mandag den 25. februar 2019

Lidt nyt fra haven - og selskabet?




Det blev en superflot dag i haven, så lidt om det, og så en slags mellemregning med Haveselskabet.

Men først et morgenbillede!
Nu begynder de mere forædlede Crocus at springe ud. Den gyldne er Crocus korolkovii "Yellow Tiger". Den lyseblå Crocus vernus "Vanguard" er på vej.

Så har vi frøplanter:
Lige her er det Paeonia delavayi, sidste år lavede de roden nede i jorden nu skyder den det første skud op - hvad skal det ikke ende med?

Jeg har sat de tidlige pæoner så de ikke får for meget sol på denne årstid. 
Min mørke Paeonia rockii  har lagt an til blomstring

Så er der noget af et spændende gensyn:
Gymnospermium albertii havde kun et enkelt skud sidste år, og ingen blomst. I år ser jeg 3 skud - super!

Og så er der lige haveselskabet...

Jeg skriver jo på et lidt større nedslag om dette selskab og deres "CPH Garden 2019". 

Så jeg ville lige tjekke op på deres projekt: "Årets haveblog". 
Sidste gang i 17, var det jo en ren farce. 
Hvordan går det så i år?
En enkelt rigtig haveblog har meldt ud at den er nomineret - nemlig Lisbeths Haveblog 

Men hvor er de andre 4 blevet af?
Det har undret mig at jeg ikke har kunnet se nogen?

Det har jeg prøvet at undersøge - og ved hjælp af Google cache har jeg faktisk fundet disse 4 blogs:


Jeg og Google kan jo tage fejl - men Google påstår at disse blogs tidligere har skrevet de er nomineret og siden slettet eller gemt indlæget igen. Måske for først senere at offentliggøre det....?

Så tillykke til dem, hvis det passer - hvormange mon der har stemt?

Nå, må jeg stilfærdigt udråbe Lisbeths haveblog som storfavorit i dette felt, og med Ildkatten = Esthers, 'Min lille store have' som en stærk dark horse?

Da jeg snakkede med Haveselskabets direktør Charlotte Garbo for snart 2 år siden foreslog jeg hende forskellige samarbejdsmuligheder mellem selskabet og haveblogDanmark. De kunne feks præsentere en ny blog og have, i hvert nummer af bladet 'Haven'? 

Istedet vælger man ensidigt at bruge os nu, hvor man behøver ekstra publicity, her forud for livsstilsmessen CPH G 19.

Tja hvad skal man sige?

Måske en blomst?

For mens jeg har siddet her og småsnakket er også 'Vanguard' ved at åbne sig.




31 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    På denne årstid bør jeg egentlig ikke lese danske hageblogger, for dere ligger jo utrolig langt foran meg når det gjelder våren ;)
    Flotte Crocus hos deg! Spennende at frøplanter av trepeoner spirer så hurtig. Utrolig å se knopper på trepeoner alt nå. Du får en tidlig blomstring i år :)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja du har vel stadig meget sne?
      Jeg har hørt at der er 70cm ved mit hus i Värmland - men at der var +8 grader igår!
      Som prognoserne er nu - får vi et fantastisk forår hernede, vi får se!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
    2. Ja, i følge yr er det ca. 53 cm her nå. Det var 10 grader her i går, så det stemmer nok godt med de 8 hos deg. Det ser lovende ut fremover, så det er lov å håpe på en tidlig vår. Vi får se ja!

      Slet
    3. Ja varmt om dagen og frost igen om natten forstår jeg,
      Det ser ud til at blive ved. håber dog på regn, det giver den ægte grønne kulør!

      Slet
  2. Hei Karsten, det er godt du engasjerer deg for å få en god avstemming, det er mange riktige hagebloggere som burde få mer oppmerksomhet. Fint å se krokusene dine på god vei, jeg ser hos meg selv at jeg har alt for få av dem, de burde være i alle bed. Ha en fin dag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja, der er masser af objektive kriterier de kunne have udvalgt deres blogge efter - feks antal læsere eller mængden af kommentarer:)
      Ja Crocus er det forårsløg man har en tendens til at glemme når man vælger om efteråret;)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  3. Det er herligt tidsfordriv at spotte nye spirer og skud. Den blogkonkurrence kan jeg ikke rigtig forholde mig til. Haveselskabet bad jo om forslag at vælge de nominerede iblandt, og det har de vel fået. At kun Lisbeth har meldt sig på banen, er da lidt mærkeligt, må jeg indrømme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja netop - og så sammenligne med optegnelserne. og så forundres over hvor meget anderledes detteår er!

      Spænde at se hvad de melder ud - både selskabet og de udvalgte!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten
    Flot med din delavayi, min er jo høj, så den opfører sig ikke som din. Mine får heller ikke forårssol.
    Dejligt med lidt forårsblomster til at mildne på cph cirkusset. Jeg synes, det er fint at Lisbeths haveblog er med, også Ildkatten er helt fin. Men hvordan de ellers har lavet det, ved vi ikke noget om, det er nok fordi, jeg har meldt mig ud af Haveselskabet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg tror det er godt de ikke bliver så hårdt udsat i foråret - det er så lunefuldt!

      Det kan da måske godt være mange af de udvalgte er medlemmer - det hart jeg ikke tjekket op på?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. I øvrigt er Esther jo med to gange, så reelt er der kun tre nominerede.

