lørdag den 26. januar 2013

Sløjfer + ekstra lilje

Sikken en masse lyserøde sløjfer, tænkte jeg.
Jeg måtte lige ud på nettet for at finde ud af hvad den nøjagtigt står for.

Det er Evelyn H. Lauder der satte fokus på brystkræft, denne lyserøde sløjfe valgte hun som symbol. Hun døde selv for nogle år siden - dog af en anden kræftform.

Men vi mænd vil da også være med! Så jeg tillader mig at kombinere den lyserøde sløjfe med det gule LIVESTRONG armbånd, der markerer kamp mod alle former for kræft.



Og så må jeg selvfølgelig finde en blomst - jeg har ikke mange der er hverken gule eller lyserød -og begge dele- betydeligt færre!  

Der måtte ledes lidt, men mon ikke denne Iris faktisk har sådan lidt af begge dele?



Det er jo en Iris ensata, jeg har ikke det nøjagtige navn her - er på arbejde, så må lige hjem først;-)
Opdateret kl 19 - det er Iris ensata 'Rakka No Utage' - i varmere år fremstår den lidt mere farverig.

Og så fandt jeg lige en ekstra blomst, en lilje:



Sået i 2010 og blomstrende i 2012, den var angivet som henryi hybrid, og det er det jo ikke - måske et Longiflorum Oriental kryds? - men farverne er vel de rigtige, med det gule støvfang.


37 kommentarer:

  1. Smukt Karsten også den medfølgende iris …

    SvarSlet
  2. Fin måde at markerer denne dag på, tror alle har haft sygdommen tæt på i en eller anden sammenhæng!
    Flot ensatairis;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja, netop - synes irissen passer fint:-)

      Slet
  3. Det var godt Karsten og sikken en iris, hvor er den smuk.
    Dejligt at også mændene vil være med :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jada Lisbeth
      Selvom jeg kun kunne finde et enkelt billede:-)

      Slet
    2. Liljen er også fin, jeg har en der ligner, men kender ikke navnet.

      Slet
    3. Heller ikke jeg - de er jo ikke specielt frøægte - så vi kan bare selv give dem et navn ;-)

      Slet
  4. Hej Karsten.Ja! jeg siger også godt gået.Det er ikke kun kvinder der bliver ramt af kræften.
    Så dejligt at du også er med .God weekend til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja, det kan ramme alle.
      Tak og god weekend til dig med :-)

      Slet
  5. Smukt og en tanke så smuk! Tak.

    Hjerteligst

    SvarSlet
  6. En fin tanke - må indrømme, at det hele startede med en kommentar på en blog af en brystkræftramt og derfra den lyserøde tanke. Næste morgen vågnede jeg og tænkte "vi skal da have en blod-rød dag istedet", men da buldrede de lyserøde toner allerede afsted og jeg synes det nu var så fint og medfølende (selvom jeg faktisk tænkte, at mændene kunne føle sig overset...selvom vi er mange der hele november har måtte "trækkes" med overskægs-ramt mand;0)).
    Nu tænker jeg, at der må være en officiel verdensdag mod kræftem, som da passende kunne farves rød også her! Det skal jeg nok få søsat, så der er tid til forberedelse og alle former for kræft kan få en ordentlig kæberyster!!!

    Dejlig søndag fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja man må da sige at dine tanker - det var vist en kommentar på en andens blog? fik en lavine til at rulle -
      Og det var jo godt - vi er nok mange der var glade for en anledning til at fyre et par optimistiske sommerbilleder af for at jage den grå vinter tristesse lidt på afstand og samtidig markere vor kamp mod kræft.
      Tror den røde sløjfe er noget med HIV/aids? - men farven er jo heller ikke så vigtig.
      Det helt spontane har jo også sit værd, her i (have)blogland er en masse søde mannesker og en fantastisk god tone.

