner så var det flotte løg, men nej, det er det ikke.
Det var godt, jeg gravede dem op!



Her ligger de så, rensede og i en kasse fra vinterens clementiner - klar til nye eventyr!




6 kommentarer:

  1. Hei Karsten

    Det er jo trist at dine Allium har blitt mindre, men jeg synes ofte at det er slik det er med løk i sin alminnelighet. De blir mindre og mindre for hvert år, bortsett fra Narcissene da. De synes jeg holder seg ganske godt. De så veldig flotte ut når du hadde fått renset de :-)

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det har du da ret i, Muscari og Scilla holder sig også flot, og visse tulipaner!
      Tror gartnerierne tager dem op hvert efterår, og omplanter dem?

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  2. Det er ikke nemt at være løg i din have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det kan der være noget om!
      Har spekuleret på hvor de skal sættes nu...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Ja det spekulerede jeg også på, hvad vil du gøre ved dem nu, efter rensningen ser de fine ud. Jeg tror nu, jeg lader mine stå, selvom de også hos mig bliver mindre for hvert år. Så sætter man bare nogen nye eller???
    Dejlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Sidder lige og spekulerer på at lave et eksperiment, for at finde ud af hvordan gartnerierne får deres så store!

      Måske skærer de blomsten væk tidligt?

      Det kunne jeg da prøve med halvdelen næste år???

      Så lærer men lidt der!

      Ha en dejlig dag også du.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...