    SvarSlet
    Svar
    1. UHA forkert link det retter jeg lige! Tak!

      Slet
    2. rettet - den blog bringer iøvrigt mindelser om de der var nomineret til deres 2017 konkurrence

      Slet
    3. Ok så forstår jeg det bedre. Sandie har jeg skrevet lidt sammen med, men hun blogger nu ikke ret meget.

      Slet
  6. Jeg tror ikke, din liste holder, for jeg ved, at Livsnyderhaven ifølge hende selv igen er nomineret til årets haveblog (hun vandt sidst). Hvem der ellers er nomineret, ved jeg ikke, men det bliver offentliggjort i april. Selv har jeg stemt på Lisbeths haveblog, hun er absolut også min favorit - uden jeg i øvrigt ved, hvem de sidste 3 er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede

      Super - nogen på denne liste undrede mig også meget!
      Vi får se, hvem de offentliggører til den tid:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hei Karsten.
    Fint bilde av crocus. Utrolig at du har knopp på peoner alt nå. Fru Pedersen's have er også nominert. Ja, vi får se hvem som vinner.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Fru Pedersen! Super, jeg mente bestemt det var i andre katagorier, men følger ikke rigtig hendes blog.
      Ja det er tidligt - tror det gælder os alle hernede - og dem er jeg ikke så nervøse for, de klarer frost...

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
    2. Ja det var i en anden kategori for fru Pedersens vedkommende.

      Slet
  8. Så spennende med tidlige peoner, og pass på peonfrøspiren din, jeg var jo kjempestolt av min i fjor, men den ble rett og slett spist av en snegle. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      efter sidste sommer er der ingen snegle her, skulle jeg mod forventning finde en så er der kort proces. Selvom det hedder sig pæoner er giftige for dem!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Dejligt billede af krokus i grønne omgivelser. Og så er det vel nok spændende med dine pæoner.
    Jeg har også undret mig over, at der ikke er andre, der melder ud om nomineringen. Jeg har i hvert fald ikke læst om nogen. De venter måske, til Haveselskabet offentliggør det i april. Der er meget, man kan undres over, og mon ikke Haveselskabet skal finpudse konceptet endnu engang?
    Foreløbig nyder jeg bare foråret, for det har været nogle flotte solskinsdage her hos os. Og det pibler op.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja pæoner giver glæde hele året!
      Det var jo det der undrede mig, - ja, og måske har haveselskabet bedt dem at vente også? Altså de der ikke allerede havde været ude med det?
      jo det ville jo have været en fordel for haveselskabet at de blogs der blev nomineret, kommer mere ud end hvad jeg tror 3 af de 4 jeg fandt gør. Haveselskabet under Charlotte gør ikke dette for vores skyld - kun sin egen.

      Her har vejret også været ualmindelig godt - vi er meget forud for sidste år - og midst 14 dage i foirhold til 17.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Gymnospermium kender jeg ikke. Den må du vise billeder af, når den er i blomst. Den har fine spirer, det ser ud som om de “ruller sig ud” ligesom erantis. Flotte billeder af dine krokus.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Det er en særdeles spændende blomst - jeg tror det var Marie der hjalp mig med at identificere den oprindeligt.
      Jeg skal nok rapportere hvad der videre sker:)
      Tak!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  11. Hej Karsten!

    Då är den på gång till dig - våren! Spännande bilder när de första små växterna börjar titta upp.

    Jag vet inte om jag förstår det hela korrekt men jag uppfattar det så att trädgårdsföreningen ordnat en tävling om bästa trädgårdsblogg. Kanske kan det vara stimulerande och öka intresset för trädgårdsbloggar - jag vet inte.
    Själv funderar jag ibland på att lägga av, tycker det är svårt att förnya sig. Man kan ju ha olika ambitioner med sitt bloggande och det är helt okej tycker jag men jag vill ha något vettigt att förmedla och det har jag inte alltid.

    Ha det så bra Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, de första lovande växter...:)
      'Haveselskabet' kunde göra mycket bra för sig själva och trädgårdsbloggandet, att försöka sätta oss upp mot varan, det fungerar inte. Hur väjlar du vilken som är bäst mellan blogs vars främste egenskap är deras olikhet...
      Du har haft 2 hårda år - med torkan och allt. Jag är optimist med året som kommer nu - tänker du också hittar på något nytt - om tiden inte bara går med att vattna...
      Din Trädgård och din blog är unika, så dina erfaringer är oerhört nyttiga!

      Ha en trevlig dag Guunilla

      Slet
  12. Hej Karsten
    Känns som vår här, då solen skiner från en blå himmel, men det är hårt i backen, och ser bara små spiror av krokus än så länge. Så härligt att se dina krokus och annat titta fram.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja det är sånt väder, när backen är frusen, att solen verkligen kan göra det svårt för många plantor - förhopningvis tinnar marken nu!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  13. Härligt att du haft solsken och att Gymnospermium är på väg upp. Den har jag inte vågat odla ute. Vet inte men jag har för mig jag läst att Fru Pedersens have är nominerad i två klasser 2019. Roligt med din P delavayi :) Jag är jätteglad för jag har pionfrön vildinsamlade i Kina som grott och även P. cambedessesii har grott flera av. Kommer nog aldrig klara sig ute men ändå :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja fru Pedersen är nominerad i två andra klasser.

      Kul med dina vildinsamlade frön!

      Ha en trevlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...