søndag den 11. august 2013

Jeg holder af morgenen





At gå stille omkring sådan en diset søndag morgen, at se hvad natten har ført med sig, om noget er sprunget ud, om Otto har været her og spist lidt, og så ellers lige få taget en stribe billeder.

Sådan en morgen har det været.



Stormhat -Aconitum napellus- i morgenens dis.


Min enorme "et eller andet" - tror den laver et ordentligt spir næste år!


En Phlox der venter på lidt sol.


og lidt er der altid sprunget ud - her min hvide Gladiolus. Nå ja, ihvertilfælde hvid på pakken...


Den første Lilium lancifolium er ved at åbne sig - den første lilje jeg fik sat heroppe, i ly af det store træ. 
Spinkel og elegant, med en ynde og vedholdenhed der inspirerer.

Jeg holder af morgenen.




.

22 kommentarer:

  1. Jeg har det bestemt lige sådan, Karsten. Morgener er bare fortryllende i haven :) Mon ikke kæmpen er en lodden kongelys.
    Fortsat dejlig morgen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose

      Ja ikke:) - Jo det er sådan noget som "lodden kongelys" jeg tror det er - hvis den overlever så ser vi det næste år!

      En dejlig dag herfra


      Slet
  2. Det er nogle rigtige dejlige morgenbilleder. Du har fanget stemning godt!
    Hilsen Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Alletiders du kunne lide billederne:)

      En dejlig dag herfra

      Slet
  3. Skøn morgen du har haft. Det er så sjovt at følge med, når den form for liljeblomst åbner næbbet.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Marie

      lilium lancifolium er en klar favorit - det siges man ikke skal have den sammen med andre liljer - på grund af noget virus - men det har mine glemt...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Det er du ikke ene om - en tur på bare tær i morgenvådt græs er så sommerligt og sanseligt om noget. At mærke haven vågne, hilse på blomsterne og mærke en dag, der bare ligger og venter på at komme i gang. Det er sådan en start der giver en dejlig dag:0)

    Skøn søndag fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka

      Ja netop - det var nu lige lidt for køligt idag til bare tær 12grader havde jeg;)
      Men det gode humør er da fortsat indtil nu iheverttilfælde:)

      En dejlig søndag til dig med

      Slet
  5. Ja morgenen er dejlig - at komme tidligt op og se sporene fra natten i et fint morgenlys, det er skønt, men en stille aften er heller ikke at foragte :) Fine morgenbilleder med dis.
    Dejlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja lyset ved dagens begyndelse og dagens slut er helt specielt - også når vi tager billeder:)

      En dejlig dag herfra

      Slet
  6. Havemennesker er ofte morgenmennesker der er ude med kaffekoppen i duggens skær. Alt er stadig lidt vådt og der er perler af vand på bladene. Som en anden Have Sherlock Holmes går jeg også rundt og ser om der skulle være nye haveglæder på vej. Som du sikkert kan fornemme er jeg også hende, der vandre rundt tidligt om morgenen i haven. :)
    Du får vist et smukt kongelys - måske i år?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, det tror jeg du har ret i - selvom det oftest er the jeg tager om morgenen:)

      Ja noget tyder på at det er et kongelys, og jeg mener at kunne skimte lidst ansats til blomst!

      En dejlig dag herfra

      Slet
  7. Dejlig morgenvandring med dug på. Jeg tænker også dit - et eller andet - kunne være et kongelys....sådan en har også boet i min have. Året efter var den væk igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Ja, det er nok kongelys - håber det er den hvide variant!

      Ja tror ikke det er en staude?

      En dejlig dag herfra

      Slet
  8. Hei Karsten

    Ja, det er deilig å stå tidlig opp og vandre i hagen.

    Jeg har en merkelig sølvfarget plate som kan ligne på din, men har bredere blader. Den skal egentlig være toårig, men jeg har den på fjerde året. Den heter Salvia argentea. Kjenner du til den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Nej, kender ikke Salvia argentea, men den måtte det meget gerne være:) den ser godt ud!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  9. Jeg glemte å si at det er flott bilder du har tatt. Den oransje liljen har jeg også, bare at her er den ikke favoritt ;-)

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak tak - Lilium lancifolium er nok også mest favorit her fordi det var min første lilje - så der er nok lidt veneration;)

      Slet
  10. jeg får sådan en fornemmelse af at du udover at vandre i morgendisen også sidder og læser Benny Andersen og Dan Turell over Baroloen deroppe i de svenske imens Otto laver mystiske elgsdyrlyde i skoven :)

    smuk morgen og fin klassisk Gladioles.. det er vist den slags der jævnligt overvintre den der.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja, når der er tid til overs bliver der gerne læst:)

      Otto er mest nede sydpå hos naboen - de har været der hele sommeren, tror han kommer her nordpå igen snart.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  11. Nydelig innlegg, Karsten! hagen om morgenen er et lite jordisk paradis, også vissheten om at man har en lang fridag foran seg. Jeg har jobbet i dag, men håper på en koselig fridag i hagen imorgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Vigdis

      Lyder dejligt ja, håber du slipper for alt for meget regn nu du har fri!

      Ha en dejlig uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...