torsdag den 25. januar 2018

Var det den vinter?




Varmerekorden igår, den fik mig til at søge efter forårstegn idag.

Der er jo masser af forårssblomstrende  Colchicum, Fritillaria, Iris og den slags, der måske er på vej?
Sammen med de Adoonis og Helleborus vi allerede har set!

Men nej, der er ikke meget at se.

Det eneste nye må siges at være nogen temmelig gamle kendinge
En fin lille Eranthis hyemalis.

Vintergækkerne viser lige det hvide, men ellers har de langt igen!

Så vi ser lige en Erantis igen!
Ordinært javist, og jeg har set dem flottere og større på andre blogge. Men jeg blev nu lidt glad alligevel!

Har vi haft 2 sammenhængende dage med dagfrost? Det tror jeg er det hele.

Det kan være løgene og knoldene i jorden ikke rigtig tror det har været vinter endnu, og venter?

Det ville nok også være smart, vi kan nå at få rigtig vinter endnu!




33 kommentarer:

  1. Hei Karsten

    Du verden! Vår i Danmark i januar? Mildt her også, men snø og is over plantene.

    Eranthis hyemalis fikk jeg ikke til, men jeg har hørt at de kan være like vanskelig som snøklokker, at løkene må være helt ferske. Mine hadde ligget på butikken en tid, vil jeg tro.

    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Eranthis tror jeg gerne man flytter med lidt jord oimkring, så det lyder rigtigt at de ikke må tørre.

      Ja, nu må vi se jeg tror nok vi kan have lidt rigtig vinter til gode!

      Ha en dejlig aften du med:)

      Slet
  2. Jeg tror nu ikke vi har set den sidst frost, men længerevarende frost tror jeg nu ikke vi får.
    Den første eranthis er så fin, ordinær eller ej.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Det tror jeg heller ikke, der er masser af nattefrost til os, men dagfrost? Vi får se! Isvinteren tør jeg til gengæld godt aflyse!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten
    Det glæder altid at se de første forårstegn, og de bliver tidligere og tidligere, når vi ingen vinter får. Mon ikke vi alle ønsker lidt vinter, så foråret kan komme til 1. marts, men man kan aldrig vide sig sikker. Det grå triste mørke vi har nu, er der ikke meget ved. Mon I har haft lidt sol i dag?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, især de tegn man husker fra sin barndom ikke? Adonis tror jeg ikke man vidste hvad var dengang:)
      1 marts lyder som en god dato!
      Vi fik sol, det var veksslende fra kl 12 men vinden blev kraftigere, og har først lagt sig nu.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten

    På denne tiden av året her gjør det vondt å lese danske bligger ;)
    Det er to måneder tidligere enn her! Vel,sånn er det bare og lite å gjøre med. Jeg synes at vintergækker/snøklokker er så fine. Eranthis har jeg aldri hatt. Det er jo så hyggelig å se de friske blomstene komme opp. De er virkelig noe å glede seg over :)
    En blomst er en blomst!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Dette er et usædvanligt år med varmerekord igår og alt det der.
      Jeg er egentlig glad for alt det der venter. Hvis vinden havde været i øst ville det have været helt helt anderledes!

      Ja vi glædes også over det lille:)

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  5. Slått på målstreken! Herlig med eranthisblomstring! Mine har begynt å dukke opp men ingen har åpnet seg. Rakk akkurat hjem til dagslyset i dag og fant iris reticulata og crocus som bare trenger litt sol så vil de blomstre :-)) Jeg fikk lyst til å arbeide i hagen :-)) Ønsker deg en deilig fredag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei fru Ranten

      Så slår du jo nok os hernede med dine retitulata typer! Mine er max et par cm oppe.

      Her bliver der et par gode dage her i weekenden, men de lover nu dagfrost igen om en uge. vi får se!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  6. Er vintergækker og erantis ikke vinterblomster? Det kan godt være de blomstrer tidligt i år, men jeg mener da, at de plejer at blomstre om vinteren. Men uanset hvad, så er det dejligt, når de dukker op derude.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja måske? hos mig er dette usædvanligt tidligt, men jeg ser hos andre at de er længere fremme og det gør jeg hvert år - så det kommer nok også an på definition, og måske også hor i landet?
      Ja, jeg blev lidt glad:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  7. Ja, jeg er tilbøjelig til at holde med Elna og kalde dem vinterblomstrende. Selvom jeg kan lide at forsøge mig med forholdsvis sjældne løg, holder jeg enormt meget af de helt traditionelle og oplever dem på linje med havens faste bestanddele som træer og buske - hvis det giver mening.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Er "vinterblomster" så de der normalt blomstrer før 1 marts? så er de vinterblomstrer 17 feb sidste år ser jeg ved et hurtigt overblik, eneste år med markant senere blomstring er 2013 hvor vi skulle ind i marts.
      Jo det giver da god mening, det er jo også det vi husker fra barndommen:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  8. Hos os i Sydsjælland har vi mange erantis i blomst, og vintergækkerne er også længere fremme end dem du viser. Det er kun tredje år vi bor her, men jeg oplever at her er mildt, og at alting blomstrer tidligere her, end jeg var vant til i Nordsjælland. Det kan være det bare er tilfældigt. Under alle omstændigheder nyder jeg mine gule tæpper i haven allerede i januar :-)
    God fredag til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana

