lørdag den 16. juni 2018

Regn!



Det har lynet og tordnet og det har regnet. Der er kommet 7mm foreløbigt idag og de lover en tilsvarende omgang imorgen tidlig.

På denne baggrund er det helt ok at sidde inde! Sidde her inde og kigge billeder fra ugen der gik:

Min sidste ITOHpæon kom i blomst:
White Emperor -Seidl 1989-
Det er en sport fra en af de oprindelige Itoh pæoner: Yellow Emperor. En sport der altså har smidt de gule arveanlæg væk, og står ren og hvid tilbage.

Den bliver anset for at være "eksklusiv" nok fordi den ikke er så markant livskraftig som andre intersektionelle hybridpæoner. Den bliver ofte leveret med færre øjne (=skud der måske nok vil give blomster). Ja, min var faktisk 3 år om at blomstre første gang.
Det er nok for lang tid at vente for mange, og jeg bemærker også at min tjekkede leverandør -Warmerdam- ikke har den på programmet mere. 
Allium christophii
Men jeg er glad for den som den er, fin ren og hvid!

Der til højre i billedet ser du nok Allium christophii.

Den har selvsået sig de mest uventede steder i haven.
Der er masser af dem, og havde den ikke været så fin, havde det været ukrudt. 
Fremover vil jeg være mere opmærksom på hvor dens fodboldstore frøkugler triller rundt og smider sine frø.

Nå, lad og se et par Iris:
"Roys Repeater" -Aitken 2002- Super populær hos humler der er kraftige nok til at mase sig ind under dækbladet.

Og så til en art! jeg har ikke set den hos andre end mig selv:
Iris fulva er det. en såkaldt Louisianairis. I denne sektion er der masser af kryds og kultivarer med navn, og jeg har en del. Men det er faktisk kun denne der endnu har blomstret hos mig.

Vi får lige forløbet.
 senere samme dag:
Dette er nok den mest røde af de rene irisarter.

Jeg deler dette på det gode initiativ "Trädgårdsfägring".

Nu tordner det i det fjerne, måske vi får en skylle til?



27 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja det er et flot forløb. Min Allium Christophii har ikke selvsået sig, måske fordi jeg har foræret frøstanden væk, det må jeg lade være med i år.
    Tillykke med regnen - I er heldige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tja, eller bare tage lidt frø selv og forære resten væk? Så kan du selv bestemme lidt mere hvor du vil have dem.
      Vi får også noget af en en morgenskylle nu...

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Her har det ennå ikke begynt å regne, men det er på vei. Det kommer sydfra, så da kommer det vel fra Danmark :)
    'White Emperor' står med knopp her, men den har kun en knopp hvert år. Den er litt spesiell, ja ;)
    Spesielle røde iris også! De har jeg aldri prøvd her. Spennende farge på en iris :)

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, jeg kan huske du også har White Emperor, jeg vil vurdere til efteråret om jeg vil forsøge at dele min.
      Ja denne farve ser vi først nu i de nye sibirica kryds, dette er naturen:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  3. Hej Karsten!
    Vacker Pion och en fin Allium. Brukar inte lyckas med dem, i år är första året på länge som de blommar, skulle bli glad om de självsår sig. En ovanlig färg på din Iris och en fin form. De lovar regn och oväder här i morgon, men vi får se.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Tror regnet är på väg upp emot dig:)
      Allium är mycket olika, många klarar inte en regnig höst- men ndu har väl gräslök?

      Ha en trevlig søndag

      Slet
  4. Hello Karsten,
    Great to read you've had some rain. What a fantastic color in your Iris. Never seen it before.
    Have a wonderful sunday
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marijke

      Thanks, and this morning we have had even more!
      This Iris is perhaps not so big and flashy, but i really like it!

      Ha a great sunday you too

      Slet
  5. Du fik samme mængde regn som os i går. Den gjorde godt, og heldigvis blæser det ikke længere. Iris har jeg ikke mange af, men nyder at følge den store variation hos dig og Marit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      ja, det var godt og dejligt at jorden virker fugtig - de første 5cm nu;)
      Marit viser noget helt specielt idag!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hei Karsten.
    Her har det regnet mye i går kveld og i natt. Og det forsetter i dag. Heldigvis ikke torden, og det er deilig å slippe å vanne. Nydelig peon, og fargen på den røde iris er helt nydelig. Fin søndag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Nej, du er ikke glad for torden - men regn er vi enige om er super nuu!
      Den Iris ville jeg tro kunne klare sig fint i Norge!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. Den blå med stjerner, var det allium Christophii? minner om min Amsonia, men den frøsår seg ikke så vidt jeg har registrert, har hatt den lenge. Litt koselig med tordenvær også, det er det lenge siden vi har hatt her. Ha en fortsatt fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Christophii ser du på det 3 billede helt alene. de kunne godt minde lidt om hinanden, men der er 6 kronblade på Alliuum og vist 5 på Amsonia.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  8. Tjusig pion men den röda irisen var ännu läckrare - kanske beroende på att jag tidigare samlade lite på dom!
    MVH/Susie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susie

      Denna Iris borde vara till att få - jag fick min från Joosten i Holland.

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  9. It doesn't rain here, but at the end of the day sometimes there is a strong wind.
    Beautiful flowers.
    Greetings
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Maria

      Hope it rains at other seasons!
      Thank you!

      Have a great new week!

      Slet
  10. Hei!
    Karsten!
    I dag har jeg sittet under tak og nytt lyden, synet og lukta av regn. Nå kan vi senke skuldrene mer.
    Rødlige iris er innmari fint. Flotte bilder.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Ja, det er helt anderledes nu at skulle gå i ly for regnen - super!
      Den er bare så fin!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  11. Det är iristid nu. Får njuta av dina och andras bilder för jag har inte så många själv. Väldigt snygg röd iris. Så skönt att ni fått regn. Vi har fått 15 mm på en vecka men det får gärna komma mer.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene
      15mm är bättre än ingenting, men där ska nog inte gräves djupt för att marken är helt torr.
      Den röda är en liten fin favoritt!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  12. Hei, Karsten!
    En lekker hvit Itoh-peon er vel verd å vente på? (Tror 8 år er det lengste jeg har ventet på blomstring)
    Allium av alle slag får gjerne spre seg :) Lilla kuler er verdifulle tilskudd i bedene.
    Nydelig farge på Louisiana-irisen. Tenker den ikke er herdig nok her.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Ja helt sikkert, og jeg var jo advaret!
      8år er nu laaaang tid...
      Jeg er usikker på om louisiana iris duer hos dig. Jeg har sået den i Värmland - for en 4 år siden, og de der kom op har alle klaret sig uden dog at blomstre, men de bliver større år for år. Måske det er løsningen?

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  13. Hej Karsten
    Laber iris :-)
    Bare jeg havde sådan et prydløg, der selvsåede sig. Jeg vil prøve med denne.
    Vi fik hele 5 mm regn forleden, så det er en god hjælp, omend der fortsat skal løbes med vandkanden til det nyplantede. Suk.
    Mange hilsner Lisbeth

    SvarSlet
  14. Hej Lisbeth

    Det var nærmest ukrudt for et par år siden, men når jeg ville luge det op mærkede jeg at det ikke var fladt som græs men rundt. så fik en masse af dem lov at stå.
    Det har netop regnet her - igen - nok en 3mm alletiders!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  15. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...