søndag den 30. juni 2019

Et høne forløb



Jeg tror bestemt dette er en mariehøne, der foretager sin fantastiske forvandling, totalt og lige foran mig!

Jeg har hørt at ingen del, af den originale larve, indgår i den nye bille. Alt nedbrydes og genopbygges så. Kun hylsteret sidder tilbage.
Der er ingen pletter på den ferske mariehøne, og den bevæger sig næste ikke

Her er den et par dage senere
De karakteristike pletter er kommet, men farven er noget bleg endnu. Det ligner en normal syvplettet mariehøne -Coccinella septempunctata-

Dagen efter er den væk.

3 uger før så det hele sådan ud:
Mariehønerne lever primært af bladlus - dem har jeg endnu ikke set så mange af? Vi må håbe de kommer senere i år!

Insekterne gør i det hele taget noget af et comeback i år
Liljebillen -Lilioceris lilii- foretrækker liljer, men ses stadig oftere på Fritillaria og også på storkonvaller, her: den flotte Polygonatum curvistylum.

Og invasionen fortsætter:
Tidselsommerfuglen -Vanessa cardui- har jeg set i stor mængde i alle de lande jeg har været i. 
Her er den dog fotograferet i min egen have, 

Mens den hjemlige bestand reetablerer sig, er det super at have denne gæst!



41 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Ja, det er litt av en forvandling marihønen gjør! Jeg har sett veldig mange her i sommer, og det er også masse bladlus. Så da har de mye mat :)
    Masse liljebiller også, og de er jeg ikke spesielt glad for.
    Det er fint å få besøk av så mange sommerfugler, og det er virkelig mange av de i sommer!

    Ha en deilig ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg har endnu ikke rigtig set nogen bladlus. Godt i andre har!
      Liljebillerne ville jeg også godt undvære!
      Jeg så også mange sommerfugle i Sverige . godt de gør comeback!

      Ha en dejlig ny uge du med!

      Slet
  2. Det var spændende at læse om mariehøners forvandling - det er helt nyt for mig. Jeg har kun set ganske få her i år, men de skal være velkomne, for her er mange bladlus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame

      Har du mange bladlus skal de nok komme - her er jeg bange for at de sulter:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  3. Hej Karsten
    Flot forløb det er ikke tit, man lægger mærke til forvandlingen af en mariehøne. Vi har en del lus og desværre ikke mange mariehøns, heldigvis heller ikke mange liljebiller. Men for søren hvor det blæser, parasollen er lige lettet :(
    God blæsende søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nej vel?
      ja, det er en hed vind idag - det skulle blive bedre fremover.
      Liljebillerne forsøgte sig jo også sidste år, men mange larver tørrede simpelthen ud, så jeg.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  4. Sono invaso anche io da questi insetti! Ormai mi sono arreso e non li combatto più :D Ti auguro una buona domenica!

    SvarSlet
    Svar
    1. ciao Gabrielle

      è forse sempre meglio avere un rapporto rilassato con i nostri piccoli amici?

      Buona settimana

      Slet
  5. Koselig med marihøner, skulle hatt flere av dem her, ekstremt mye lus i år. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Ja, intet er bedre end en have i sund balance!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  6. Hei Karsten.
    Skulle gjerne hatt flere marihøner. Har enda et smykke med marihøne jeg fikk da jeg var liten.
    Mye vind, men varmt, så vi skal ikke klage.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Detsamme vejr her - det er en varm vind, fra Sahara siger de...
      Festligt smykke!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. Hvor heldig kan man være at blive vidne til sådan en forvandling!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja det var noget af en bonus!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  8. Hej Karsten!

    Det tog ett tag innan polletten ramlade ner, det är ju en nyckelpiga du så skickligt fotograferat. Jag brukar inte ha bladlöss men i år har det faktiskt varit mängder av dem så jag hoppas nyckelpigorna gör sitt jobb.