      Slet
    2. Jo den røde sløjfe er Hiv/Aids, men tænkte, at det røde logo hos Kræftens Bekæmpelser kunne sætte farvekoden til en samlet opstand;0)...men har netop fundet ud af, at den ligger den 4. februar, så tror jeg vil forsøge at huske det til næste år....

      Fin aften herfra
      Katinka

      Slet
    3. Egentlig er jeg mere til det spontane, det opstod vel her fordi flere har været ramt? - hellere det end sådan noget planlagt, en strømliniet forening markedsfører sig selv med.

      Dejlig mandag morgen ;-)

      Slet
    4. Jeg tror også, det spontane fremmer forståelsen bedre. Vi er blevet meget "vant" til kampagner, som kampagner. Budskaber risikerer at gå tabt.

      Hjerteligst

      Slet
  7. Nydelige bilder! Flott at du viser medfølese med alle som har kreft på den måten som du gjør :-)
    Iris ensata som du viser var nydelig. Jeg elsker de irisene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Godt du synes om Ideen og tanken bagom!
      Ja, Iris ensata er også en af mine favoritter - vil også forsøge med Louisiana Iris i år så må vi se;-)

      Slet
  8. Skønt med et lyserødt indslag fra dig også :) Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en selvfølge at være med ;-)

      Slet
  9. Hej Karsten jeg købte faktisk sådan en Louisana iris af en hollænder på grundlovsmarkedet i Kolding havde aldrig hørt om dem før, måtte da google lidt rundt.Har prøvet Iris Ensata en del gange altid købt om foråret og de er altid gået til men så var jeg på Kierkeberg i sensommeren og købte en der, og den ser minsanten ud til at trives ( ja det ved jeg jo så ikke før sneen er væk igen)Så nu ved jeg at det er om efteråret jeg skal have dem. Tak for de smukke billeder af nogle af yndlingsplanterne.Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Jeg håber at være med i et stort tyskt fælleskøb af Louisiana iris senere i år - så jeg kan få nogen af de nyeste hjem - det bliver spændende - Ensatairis kan godt være vanskellige - Det er vigtigt at huske at det er en surbundsplante - den bryder sig ihverttilfælde ikke om kalk! Ingen af mine er iøvrigt gået til, og jeg har fået både tidligt og sent;-)
      Det var dejligt at du var glad for billederne:-)

      Slet
    2. Hej Karsten
      Det var da en vigtig oplysning, jeg har plantet et par Ensata i efteråret, jeg kan ikke huske, at jeg plantede i surbund, men de står i hvert fald vådt i regnvandsbedet :)Jeg håber de klarer det.

      Slet
    3. Hej Lisbeth
      Joosten anbefaler en pH på 5,0 til 6,5 - altså let surt - mon ikke det kan klares ved at blande din gode tørv ind i de øverste jordlag? Det tror jeg ;-)

      Slet
    4. Det tror jeg også, men var bekymret for, om det er for sent,jeg husker ikke, at jeg gjorde det i efteråret, men det kan jo være, at eksperterne anbefalede det ;) for så gjorde jeg.

      Slet
    5. "eksperterne" har ikke nogen skriftlig vejledning liggende, så skal de have sagt det til dig? Men mon dog - de vil jo bare sælge.....

      Slet
  10. Da de sendte en mail om de nye iris, mener jeg, der var vejledning med, hvordan de forskellige bedst kunne lide at stå. Desværre har jeg ikke de gamle mails fra dem mere. Kun dem fra Lunding, det var i november, snart længe siden ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er da længe siden - sendte du planteresterne direkte til laboratoriet eller til Lunding?

      Slet
    2. Så kunne du jo selv kontakte dem - og høre resultatet?

      Slet
  11. Ja det har du ret i, jeg kan jo også skrive til Lunding først.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jooo - det burde ikke være nødvendigt at rykke.....

      Slet
    2. Nej det har du ret i, hm jeg ser tiden an, gider ikke rigtig have mere bøvl med dem.

      Slet
    3. Det kan jeg godt forstå - tror iøvrigt Lunding er formand for dansk pæon selskab - alt dette må være totalt pinligt for ham.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...