tirsdag den 6. november 2018

Besøg




Det var imorges ved daggry jeg bemærkede den.
Jeg hentede kameraet, fik telezoomen på og skruede hurtigt ISO op til 6400.
Det første billede er taget umiddelbart efter.
Det var en ret stor ugle. 
Jeg kiggede væk og gik skråt ned mod den. 
Næste billede blev bedre:
Jeg gik et par meter til, men nu ville den ikke mere være med. Lydløst fløj den og blev borte mellem træerne.
 Jeg er slet ikke sikker på hvad det er for en. Er dette en natugle -Strix aluco-  eller en slagugle -Strix uralensis- eller noget helt tredie, der er på besøg?

Det blev også til et gensyn med bæveren:
Den har i løbet af sommeren lavet sin hytte i en nærliggende sø, og den forbereder sig tydeligvis på vinter her:
Grene der er stukket ned i søen. Det kan bæver familien leve af når isen lægger sig.

Bæveren har været udryddet her efter at fredningen blev ophævet for en 40 år siden. Det er trofæjægere der har forsynet sig - uden tanke for hvor nyttig og vigtig bæveren er.

Det der engang var en birk har også haft besøg:
der er en 5-6 flotte runde spættehuller i den nu - måske et af dem bliver bopæl næste år?

Og rådyrene og elgene er på besøg hver nat
Her har de nippet blomstrene af og spyttet dem ud, og bagefter forsynet sig af de fede blade på min Sedum/Hylotelephium, og jeg der troede den var giftig?
Mine asters derimod har den bare spist blomsterne af.

Men det skal være dem vel undt det hele, det er nok mildt nu, meget mildt, men mon ikke vinteren kommer snart. Denne sommer gav ikke meget nyvækst, så det kan blive hårdt derude!

Nu, før det går hjemad ,har jeg fældet en 5-6 store aspetræer. 
Barken er favoritmad om vinteren for rigtig mange dyr.



24 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Så hyggelig med så mye besøk hos deg! Bever finnes i nærheten her også, og det sees godt langs elven.
    Her har det blitt kjørt ihjel flere rådyr langs veien. Senest på søndag holdt vi på å kjøre på et når det var blitt mørkt. Det er veldig mange av de i år, og det kan nok bli en tøff vinter for de ha.
    Den uglen er så fin, og flott bilde av den! Koselig med dyr i nærheten.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja man er ikke i tvivl når der er bæver:)
      Uha, det var godt der ikke skete noget!
      Ja jeg tror det kan blive en rigtig hård vinter for dyrene, Bliver der sne som sidste år bukker mange nok under...
      Ja uglen var sjov!

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  2. Hvor er den flot den store ugle, det kunne være spændende om du finder ud af hvad det er for en. Det er jo lige før du har din egen lille minizoo med alle de dyr omkring dig. Det må være en oplevelse at være så tæt på dem der lever i naturen :o))

    God tur hjem :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Jeg tror det er en af de 2, men hører gerne fra eksperterne!
      Man vender sig jo noget til det, men så skal jeg bare en tur til dk - så er det nyt igen når jeg kigger op igen.
      Tak

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Wow - at kunne fotografere en ugle, og så i sin have... Det andet foto blev virkelig godt.
    Og bæveren er da også morsom.
    Elge og rådyr er også fine at se på, men også lidt irriterende, når de spiser haveplanterne.
    Det må være dejligt at have en have, der er en del af naturen.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nr 2 foto er et udsnit og med en del støj og korn fra det høje ISO tal .
      Elgene er nok dem der tager mest - og deres fodspor i en eller anden fin plante er jo ikke så godt - men der er intet at gøre - det er bare at leve med det!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten
    Det var spændende besøg, du har haft. Godt du fik billeder af uglen og godt du sørger for lidt mad til alle de besøgende i løbet af vinteren. Spændende hvor meget der er spist, når du vender tilbage til foråret.
    God tur hjem

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Jeg tror der er spist helt op næste år, og uanset hvordan vinteren har været, det bliver helt afpillet.
      Kun et træ er jeg usikker på det faldt galt, og læner sig op af et andet:) Trior snetrykket for det helt ned og ligge.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Man kan næsten diskutere, hvem det i virkeligheden er, der har besøg, om det er dig eller dyrene😋 Under alle omstændigheder fantastisk at kunne fotografere en ugle på egen matrikel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja det har du da ret i - og uglen var en uventet bonus!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Naturen bjuder på spännande och intressanta iakttagelser, bävrarnas förberedelser inför vintern är fascinerande att betrakta. En god gärning att fälla aspar, barken är en viktig vinterföda för både älg och bäver.

