onsdag den 29. juli 2015

Grønne roser




De siger der kun findes en grøn rose, så derfor viser jeg lige nr 2! 

For det har foreløbigt været en god sæson for roser!

Her er alt i god vækst, det kølige vejr ser ikke ud til at have generet særlig meget. Og i mit første prøvebed vokser roserne om kap med hinanden!

Også denne, den nye "grønne":
"Lovely Green" blev registreret 2005 af det store franske rosekoncern Meilland International.   
Her får du et forløb fra den 8 juli til nu.
Jeg tog den hjem, for at se hvor langt man var kommet i forædlingen.
Den har været lang tid om at folde sig ud, og er måske ikke helt færdig.
Med sit kompakte indre, tæt, ja totalt pakket med kronblade, er det egentlig ikke min stil, og de eventuelle bier vil også få store problemer her!
Men jeg ved at mange er vilde med netop det look!

Rosen har dog holdt forbløffende godt nu i regnen og vinden. Og den virker sund.
Men er den så grøn? Ja, jeg ved ikke helt...
Lime-hvid med en smågrøn antydning?

For at få en rigtig grøn rose må vi vist stadig snyde lidt:
Rosa chinensis "Viridiflora".

Her er rosens grønne dækblade omdannet til en slags kronblade, selve blomsten gemmer sig under alt dette.
Billedet er fra december sidste år.

Denne interessante mutation fra "Old Blush China" blev opdaget i USA af en John Smith omkring 1827 og senere introduceret i Europa af Pierre Guillot i 1855. Og det iøvrigt, som var det en selvstændig art: "Rosa viridiflora".




20 kommentarer:

  1. God morgen Karsten

    'Lovely Green' er utrolig nydelig! Vet du noe om hvor sart/ herdig den er? Jeg liker godt grønne blomster og bestilte i går grønne tulipaner fra Eurobulb :)

    'Viridiflora' var fin den også!

    Her regner det noe helt vilt akkurat nå. Yr har sendt ut spesial varsel, så det kan bli en meget våt dag.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. God Morgen Marit

      Min leverandør Stange siger: "Winter Hardiness: +++" hvor de +++ jo er max og det vildroser får - andre siger -20C, så mon ikke den er ganske så vinterrobust?
      Her er det opholdvejr efter gårsdagens regn, men de lover regn senere.Det er nok vores lavtryk fra igår i får fornøjelsen af nu;)

      Så tørken er afblæst!

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  2. Thyboesminde har skrevet om Lovely Green tidligere, og hun nævnte netop, at den ikke er tilbøjelig til at folde sig helt ud, så det er heldigt, at den halvt udfoldede knop er smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Marie

      Ja, når man tænker på vejret synes jeg disse sammenfiltrede kronblade har klaret sig forbløffende godt!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten
    Sjovt nok har min haveveninde Anne fra Nordfyn vist denne på fb for nylig, Jas har den, og det bliver det næste der ryger i kurven hos ham.
    Den er rigtig fin, men desværre uden duft.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, når det er en Meilland sag så er den jo nemt tilgængelig. Og du har ret den er totalt uden duft - det der måtte være slipper jo nok ikke gennem fyldet:)
      Jeg gav vist 7€ - JAS er nok på samme niveau!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Kære Karsten Jeg er en af dem der godt kan lide de fyldte roser, men jeg nyder også de enkelte. Har lige skrevet til en engelsk forhandler igår, da jeg gerne vil have Odysee. Men den er udsolgt alle vegne i Danmark. Lovely Green ser ud til at være forbavsende robust.
    Fantastisk hvad naturen kan udvikle, det er Viridiflora et strålende eksempel på. Hav en fantastisk dag. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Ja, jeg ved det er populært hos mange med fyldet!
      Odyssey er superflot og det er med god grund mange melder udsolgt - de mere tjekkede burde kunne skaffe den hjem til nu hvor barrodssæsonen skal til at begynde.
      Ja viridiflora ville jo nok ikke have haft en chance i naturen - men en kvik forædler så jo potentialet - og sjov er den bestemt!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Skønne billeder, Karsten. Lad mig lige høre hvilket kamera/objektiv du bruger.
    Det giver godt nok fine resultater :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone

      til åretsbilleder bruger jeg oftest Samsung NX1 når jeg går tæt på bruger jeg gerne deres super 60mm.
      Jeg har iøvrigt en fane allerøverst hvor der står lidt om det:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten! Vilka fina ovanliga rosor du visar, jag gillar dem mycket, kanske är det den ovanliga färgen som gör det.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Marika

      Som du vet tycker jag om det ovanliga:)
      Ja denna färg är inte den man förknippar med rosor!

      Ha det fint du med

      Slet
  7. Her står Loverly green i det kolde drivhus og er megastor, masser af blomster
    Blomsterne folder sig helt ud i drivhus og er firdelt.
    Farven virker også mere grøn når den ikke udsættes for vind og vejr
    En rigtig flot og sund med masser af blade fra bunden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ege

      Så fik vi det på plads - den kan godt springe ud - firdelt er usædvanligt roser plejer at være 5delt?
      et drivhus er vi mange der har savnet denne sommer:)
      Tak for disse fakta!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Jeg syntes Lovely Green har en delikat grøn farve, den farve kan jeg faktisk rigtig godt lide. Den lyder til at være en meget sund rose, imponerende at en så fyldt rose klare alt det regn vi får for tiden, men den er efter min mening også meget fyldt, og roser der ikke dufter ahh ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jeannett

      Ja delikat beskriver den rigtig godt.
      Ege (kommentaren før) har den jo mere udfoldet og ville nok have nævnt hvis den havde duft så!

      Ja det er imponerende at så mange planter faktisk klarer de vildt forskellige somre vi har!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  9. Hej Karsten
    Da jeg så Lovely Green hos Jas (50kr) var jeg ikke i tvivl.... Den måtte jeg ene. Syntes at mine har et snert af rosa i det indre. De har også klaret regn og blæst fint her og de har fået en del ca 95mm siden lørdag men så skal de da ikke vandes de første par dage :-)
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Sjovt at det viser sig at Lovely Green slet ikke er så usædvanlig, mine kan have rosa pletter sådan yderst.
      50kr er ganske så rimeligt må man sige - JAS kan vist skaffe mere end det han annoncerer med.
      Nej tror tørken er aflyst for i år - og mon ikke august bringer os lidt forsinket sommer?

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. Skoj att se att du också har den gröna rosen viridflora. Gjorde ett inlägg om den tidigare i juli. Fascineras av den, dess lite rufsiga och icke-insmickrande sätt.
    Din "Lovely Green" är vacker! Visst inte att den fanns ens.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvarSlet
  11. Hej Katarina

    Ja viridiflora är inte så ovanlig i Danmark - ock ja icke-insmickrande:) en kontrast til alle vanliga vackra rosor!
    Fick LG hem sista år - bara för at se hur lång en stor firma hadde kommit med utveklingen;)

    Ha det gott du med!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...