lørdag den 10. maj 2014

Bier og pesticider blandt os






Så blev det min tur til at skrive om bier i årets "Humlestafet".
Så nu kommer der lidt billeder, men i lyset af bidøden kommer jeg også til at skrive om årsager, om personer og firmaer, og skurke og ikke særlig mange helte.

Så hvis du ser frem til et pænt afdæmpet blogindlæg vil du blive skuffet, og må hellere klikke væk fra dette nedslag!
En humlebi maser sig ind under dækbladet på denne Iris spuria - Det er den eneste måde mange Iris naturligt bliver polinerede på.
Bidøden er et faktum og der peges på flere årsager:
  • Monokulturer i landbruget - enorme flader af de samme planter der blomstrer på samme tid.
  • Flere klimaekstremer - Den globale opvarmning medfører et stadig mere kaotisk og uforudsigeligt vejr.
  • Pesticider!  Nedslaget her vil handle om dette!
For de videnskabelige beviser er overvældende: Pesticiderne dræber og svækker bier fatalt, det middel "Calypso" du kan købe i nærmeste havecenter er en bidræber.

EU-parlamentet forbød da også disse stoffer sidste efterår. Eller rettere man prøvede på det - for kemigiganten Bayer har sagsøgt EU, med krav om "at måtte lave yderligere tests".

Tidligere har Bayer financieret en tvivlsom pseudovidenskabelig artikel der skulle vise at nogle planter efter behandling med pesticiden lige holder sig under gift-grænseværdien i pollen og honning.
Men grænseværdien er noget bien selv ikke kommer til at opleve. Nej, da er den nemlig død.
Et stort svensk forskningsprojekt viste fornyligt at grænseværdien ikke giver megen mening. Nej, væsentlige mindre doser medførte at især de solitære bier (herunder humler) – ja, de holdt helt op med at formere sig. 

Så alle andre forsøg, og almindelig sund fornuft, siger at bierne også tager skade af mindre doser. Nervegiften svækker dem fatalt, og gør dem ekstra følsomme overfor andre dårligdomme - som Bayer så forsøger at udpege som de egentlige årsager.

Og ja, Bayer har en lang stolt tradition i kemibranchen, man fremhæver gerne selv at man opfandt "Aspirin"! 
Tilgengæld udelader man helt i sin egen historieskrivning den kendsgerning at man var leverandøren af giftgassen "Zyklon B".
Jeg får det indtryk at man aldrig har gjort op med sin egen rolle i holocaust. 

I haveblogland råder den generelle holdning at man ikke bruger pesticider i haverne. 
Med en markant undtagelse: Claus Dalby!  
Han bragte selv emnet på banen fornyligt i sin blog og refererede der til sin tidligere meddelte holdning her
Calypso får der en klar anbefaling.

Claus Dalby bliver ofte fremstillet som haveekspert, og bestemt ikke kun af sig selv.
Jeg synes det er ærgerligt at en så mediekendt person,har en så uansvarlig holdning.  

Og bierne, skal de erstattes af blomsterfluer? 

Det har taget evolutionen 100 milioner år at frembringe de bier vi har idag. 

Der er stadig så meget vi ikke ved, man er først nu ved at begynde at forske i "Buzzpolination". Efter at man opdagede det hos gudeblomsterne - Dodecatheon
Dodecatheon stammer fra Amerika - dens pollen frigøres kun af visse humlebier der vibrerer i en bestemt frekvens. 
Meget tyder på at en hel del europæiske planter har samme symbiotiske system, men der er ikke gjort nogen forskning i det.

Nå, hvad kan man selv gøre?

  • Anne på den norske side Moseplassen tog initiativ til denne stafet, og hun har en fin vejledning her.
  • Og lige til højrebenet: Ingen pesticider i haverne.
  • Personligt har jeg lavet en boycott af samtlige produkter fra Bayer, jeg bliver dårlig når jeg ser dem.
Jeg ønsker alle en dejlig weekend/Helg!.

30 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej Gitte

      Det er jeg glad for at du synes!

