lørdag den 13. maj 2017

Over 3 år



Tags er nu smart!
Jeg kom i tvivl om hvordan denne tulipan klarer sig, og tjekkede lige mit billed arkiv:
 2015


 2016


og igår midt på dagen.

Og over 3 år ser det da rigtig godt ud: 3, 4 og i år 6 - de står også godt disse Tulipa whittallii i mit lille høje stenbed, med super dræn.
Billedet fra 2015 er taget om aftenen og nok det bedste, eller hvad synes du?



Gentiana acaulis har nu en flot blå farve, der er lidt svær at få med på billedet, jeg måtte underbelyse.

Frugttræernes blomstring er ved at være forbi
Jeg er usikker på hvordan det er gået, synes ikke jeg har set mange bier, og det har været koldt og vådt vejr.

Men jeg er optimist, mon ikke der kommer et par bær til fuglene - og mig?


Lige et par ord om alt dette haveselskabs rod:

Charlotte G havde advaret mig om at de ville komme med flere initiativer, men uden at ville give detaljer. Det blev så dette "blogevent".

Jeg forstår ikke de havebloggere der har ladet sig bruge i dette cirkus, men har egentlig ikke lyst til at bruge mere energi på det. 

Anderledes må det da være for medlemmerne af haveselskabet, og de frivillige. Hvornår var de sidst inviteret til Egeskov? Hvormeget har alt dette kostet?

Det er de frivillige og lokalafdelingerne der trækker det store læs, når det gælder relevante tiltag for seriøse havefolk - Det skal de have tak for!

Hovedkontoret derimod - Nej, jeg er ikke imponeret!

Jeg ønsker alle en dejlig weekend/helg i haven.




31 kommentarer:

  1. Å ta bilder i kveldslys er ofte det flotteste, synes jeg, det gjør noe helt spesielt med fargene. Når blomstene trives så godt at de forøker seg er det virkeligkjekt. Jeg er så glad for to av mine tulipaner som har kommet tilbake med blomst etter kanskje ti år uten. Neste år blir det kanskje to av hver... ha en fin lørdag, Karsten. Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja, det hele får et lækkert skær, og så er aften sol jo også godt i sig selv:)
      Jeg tror mere og mere at det er godt dræn der er vigtigt, tulipaner kommer jo fra halvørken eller middelhavsklima.

      Du må også have en dejlig lørdag

      Slet
  2. Hej Karsten. Flot stabil Tulipan. Dejligt du ikke er blevet hacket i går aftes, så lige at Danmark er gået rimelig fri modsat England. Jeg har set der har været mange udenlandske hits hos flere. Det er ihvertfald vigtig med en god Spam og virus filter - ville du ikke kunne lave et nedslag om det? Haveblogs udsat for virus og hacking, vi har da nok med dræbersnegle, æblevikler, spindemider og alt andet her i IRL.
    Jeg kan bedst lide billede fra 2016 - det har en skøn dybde og farvespil er flot. God weekend i haven- det bliver da vist godt vejr til alt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      2016 billedet er i gråvejr, og med større blændeåbning, det giver den mere slørede baggrund, og større dybde:)
      Næ jeg er faktisk aldrig blevet hacket sådan rigtigt - Måske ja et lille nedslag? Vi må se!

      Ja det ser lovende ud foreløbigt:)

      God weekend til dig med

      Slet
  3. Hej Karsten
    Heller ikke jeg er imponeret over Haveselskabets hovedkontor, det er jeg derimod over dine fine tulipaner, der kommer igen og igen. Det er der heldigvis også mange af mine, der gør.
    Det er rigtigt, at vi skal rose de frivillige i Haveselskabet, de gør et stort stykke arbejde.
    God idé at skrive noget om alle disse russerbesøg, hvad betyder det for os bloggere, hvis du ved noget om det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Det er rigtigt, det er som om de ulønnede, er der, fordi de faktiskt interesserer sig levende for have...
      Nogen tulipaner er ret ligeglade, jeg tror godt dræn er vigtigt for resten:)

      Ha en dejlig lørdag

      Slet
  4. Teknisk set er billedet fra 2015 nok det bedste - personligt kan jeg også godt lide farveholdningen på det fra 2016.
    Haveselskabet har ikke haft hensynet til havebloggerne med i overvejelserne, da de lagde deres handleplan, det er helt tydeligt, men som dig gider jeg ikke rigtig beskæftige mig mere med det.
    Har du hørt fra Danske Haveblogs? Det er noget mere væsentligt at få fundet ud af, hvordan det fælles forum kan åbnes for nye bloggere, og der dukker jo faktisk nogen op i ny og næ.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Nej, har intet hørt fra "Danske haveblogs"... Han har ikke svaret på mail eller det der skrives på bloggen.
      Ja, jeg synes der kommer mange nye!