    Trevlig vecka!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja 'mariehøne' är nyckelpiga på svenska:)
      Om där är mycket mat kommer de flygande!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  9. Det er meget glædeligt at se insekter i disse mængder i år. Forleden stod jeg under et lindetræ i en slags lydboble af summen og brummen af tusindvis af bier. Magisk!
    Det er spændende du har fulgt din mariehøne under hele forvandlingsprocessen. Og ja, det er en komplet omorganisering af hele materialet der skaber det flyvende insekt gennem metamorfosen. Det er mildt sagt også magisk!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja det lyder helt magiskt!
      Det var morsomt - jeg vidste faktisk ikke at pletterne først kom senere.
      Imponerende forvandling det må man sige!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Nyckelpigor kan man ha många av. Har faktiskt inte sett så många i år ännu. men bladlöss har jag gott om så mat saknas inte.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Helene

      Tror vi har många regionala skillnader, men med flygande insekten tror jag du får besök innan länge!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  11. Nej, hvor er det godt fanget med mariehønen.
    Her vrimler det med bladlus. Det er sikkert godt for naturen, men næsten alle mine spidser på ribs, solbær og æbletræer er ødelagt. Sådan er der så meget...
    Det lyder vældigt kosmopolitisk med 'alle de lande'... :-))))
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Håber da ikke de er totalt ødelagt spidserne - mon ikke det bare er bladene der er forkrøblede og skudet bare vokser videre næste år?
      Jamen jo ja - idag er jeg i Tjekiet, men kosmopolit synes jeg da ikke...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Naturen er så spændende og slet ikke til at forstå. Jeg har også bemærket, at der er mange insekter i år, både de flyvende og de krybende.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Jeg tror nu videnskaben har gode forklaringer på det hele - eller arbejder på det:)
      Godt med dette comeback

      Ha en dejlig aften

      Slet
  13. Jag har mest noterat liljebaggarna och började bra med att samla dem men nu har jag inte hunnit med. Så därför tänker jag de är fler hos mig. Men har inte tänkt på att det är mer eller fler andra sorter.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja om du inte tar bort ägg... då får du många!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  14. Hei Karsten!
    Fantastisk å se marihønas utvikling. Det jhar jeg aldri sett.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Det var også helt nyt for mig:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  15. Hei Karsten.
    Det må være en opplevelse å få se en slik forvandlig:-) Ikke mange er forunt det.
    Her har vi mye lus, få marihøner, fortsatt masser av sommerfugler,humler, og kan ikke huske sist vi hadde så mye maur. Det vi trodde var snilespist, var glupske sommerfugllarver som hadde forsynt seg, og det er heldigvis få brunsniler.
    Her blåser vi nesten bort.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Jeg var nok heldig lige at være på ret plads på ret tid!
      Lusene er lidt af en mangelvare hos mig.
      Ja sommerfuglelarver kan virkelig afgnave det de lever på:)

      vinden lufter også her:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  16. Jeg undrede mig noget over din overskrift, indtil jeg fik læst hele teksten. Hvor er det spændende, at du lige var på rette sted på det rette tidspunkt med dit kamera, så du fik fotograferet forløbet, og kunne vise billederne på din blog. Der sker mange fantastiske ting i naturen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja, hvis det ikke bliver for fjollet prøver jeg at finde overskrifter der fænger:)

      Indimellem er man heldig ja - da jeg fotograferede larven vidste jeg intet om hvad der ville ske - så det var heldigt.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  17. Spennende med alle marihønene og sommerfuglene som hagler inn over landet! De skal være velkomne. Nå gleder jeg meg til å se hva som blir din årets rose. Jeg har allerede noen kandidater, selv om det er tidlig ennå. Blir spennende å følge med på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja dette år lader til at være mere normalt. Så det giver igen mulighed for at vælge en årets rose - vi får se!
      Godt insekterne kan flyve;)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  18. Kommentaren over var fra meg, Ingvill Mydland https://ingvillegeli.blogspot.com

    SvarSlet
  19. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  20. Hej Karsten!
    Vilka fantastiska bilder du visar på nyckelpigans olika stadier. Hade fullt med larver på mina liljor för några år sedan, tog ett tag innan jag förstod vad det var.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det var kul att se!
      Så bra du förstod vad det var:)

      Ha en trevlig Kväll

      Slet
  21. Så fine bilder og fin historie på marihøna.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Torill

      Tak tak!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...