lørdag den 17. august 2013

I øst og vest



Ovenpå en lummer fredag - er her lige lidt billeder, lidt opfølgning og ellers bare blandet fægtning i øst og vest - til sådan en fin fin lørdag.



Her er en der har godt besøg: Det er min Solbrud - Helenium - der  gæstes af en flosset ægte honningbi!



Den orientalske lilje "Rialto" med sin temmelig markante duft.



LeVern Friemann



Slægtskabet med Lilium henryi ses tydeligt.



Endnu en "hvid" gladiolus - denne kan jeg faktisk rigtig godt lide - Marianne kaldte den "fræk"!



Svirreflue -Episyrphus balteatus- på Sedum

En dejlig lørdag til alle!



14 kommentarer:

  1. Hei Karsten

    Vakre bilder! Gladiolen var riktig flott, og slettes ikke frekk ;-) Du har så mange flotte liljer. Jeg hadde veldig mange før, men de fleste har dødd om vinteren for meg. Jeg ser at 'Ove' snart har ferdige bulbiller. Når den tid kommer, har du en epost slik at jeg får adressen din?

    Ha en deilig lørdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Liljer er ellers så robuste - det mest sårbare tidspunkt for en lilje er når den skal til at stikke skuddet op over jorden - frost og vand kan få den til at opgive på forhånd, og den kan springe et år over, den vil spare kræfterne til året efter... Hvis det sker 2 år i træk, så er løbet nok kørt.

      sender dig min adresse i en epost senere!

      Ha en dejlig lørdag du med

      Slet
  2. Hej Karsten Solbrud er skøn med sit struttende skørt og gør mig i ekstra godt humør. Dine liljer er fantastiske at se tæt på. Dem må jeg vist selv have nogle flere af i haven. Her i regner det til afveksling ;) God dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Rose

      ja solbrud er fantastisk - og der er kommet så mange nye typer frem!
      Ja liljer passer næsten i alle haver - specielt hvis du kan overkomme indsatsen mod liljebiller!

      Ja også her plasker det ned - 7mm siden klokken 1 inat og det ser ikke ud til at ville stoppe de næste timer:)

      En dejlig dag til dig også!

      Slet
  3. Hej Karsten
    Din solbrud er nøjagtig magen til min, den er rigtig flot. Min står op af den mørke blærespirea, jeg må vist lige have billede med i dag.
    Nøj hvor er du heldig, får I regn, her er kommet 3 mm i nat, det er det hele, jeg tror ikke, vi får mere i denne omgang.
    Jeg tror jeg har den samme lilje som dig, den ligner i hvert fald, der kommer billeder af min i dag, så kan du se, om det er den samme.
    Du må have en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Solbrudden er en jeg har fået - i haven i Sverige har jeg en der er mørkere "Ruby tuesday" tror jeg.

      Ja det er helt godt med regnen - nogle pæoner har begyndt at smide bladene før tiden.

      Det må være "Rialto" mine købte jeg i ALDI:) indimellem får man noget vildt godt der!

      Ha en dejlig lørdag

      Slet
  4. Helenium er så flotte! Jeg kjøpte to i fjor, men de overlevde ikke vinteren. Skal prøve igjen for de er så fine.
    Lekre liljer du har! Her blomstrer de også fremdeles, og mange har ikke begynt enda. Black Beauty er alltid den siste hos meg.
    Ha en fin lørdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Vinteren var hård ved mange planter - min Helenium i Sverige overlevede fint - men den var også plantet for 2 år siden.

      Her er BB ved at blomstre helt af - både Sheherazade og Levern F er senere her:)

      En fin lørdag til dig med!

      Slet
  5. Jeg har selv 2 forskellige helenium. Moerheim Beauty er nu klippet ned, og der er masser af nye knopper i. En meget taknemmelig plante med stor nytteværdi for bierne. Skønne liljer du viser. Sedum er også begyndt at vise farve her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte

      det er da en god idé med at klippe Helenium ned! især selvgfølgelig når den er etableret og i god vækst:)

      Sedum er også noget af en nytteplante i haven, bierne har ikke så meget når vi nærmer os efteråret.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. hej Karsten
    Fræk til en blomst er da en god ting :)
    og det er godt at se at honningbierne kommer til haven, selvom de skal igennem regn og blæst og bliver lidt flossede i kanten :)
    lækre liljer :)Jan tror min måske høre til speciosum det lyder egentligt ret spændende, så jeg håber den er vild med august :)
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja, det synes den anden Marianne også - så hun får den når den er færdig:)

      Ja, L. speciosum lyder rigtigt - også det sene udspringstidspunkt - en meget variabel art så det bliver spændende at se din!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  7. Har ellers aldrig været vild med fægtning.....men i din version er det jo skønt :0) Smukke billeder og solbruden er da bare fantastisk godt skudt ;0)

    Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Frøken Dorthe

      Nej fægtning er nok heller ikke lige mig;) -
      Godt du kunne lide billederne!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...