      En dejlig weekend herfra

      Slet
  2. Hei Karsten :)
    Giftfri hage er så mye enklere enn mange tror. Fint at du skriver om det. Så håper jeg at folk får et mer bevisst forhold til sprøytemiddel, og ikke bare bruker det på gammel vane.

    Ha en summende flott helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Ja, jeg er enig! Og måske skulle man overveje at finde alternativer til de blomster og planter man mener skal sprøjtes.

      Tak for dit initiativ og en Summende flot helg til dig med!

      Slet
  3. Sådan så fik vi vist lige det på plads. Tak for det, interessant og lærerigt for mange, incl. mig selv :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det har også været noget af et anderledes forarbejde - jeg har for eksempel bøjet med at sidde og se Bayers reklamefilm om deres stolte fortid (den ligger på deres hjemmeside) for så blot at konstatere at der er et enormt hul der 1928 til 1950.....

      Så lærerigt også for mig selv!

      Slet
  4. Uha hvor bliver man trist, når man læser alle kommentarerne i det første indlæg fra CD, nu er der så bare nogen flere, som sprøjter med Calypso. FLOT!!!!!!!!!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja CDs holdning er jo klar og det er vist yderst sjældent at nogen kommentarer går ham imod...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Tak for den gode artikel. Jeg synes at det er godt at bringe emnet på banen og opfordre til debat og det gør Claus Dalby også i sit seneste indlæg.
    Jeg synes at det er en skam at det danske rosenselskab går ind for sprøjtning med Calypso, frem for at sætte lidt mere ind på at finde alternativer. Måske er det sådan når man virkelig går op i én type planter som f.eks. roser så er det vigtigere at frembringe pragteksemplarer frem for at bruge sund fornuft.
    Jeg har sprøjtet med Calypso og Baymat i 3 sæsoner efter Ernst Jensens anbefalinger rundt omkring, med virkelig dårlig samvittighed som følge, men jeg har rent faktisk ikke haft held med at undgå rosencikader som spiser knopperne i mine roser så er nået til den konklusion at som alt andet i havelivet er der ikke nogen nem løsning - der skal arbejdes for for skønheden eller jeg må droppe roserne.
    Jeg vil ikke prædike det ene eller det andet, selvfølgelig hjælper det at vi ikke sprøjter i de private haver, men tænk hvis de holdt op i landbruget og gartnerierne...
    Jeg synes at det er fedt når vi i denne blogverden kan diskutere for og imod på en åben facon, så er der måske flere der kommer ud af busken og tager stilling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg tror du har meget ret i dit eksempel med roserne. Måske bør vi også her i norden idføre det engelske begreb "Garden worthy" RHS anbefaler ikke en plante der netop er det!
      Jeg synes egentlig det er synd at så hæderkronede og legendariske personer som Ernst Jensen ødelægger sit eget eftermæle ved at foretage disse fejlbedømmelser nu.
      Jeg står selv for at skulle have roser! og en del af de nye canadensiske typer tiltaler mig - og så er de tilmed robuste!
      Regler for landbrugets sprøjterier er vigtigt, og findes - men jeg forstår at Bayer faktisk tjener mere på at sælge sin gift til private en til landbruget - avancen er nok er del større.
      Ja jeg kunne godt have valgt at skrive lidt pænt om humlebier - men jeg synes faktiskt at dette er vigtigt - og i blogverdenen er der højt til loftet:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten
    Et virkelig godt indlæg til fordel for biernes overlevelse! Jeg har rigtig mange roser, og hvert eneste år går der utøj eller sygdomme i nogle af dem. Så forsøger jeg at redde miseren med sæbevand og andre naturlige midler og virker det ikke, ja, så bliver næste år nok bedre :) Jeg ved godt, at både landbrug og gartnerier i den store sammenhæng er langt større syndere ud i kemianvendelse end vi haveejere, men lad os da for søren starte et sted - nemlig med os selv.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Du har ret i at de "ikke økologiske landbrug" og gartnerier bruger mere gift end vi haveejere, jeg tror dog de er bedre til det og stort set faktisk overholder regler og så overdoserer de næppe, det koster jo - men enig, det ville være godt om flere gik den økologiske vej...

