onsdag den 7. august 2013

Mættede farver



Dette år er anderledes, den lange vinter, den vedholdende tørre og varme sommer - og bilder jeg mig ind: Blomsternes farver.   

Også her i Sverige.

Her ser du min lilje "First Crown"





Ualmindelig varm og mættet i farverne, når jeg tænker på sidste års udvandede kulører. "First Crown" er en fantastisk AO hybrid, altså en krydsning mellem en asiatisk og en orientalsk lilje.

Og Klaus Hadaschik, min Hemerocallis - daglilje, som jeg er så begejstret for i Danmark er godt med, også her, jeg viser hele forløbet fra idag:








Dagens udspring - det er min første blomstrende daglilje overhovedet her i Sverige.
Fin ikke?
Og der er mere på vej!




Dette er "Kushi Maya" jeg er rigtig spændt på den, måske den når blomstringen før jeg returnerer til Danmark?




10 kommentarer:

  1. Ja, det kan godt hende at fargene blir påvirket av været, så mye sol gjør nok noe med plantene i forhold til en kjølig sommer. Liljene og dagliljene dine er så flotte! Håper du har liljeblomstring når du kommer hjem igjen :-)

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Tror liljer i Danmark er færdige når jeg kommer hjem - tror kun det var en enkelt der ikke havde blomstret - her blomstrer der nok liljer til den første frost:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Flotte farver på dagliljen. Liljen og astilben er ikke helt gode sammen :) men det må vi se stort på.
    Jeg tror du har ret i det med, at farverne er påvirket af vejret, de få gyldne roser, der blomstrer nu er allerede meget varme i gløden og det er tidligt i forhold til sidste år. Dufter din lilje, når det er en krydsning?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Astilben står der af gammel veneration - så det bliver "First Crown" der flytter når jeg efter planen graver dem op til efteråret.

      Ja liljen dufter men ikke vildt meget - det var bare det at kunne lave krydset der blev prioriteret - der er kommet enkelte andre OA kryds - bla en mørkerød har jeg set.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. sikken du får rejst frem og tilbage :)
    Det er dog nogle skønne farver, både på liljen, men også på dagliljen. Jeg har lagt mærke til på Hyde's side skriver det ved nogle af liljerne at farven bliver stærkere ved visse typer af klima, så mon ikke du har ret ?
    Pas godt på dig selv :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja, det var dog med bil denne gang;)

      Ja hyde har jo kunder fra alle typer af klima - så han garderer sig også lidt - ved ikke at love folk præsis som sine egne billeder:)

      Tak i lige måde

      Slet
  4. Dagliljen, Klaus Hadaschik, var virkelig nydelig!
    Ha det fortsatt fint hos "søta bror"!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann
      Tak Tak - er selv meget glad for klaus!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten
    Meget fine fotos,den røde daglilje er flot,og lyset gør den virkelig smuk!!
    First Crown kom ikke med til Spanien ,det er en dejlig lilje,og ser ud til at trives fint der.
    Ha en god dag:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Dagliljen er en smule mindre her i Sverige end min eksemplarer i DK - men det gør egentlig ikke noget.

      Ja den trives godt - specielt i år uden sen nattefrost. graver den nok op til efteråret den ser ud til at have forøget sig pænt!

      En dejlig søndag til dig med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...