      Måske man skulle overveje et alternativ, som at starte en ny åben blogroll?

      Der må sidde nogen i haveselskabet med meget røde ører nu. Håber CPH-garden bliver en succes - processen dertil er det ikke...

      Ha en dejlig lørdag

      Slet
    2. Hvis du har overskudet til at starte en ny blogroll, ville jeg bakke 100% op om det. Det kunne være spændende at høre, hvad andre bloggere tænker om sådan et initiativ.

      Slet
    3. Det synes jeg også er en god idé, vi kan ikke blive ved med at vente på den anden.

      Slet
    4. Hej Lisbeth og Marie

      Jeg har jo allerede nordiske havebloggere - som jeg iøvrigt tror nogen anvender istedet for den antikke danske. Der er et stadigt stigende antal brugere.
      Det er ikke noget stort arbejde. Jeg har ikke noget behov for at samle dette hos mig, kun måske hvis ingen andre melder sig?

      Ja, lad os høre hvad andre mener!

      Slet
    5. Jeg glemte nordiske havebloggere. Den kunne sikkert godt fungere som samlingspunkt. Jeg har næsten ikke brugt den, må jeg indrømme, bl.a. fordi du skriver, det er en beta version. Desuden foretrækker jeg helt personligt en inddeling efter nationalitet frem for den, du har valgt; men andre foretrækker tydeligvis din inddeling.

      Slet
    6. Jeg blev inspireret af Anne og "hogeblogger.no" da jeg lavede inddelingen, så der har jeg optaget dem der feks er blevet afvist af danske haveblogs i sin tid, det var også fordi der ellers vil kunne blive temmelig mange.
      Jeg tror det vil være smart med nærmest en kopi af den gamle danske altså uden inddeling. Evt med en side med åbne haver som Mette foreslog!

      Slet
  5. Hej Karsten

    Ja, jeg synes også at ditt første bilde er det beste, og flotte tulipaner du har! Drenering og masse sol så de blir "kokt" i bedet. Jeg har et stort bed, og de som står mer skyggefullt kommer ikke igjen. Mens de som får maksimalt med sol kommer igjen også i år. Jeg trodde ikke de ville det, men jeg har sett mange knopper som kommer!

    Hageselskapet gjør vel akkurat som de vil? De lukker vel bare ørene antar jeg... ;)

    Ha en deilig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Aftensolen ja:)
      Det lyder rigtigt - enkelte (feks fosteriana) typer kan tåle mere vand, men ellers er det sol og dræn ja!

      Ikke helt, de pr-tiltag de har lavet har jo haft modsat resultat, og når Charlotte G bruger næsten en time på at snakke med mig er det fordi vi -havebloggere- er vigtige for dem på hovedkontoret. Spændende om de kan gøre sig vigtige for os:)

      En dejlig helg til dig

      Slet
  6. Hej Karsten. Jeg kan bedst lide foto fra 2015. Whittalli er så flot i farverne før den springer ud. Det grønne på kronbladene ses, og den farvekombination, grøn og forskellige nuancer af gul, abrikos, orange har i flere år været min foretrukne. Den grønne er vigtig.
    Det vil være en rigtig god ide at lave en ny Danske Haveblogs. Måske kunne vi lave vores egen annoncering for åbne haver på siden, gøre opmærksom på havetræf, så alle kan se det, altså lave en side, der er mere samlende. Jeg personligt er kun med i Haveselskabet på grund af havefestival, hvor jeg gerne vil gøre bredt opmærksom på økologi i haven. Finder jeg anden måde, melder jeg mig straks ud. Det er et gammelt ønske, da jeg ikke kan bruge Haveselskabet til andet end at gøre opmærksom på åben have.
    Det er fuldt forståeligt at gamle fuldt aktive havebloggere bliver virkelig vrede, når Haveselskabet fuldt offentligt "helt overser" dem. Jeg ville blive godt sur. De skulle lige prøve på at overse mig til fordel for andre mere tvivlsomme, hvis det drejer sig om økologi i haven f.eks.
    Hilsen fra Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Whittallii har netop disse fantastiske kronblade, olivengrøn vil jeg kalde farven.

      Gode ideer - Anne i Norge har noget lignende på hageblogger.no - at tage åbne haver med er ny ide - lyder oplagt!
      Åbne blogge og åbne haver:)

      Ja man forstår at dette kan bringe følelser i kog, selv er jeg bare undrende. Hvem har dog fundet på at lave dette dyre og katastrofale pr-event?

      Ha en dejlig lørdag:)

      Slet
    2. Jeg kan lide den måde Nordiske Haveblogs er delt i Rene Haveblogs og Have Ting Salg. Måske det var en ide at tænke videre: hvad er en haveblog og hvad er en billig måde at annoncere for noget, der skal sælges for kroner og ører. Hvor meget er haven en virksomhed, der, hvis haveblogs ikke fandtes, måtte reklameres for mod betaling.