      Ja, det er fantastisk, jeg plejer at være bagud, men bliver jo alligevel lidt glad.
      sidste år var det ca den 17 februar erantis sprang ud her, i år var det idag:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  9. Hej Karsten
    Jeg har også tænkt på, "om det var den vinter", men jeg husker, at jeg mange gange før har tænkt, at vi vist ikke fik vinter, og så havde februar sne i ærmet. Både februar og marts kan give sne. Men det ER en lang snefri periode, vi har haft. Her i Ebeltoft har vi simpelthen sne til gode. Og sol. Det har været så mørkt så mørkt uden hverken sne eller sol. De små erantis lyser dejligt op (og bare mellem os: Jeg kan bedre lide dem end vintergækker).
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Februar er en god måned, og de holder faktisk fast i en kuldeperiode fra om en uge, hvor længe den mon varer?
      De har også lovet sol her idag- den har vi ikke set endnu.
      Eranthis er jo noget for sig selv - og til de gulforskrækkede - den findes i hvid:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  10. Ser det har kommet lenger hos deg enn her, men vi fikk det også ganske vårlig så snart snøen gikk. Vi har hatt mer vinter enn på lenge her, og vanligvis får vi en periode med snø i februar. Var ute og plantet noen påskeliljer kjøpt på supersalg i krukker i går, og da fikk jeg skikkelig vårfølelse. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Der skal slet ikke så meget til - et solglimt eller en lun dag.
      Vestlandet plejer at komme først med rigtigt meget - vi får se i år:)

      Ha en dejlig helg

      Slet
  11. Hej Karsten!

    Hoppsan, visst måste man glädja sig åt de första Eranthis som vågar sig fram men är det inte tidigt ändå, även för danska förhållanden?

    I går visade termometern här +7,4 grader och snön är borta. Den här tiden brukar det normalt vara som kallast här men plötsligt blev det vårvärme. Idag skall jag nog gå ut i trädgården och börja städa lite, vi har haft hårda vindar så mycket kvistar har blåst ner från träden.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sista året var det den 17 februari, så jovist det är tidigt!

      Vädret är allt mer kaotiskt, vi kommer att få mera varierad väder framöver.

      Lite städning låter bra:)

      Ha en trevlig helg du med!

      Slet
  12. Hei Karsten. Du må huske at vi bare er i slutten av januar. Vi får nyte det milde været mens vi kan. Har tenkt meg en liten tur ut i dag. Det er lenge siden. God dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Det er fantastisk ja. Nu lover de frost og kulde om en uge, så vinteren kommer måske tilbage?
      Alletiders at du er blevet friskere:)

      Ha en dejlig helg

      Slet
  13. Hei Karsten. Hver gang jeg ser Eranthis på andres blogger, lurer jeg på hvorfor jeg ikke har noen av dem i hagen. Vi har hatt både mildvær og frost, mye regn og litt snø i januar. Og noen deilige dager med sol innimellom. Kanskje jeg får gjort noe kjekt i hagen i helgen... Ha en fin lørdag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Eranthi kan godt være svær at flytte - de må ikke tørre ud.

      Det lyder vsom rigtig Vestland-vinter - det hele:)
      Ja ud i haven, den tid er givet godt ud!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  14. Läste nånstans att de första och sista är mest betydelsefulla i trädgården... Så klart man blir glad över de allra första gula, de kallar vi vintergäck. De ni kallar vintergäck är snödroppar här... Så ibland får jag tänka mer när jag läser för bilderna jag får i huvet stämmer inte. Nu ska jag gå ut och spana bland mina växter :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Kul som dessa blommor har bytt namn i Sverige;)
      Har det inte varit ovanligt milt hos dig?

      Ha en trevlig helg

      Slet
  15. Hej Karsten!
    Idag är det sol och ett fantastiskt väder. Vad härligt med de första växterna som tittar fram. Nu är snön helt borta, precis när jag skulle täcka in mina planteringar. Men det blir nog mera.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Det låter bra, men ja de lovar frost och snö i veckan...

      Ha en trevlig helg

      Slet
  16. Hei Karsten!
    Jeg skulle blitt kjempeglad for vårblomster, men de er nok en god stund til at de dukker opp. Når snøklokkene kommer, får jeg en lykkefølelse. Nå er alt hvitt, flere minusgrader og snøvær i vente, men våren kommer jo.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Det snevejr du venter på kommer som regn her, men de fastholder stadig sne og kuulde til os næste weekend.
      Vi får se!
      Ja, vintergækkerne/sneklokkerne er netop forårsbebuderen:)

      Ha en dejlig helg

      Slet
  17. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...