torsdag den 22. august 2013

Rockii



Jeg har netop haft fornøjelsen, at modtage en temmelig stor sending Rockii-pæoner fra Ole Larsen - Grenaa.

De er alle forskellige, og resultater fra et målrettet krydsningsarbejde.

Her er lidt billeder fra Ole:
En Klassisk Rock´s pæon, Navnet skyldes at en pæon med dette iøjnefaldende udseende blev fundet i Kina af Dr. Joseph Rock i 1926, det var ved et tibetansk kloster i det sydvestlige Gansu.

Han navngav den Paeonia rockii.

Moderne forskning har vist at den pæon han "fandt", snarere var et resultat af munkenes vedholdende udvælgelse og selektion end Rock´s evner som opdagesesrejsende.
Det nutidige navn er: Paeonia suffruticosa subsp. rockii. 


Der er stor spændvide i udseendet på disse fantastiske pæoner, og Ole har forfulgt flere mål.


Paeonia suffruticosa pæoner blev i 1994 valgt som "national blomst" i Kina.

Og her ligger de så - de mindste af dem jeg modtog - de har ikke blomstret endnu, og jeg har beskåret dem en en del 
I modsætning til det man oftest køber i handlen er dette pæoner på sin egen rod - ikke noget podning her!

Og her er de lidt større:
Ialt en 20 pæoner!  

Det bliver rigtig spændende!

Ole har flere online albums med masser af billeder.



21 kommentarer:

  1. Rockii-betegnelsen har der været en del polemik om, men blomsterne er smukke under alle omstændigheder. Hvor skal din spændende pæonlund placeres, Danmark eller Sverige?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, nogen vælger det gamle navn andre mener at hele Paeonia suffruticosa er noget værre rod og benævner dem Paeonia x suffruticosa - som om alle var hybridder.

      Og placeringen bliver begge steder: De vil jo kunne holde til klimaet i Sverige og så vil jeg på sigt beholde nogle i Danmark!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Spændende - hvordan får man lov at købe fra ham, eller er det bare dig, der har særlige forbindelser?
    Hvorfor har du beskåret dem yderligere? Det er smukke blomster, men mon ikke det varer nogen år, inden de blomstrer?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja ikke? Det ved jeg faktisk ikke, spørger lige om det!
      Normalt når man får pæoner er de jo skåret vildt tilbage - medmindre de er industriprodukter i potte selvfølgelig.
      Jeg kunne være bange for at de ville tørre ud den kommende vinter, så hjeg har lavet ligesom en mellemting:)
      Mange vil nok blomstre allerede næste år, men det væsentlige er at de klarer omplantning og vinteren!

      Ha en dejlig dag

      Slet
    2. Det lyder godt. Jeg har lige vandet mine træpæoner, de så lidt sørgelige ud, der skal nok en del vand til dine, selvom det er det rigtige tidspunkt at plante dem på, er det ikke?
      Tak i lige måde.

      Slet
    3. Så fik jeg svar - næste salg er om 4 år!

      Ole har derimod 300 forskellige(!!) dagliljer som er til gratis afhentning og opgravning (efter aftale vel) - sådan!
      Jo det er et fint tidspunkt - de har chancen for at lave lidt rødder før vinteren!


      Slet
    4. Tak for svar - ja så længe vil jeg nok ikke vente, inden jeg køber et par stykker af dem, nu må vi se. Ikke dårligt med gratis dagliljer, men selv fra Samsø er der langt til Grenå, desværre.

      Slet
    5. Ja Lisbeth - der går vist ingen færge fra Samsø direkte til Grenaa - men hvis du alligevel er på de kanter?

      Slet
    6. Jeg kommer sjældent på de kanter, det er ikke ret tit den vej, jeg kører.

      Slet
  3. Det blir spennende. Rockii peoner er jo så vakre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Det har du ret i! der er noget at se frem til:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten det ser godt ud med alle de pæoner,Ole tager et par stykker med herned så vi kan prøve dem i vores klima.
    Håber dine vil gro fint og sætte en masse flotte blomster:)
    Ha en god dag!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Ja ikke? - Alletiders at få dem afprøvet hos dig - Tror også de har tørre og varme somre i Gansu!

      Også en god dag til dig!

      Slet
  5. Hei Karsten

    Spennende med flere rockii hos deg! Du er heldig som har tilgang til de hos deg i Danmark. Jeg har en bestilling på noen direkte fra Kina som kommer om ca 2 uker. Jeg har begynt å grave nytt bed i dag hvor de skal plantes. Skal du prøve å ha de i Sverige? De er så vidt herdige er, men det er jo omtrent samme forhold hos deg, så de klarer seg sikkert der.

    Ha en deilig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, jeg skal helt sikkert have nogle med til Sverige.
      Når de først er etableret, tror jeg også de kan klare vintrene der - Men som det var i år med 1 måneds hård frost og sol - kan de måske godt få tørkeskader?
      Men vi er optimister: En vinter som i år får vi ikke lige med det samme igen!

      Lyder spændende med importen fra Kina - er det en ren pæon import?

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
    2. Hej. Jeg fik en EU-pallet hjem med 5 årige Rockii- hybrider. Det var godt nok 2 m højt og der vist 150 stk. Transport omkostninger var godt nok lidt af et chok .Det blev lidt over 15.000 kr. Plantetilsynet stod med en lup og kiggede ca. 50 % af dem efter skade dyr og deslige. Det er nu mange år siden så det er ikke blevet billiger. God fornøjelse
      MVH Ole G. Larsen
      Grenaa

      Slet
    3. Hej Ole

      Det var ellers noget af en udgift! Og så var der endda skadedyr...

      Og nej det er nok ikke blevet billigere, men mon ikke vores norske venner har tjek på det? Der har man en helt anden tradition for import fra fjerne steder - der er nærmest de samme regler hvadenten de importerer fra Kina eller Danmark. På mange norske blogge ser vi jo også usædvanlig mange spændende planter (incl Marits) - når det nu er så omstændigt så kan man jo ligesågodt få varerne direkte hjem! De går ofte sammen og laver store tjekkede indkøb, glæder mig til at høre nærmere om Marits!

      Du må have en dejlig aften Ole!

      Slet
  6. Hei igjen Karsten

    Ja, det er en ren rockii import med sunnhetsertfikater og det hele og det blir spennende å se hvordan de er når de kommer hit. De skulle vært sendt for lenge siden, men på grunn av tørke i Kina ble det utsatt. De kunne ikke grave plantene opp da. Jeg får 7 planter, og jeg lover å vise deg bilder av de når jeg får de :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei igen Marit

      det glæder vi os til - spændende!

      Slet
  7. Hej Karsten
    Nej hvor er det dog spændende, det føles som juleaften at få sådan en pakke, man skal bare vente virkeligt længe på at pakke ud :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      sådan er det med pæoner - de plantes om efteråret og blomstrer i bedste fald næste sommer. Og disse som ingen har set - det er spændende!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...