      Slet
    3. Det er ikke altid en let inddeling -folk plejer selv at sige hvor de hører til, nogen gange, efter 4 opskrifter i rad, eller man er begyndt at sælge gennem bloggen eller sådan noget, så sætter jeg en blog over i "pynte afdelingen" - det kan også gå den anden vej;) Dejligt at vi udvikler os!

      Slet
  7. Tulipaner er nesten vakrest rett før de springer ut, derfor liker jeg bildet fra 2015 best:-)
    Hageselskapet i Norge fungerer nok på samme måte. De tar f.eks initiativ til 1000 åpne hager, og vi må gjøre hele jobben selv, på blogg, avis m.m. Et år fikk vi 5 ispinner, som skulle være navnepinner til planter, en plakat og et par dingser til å henge rundt halsen med reklame for det Norske hageselskap:-( Ikke stort å rope hurra for!
    Utrolig vakker Gentiana.
    Ha en fin dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Latrs

      Helt enig, især disse typer!
      Nej det var ikke noget at råbe hurra for. Ispinde! dog godt der ikke var trykt "magnum" på dem:)
      Når alt dette er overstået bør medlemmerne nok diskutere hvad man vil med sit gamle selskab, det er jo ikke sikkert man deler direktørens visioner?
      Ja, den blå farve er noget af det mest rene!

      Ha en dejlig lørdag

      Slet
  8. Nydelig Gentiana! For en farge! Jeg har noen botaniske tulipaner i hagen, men alle vil ikke. Hva er ditt tips? De botaniske er jo så fine. Din tulipan er nydelig og har overlevd lenge, som jo de sier botaniske skal :-). Ha en fin lørdagskveld!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Ja farven er endnu dybere i virkeligheden:)

      Mit tips vil være "sund fornuft" og tænke på hvorfra de kommer i naturen, nogen fra ørkenområder, der er det supervigtigt at de står tørt om sommeren, nogen graver løgene op, "lifter dem", andre fra middelhavsområdet som bla denne er mindre sarte, godt dræn er vigtigt og masser af sol:)

      Du må også have en dejlig lørdagskveld!

      Slet
    2. Takk for gode tips! Da skal de flyttes og settes i godt drenert jord på den beste, solrike plassen i hagen, de som ikke vil blomstre :-). De skal få litt benmel som niste ;-). Ha en fin kveld!

      Slet
    3. Selv tak - dejligt at kunne bistå!

      Slet
  9. Jeg synes, de der kan stemme på en Award vinder, skal stemme på drivhusbloggen. Det ville være så morsomt, om en blog, hvor der kun har været skrevet 1 indlæg de sidste to tre år, blev vinder som "den bedste haveblog". Helt perfekt.
    Indbydelse af havebloggere til Fyn var også en festlig forestilling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi Mette

      Ja, det ville jo udstille det absurde, men egentlig synes jeg haveselskabet er blevet dukket nok. Forstår de det ikke nu, så vilde heller ikke kunne se komikken i dit festlige forslag...

      Slet
  10. Ja, jeg kan lide alle tre billeder af dine tulipaner, fordi de supplerer hinanden så godt m.h.t. lys og farve og hvor gamle blomsterne er. Det er jo skønt at kunne tælle flere og flere år for år, navnlig med så smuk og yndefuld en tulipan.

    Her har vi pære i blomst og venter stadig på æblerne, så jeg håber da på bierne snart vågner op.

    Jeg må indrømme jeg er ret skuffet over Haveselskabets måde at reklamere på, men er ikke i tvivl om, at et par kvikke pr-folk har regnet sig frem til den billigste måde at nå ud på. Og vi andre kan jo bare betale ved kasse 1, indtil vi ikke gider mere. Men det kan da være det tidspunkt er ved at nærme sig?

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, alle 3 billeder fortæller hver sin historie og sammen noget om fdorløbet.

      Æblerne er igang her, men bierne synes jeg ikke der er vildt mange af.

      Lidt for oversmarte pr folk, og man må sige de har forregnet sig. Vi må håbe haveselskabet har lært noget...

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  11. Hej Karsten!
    Vackra bilder på dina tulpaner. Har precis plockat upp tulpanerna som var i krukor, och blommat klart. I den ena krukan var de angripna av mögel, och i den andra större, hade de bildat många små sidolökar, och trivdes fint. I rabatterna dröjer det innan de slår ut. Din Gentiana är riktigt fin, och en härlig bild.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, ofta är tulpaner i krukor en engång företeelse
      Det är sidolök som ger nästa års blommor, så det är viktigt de hinner växa sig stora.

      Ja, den Gentianan hoppas jag ska trivas!

      Ha en trevlig söndag du med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...