torsdag den 29. august 2013

Kryds - fiasko og uventet succes



At lave kryds kan være noget af et lotteri. Det er ikke alt der går som håbet, mens andet gør noget vildt spændende, og det, helt af sig selv.
Se bare her: Ensata Iris hybrid med frøkapsler, der ser ud til at kunne eksplodere hvert øjeblik, jeg har intet gjort for at dette skulle ske.


Og her: Den første lilje i Høneballe serien - har helt uventet selv lavet en pæn frøkapsel. det var hurtigt og lidt sjovt, så jeg lader den udvikle sig selv om liljen jo ikke er stor.

Ved andre kryds jeg har lavet, er frøstanden simpelthen visnet og faldet af øv det gik ikke.

Mens andre lykkes før det var forventet:

Mit John Lykkegårds kryds ser nemlig også ud til at ville til at lave frø.

Gennem Yahoo's liljegruppe har jeg været i kontakt medflere om hvad dette kryds er og hvad jeg skal forvente, her er Pjotrs kommentar: 

Hello Karsten.

Thunderbolt is aneuploid, i am not sure but it may be 3X + 1, so it's very close to triploid.

auto-3N x 4N  will give you aneuploids in range from 3N to 4N, some may be even 4N + some excess cromosomes.

4n seedlings may be 12%,  4X +/- 1 - 18%; 4X +/- 4 - 42%

aneuploids that close to 3N may be used in latter crossings in the same schemes as 3N lilies.
4N +/-  1  as pollen donor may behave like true tetraploid.

so you should test fertility, many will be like 3x + 6, these will have low fertility.

Good Luck

Pjotrs Ivanovs

Ja, indrømmet dette er meget meget langhåret, men hvis denne frøkapsel lykkes vil jeg nok fremover kunne betragte krydset som en 4n. 

Og en stor tak til Pjotrs!

Nå, vi må nok hellere også se på en blomst eller en bi:
Hvad med begge dele?  Honningbi der letter fra en radisse!

Og her et lidt større dyr:
Han sidder og passer på - nede mellem de små cyclops og dafnier.



18 kommentarer:

  1. God morgen Karsten
    Vi er tidligt oppe vi to :) Fine billeder af både bi og frø. Karsten jeg forstår slet ikke noget af det med hybrider og kryds osv. hvad gør du? Hvis jeg ikke klipper de visne blomster af mine liljer, danner de vel også frøstande eller?? er det det, der er kunsten, når de gør det?? Du må lige forklare, så selv jeg kan forstå det :) Og så hedder det altså Høneballe, kun et n, med mindre du synes den skal hedde noget andet.
    Dejlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Høneballe javist! Det er nemt at ramme lidt gale taster her så tidligt!

      Ja mange iris og liljer vil danne frøstande hvis man bare lader dem være - men ved kontrollerede kryds - hvor det er mig der har givet dem pollen - er det ikke altid de tar imod, og er de selv meget specielle er de måske heller ikke selv istand til at danne frø.

      Både min ensata og JL krydset er temmelig specielle og det er derfor jeg det er spændende - håber på spiredygtigt frø fra begge!

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  2. ok der skulle selvfølgelig stå min iris.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, men det gælder skam både for iris og liljer! Mekanismerne er stort set de samme:)

      Slet
  3. Ja, der stod jeg så lige af.... men pyt! En frø i sit morgenbad og bi på blomst, det kan jeg forstå at nyde og så X'er du bare alt det bedste du har lært! Jeg er forhåntlig med igen når afkommet viser sig... ;)
    Ha' en herlig dag, - med eller uden kryds!! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Fru Friis

      Vi er da er par stykker der er morgenfriske:)

      Arvelighedslære er ikke nemt og når vi tilmed har at gøre med liljer med forskellige kromosomtal så må der regnes på det!

      Afkom vil unægteligt være noget af en succes!

      Tak i lige måde:)

      Slet
  4. God morgen Karsten

    Det var da svært så mye trafikk det var hos deg i dag tidlig :)

    Det med krysninger av liljer og iris er ikke noe jeg vet noe om heller, men jeg registrerer at det er mange stapp fulle frøkapsler her i hagen nå. Martagon og ensata ser ut til å få mye frø nå i høst.

    Flott frosk du har i hagen din!

    Det blir spennende med dine krysninger!

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja - det er da bare hyggeligt med lidt snak om morgenen:)

      Ja denne sommer har været ideel - Bå¨de Iris og liljer vil gerne have det varmt for ikke at kaste frøkapslerne.

      glæder mig til at se om der bliver spiredygtige frø!

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  5. Jeg er ikke nået så langt i min havekarriere, at jeg krydser noget som helst andet end fingre for, at det jeg planter vil tage fat og gro :) Men jeg synes det er vildt spændende at følge med i dine eksperimenter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Du er meget velkommen - Hvis vi alle lavede præsis det samme ville det være lidt kedeligt, ikke?

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  6. Jeg gør som Ulla, nøjes med at krydse fingre for, at planterne trives, og lader planterne om selv at klare bestøvningen. Men der er ingen tvivl om, at krydsningsarbejde kan være særdeles vanedannende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      ja at krydse er en fin fin hobby - er dog glad for at jeg ikke skal leve af det:)

      Det at disse planter har klaret det selv er lidt spændende!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Så spennende med de krysningene du gjør! Skjønner at det er veldig tilfredstillende når du lykkes. Hos meg får naturen ordne opp med selv, uten min innblanding.
    Så koselig med frosk i hagen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Selvom det kan tage mange år, er det vildt spændende ja. Du ved jo ikke hvad du vil se når blomsaten åbner sig for første gang!

      ja, frøer/frosk er alletiders;)

      ha en dejlig dag

      Slet
  8. Nøj en vaske ægte frø , heldige dig .. frøer, frøkapsler, blomster og bier.. jo det summer i din have :) spændende
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  9. Hej Marianne

    Her er det godt med frøer - og nu snart også frø:)

    Ja jeg er spændt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  10. Ja disse krysningene dine er spennende. Du må bare si i fra om du ønsker å spre frøene til en testpilothage i Bergen ;)Jeg skal ikke være vanskelig å be :-D Alt vel for kvelden natten og ikke minst morgenen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Fru Ranten

      Alt vel denne fantastiske morgen! Nu tager jeg til Sverige - håber også på frø derfra! Må se om jeg får nok til at dele ud:)

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...