    Döda och förmultnande träd är fulla med liv, tyvärr är döda träd numera en bristvara i våra skogar. Gott att du låter träd stå kvar.

    Grattis till den fina bilden på ugglan, det gäller att vara snabb när det oväntade dyker upp. Själv lyckas jag nästan aldrig, hitta kameran, ställa in den och när det är gjort är objektet borta. Jag törs inte säga vilken uggla det är, både kattuggla och slaguggla är väldigt lika varandra.

    Fint inlägg Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Tror det håller på att ändra sig - Gamla träd är sälsynta, men vindfällen och torrgraner ökar kraftigt, man tar inte reda på detta längre.
      Ja Ugglan var en fin bonus att få på morgonen!
      Det är mycket lika ja.
      Tack.

      Ha en trevlig dag

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Du lyckades få en fin bild på ugglan, den är väldigt lik slagugglan. Bäver finns i ån som flyter förbi hos dottern, spännande att följa den. Härligt med naturen så nära inpå. Hoppas rådjuren hittar annat i vår, så dina planteringar får vara ifred.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Slagugglan är ovanlig här - men ja det tror jag också på.
      På våren går allt så fort, så förhoppningsvis hittar de något annat att äta:)

      Ha en trevlig dag

      Slet
  8. Hei Karsten.
    Fantastisk bilde av uglen. Den er ikke lett å fotografere. Koselig med så mye dyreliv så tett innpå. Det er fordelen med å bo på landet. Vi har rådyr nederst i hagen, ellers er det bare hus rundt oss.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Det har du ret i - det er første gang jeg har fået et billede af en - overhovedet!
      Ja fordelene ved at bo i skoven er mange! Og der er lidt længere mellæem husene;)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Ifølge min store fuglebog er natuglen 37-43 cm lang mens slaguglen er 50-59 cm, så det kan måske afgøre udfaldet. Der står også at slaguglen er lysere med kraftigere striber, men at den lever i de nordsvenske skove. Under alle omstændigheder et rigtigt pletskud!
    Det er da godt du under alle dine dyr føden blandt dine stauder og træer, for du kan vel næppe forhindre dem alligevel. Må være ret skønt at have både elge og bævere som naboer.
    Jeg synes jeg har hørt at man kan spise Sedum, så helt giftige kan de vel ikke være.
    Jeg forestiller næsten at du kommer med billeder af trolde og nisser i december, hvis du skal nordpå igen. Mindre kan vel ikke gøre det:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      På billeder ser natuglen mørkere ud. Det kunne måske være en yngre slagugle?
      Der er jo planter dyrene ikke tar - pæoner og digitalis for at nævne et par. Mine rhodo er stort set også gået fri.
      Nej åbenbart er sedum spiselige!
      Jeg har ikke planlagt flere ture i år - vi får se:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Hei Karsten!
    Ugler har jeg aldri sett dessverre, selv om vi bor ganske nær dem. Vi hører den godt spesielt om våren. Når jeg ser bilder av ugler, tenker jeg at er det rart at de kan fly. De ser kompakte ut.
    Bever har jeg opplevd på kloss hold i kano. Uforglemmelig.
    God natt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Ja ugler er her - bare så sjældent de er til at se! Det var et flot syn som den fjøj bort mellem træerne.
      Ja bæver kan man komme tæt på i båd, fascinerende dyr!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  11. Det må være spændende at have så rigt et dyreliv i og omkring haven. Man må håbe, dyrene kommer godt igennem vinteren, men du gør da, hvad du kan. Du kan jo håbe på, at dyrene kvitterer for din gæstfrihed ved at passe godt på dine planter.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Super spændende ja!
      De aspe jeg har fældet ligger spredt i området, Håber dyrene ikke går til! Min egen have skal nok klare sig - bare der kommer sne...

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  12. Hei!

    Så spennende med uglebesøk.
    Og at du fikk bilde av den!

    God helg til deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Ja det var en fornøjelse både besøg og billede:)

      Ha en dejlig helg du med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...