      Næste år bliver altid bedre:) det er vi mange der mener!

      Og når det lykkes er det jo fantastiskt - specielt når man -som du- kun bruger naturlige midler!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Så fint innlegg og flotte bilder, ja hva skulle vi gjort uten våre små hagevenner.

    God lørdag fra Marit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Nej uden havevennerne ville det aldrig blive det samme!
      Godt du kunne lide nedslaget!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Den stafet havnede tydeligvis det helt rigtige sted.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det glæder mig at du synes det!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Hej Karsten

    Så kom da endelig svaret på utfordringen jeg sendte deg, og hvilket flott svar!
    Det er fint at du skriver det i klartekst, slik at det ikke er til å misforstå.

    Zyclon B ble jo ikke opprinnelig ment som et middel til å gasse jøder med, for det var jo egentlig et insektsmiddel. Men det er ingen tvil om at IG Farben som Bayer var i fusjon med tjente seg søkkrike på å levere gassen til nazistene. Så Bayer har en mørk fortid i tillegg til at de stadig produserer gift, så er det all grunn til å boikotte dem!

    Flotte bilder du viser.

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det tog lidt tid! - Når man på denne måde nævner andre, vil jeg være max sikker på fakta - og så behøver jeg ikke pakke tingern pænt ind!

      Ja. det er oprindeligt et insektmiddel - Zyklon B - penge er det vigtigste for nogen ja!
      Da den danske lægemiddelvirksomhed Lundbeck for nogen år siden opdagede at nogle stater i USA brugte et af deres lægemidder til at eksekvere dødsdomme (de brugte en overdosis). Ja, så stoppede de produktionen - sådan!

      Ha en dejlig aften.

      Slet
  10. Hej Karsten
    Du har lavet et godt stykke researcharbejde. Jeg har jo også selv fået udfordringen og har været i gang med at læse diverse reporter om thiacloprid. Det er ingen tvivl om, at Calypso er giftig for bierne ved direkte kontakt. Men jeg har ikke helt fundet ud, hvordan vinkling af indlægget skal være.
    Ha' en god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Glæder mig til dit indlæg - Ja, jeg lavede meget research - fik dog aldrig chekket med min advokat om noget af det jeg skriver kan give problemer i forhold til mastodonterne:)

      Engang imellem må man bare gøre det!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Hei!

    Så spennende å lese om spesialtilpassede bier! Er selv opptatt av å gjøre haven tiltrekkende for humler og bier, og ser at du advarer sterkt mot Calypso. Ja, sprøytemidler er en vederstyggelighet, men er av og til vanskelig å unngå når utallige fiender angriper en hage med mange, mange fristende roseblader. Men det finnes alternativer! Jag har f. eks. forsøkt kiselgur strødd på marken mot liljebiller.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Godt du har fundet alternativer!
      Kiselgur er måske effektivt mod larverne ja - det har jeg hørt.
      Larverne vil åbenbart ikke røre ved det og kan således ikke komme ned og forpuppe sig i jorden.

      En fin søndag til dig med

      Slet
  12. Godt brølet :)
    Har skrevet til Claus at jeg ville ønske han i det mindste ikke reklamerede med at han bruger det. Personligt vil jeg hellere udskifte en rose ind imellem.
    har tit tænkt på at de kunne være sjovt med bier i haven :) vi har næsten kun humlebier her, ikke rigtige bier, men dem nyder jeg så, og prøver at plante flere af de blomster de godt kan lide.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Spændende om du hører fra CD - Han er vist ikke vant til at blive talt imod.
      Det er ikke så uoverkommeligt at starte - en bifamilie koster 1000kr dertil kommer så bistade og udstyret... Og du har ret det ville være godt for haverne at have honningbier tæt på.

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. jeg må indrømme jeg også er lidt bange for naboernes reaktion.. de er meget ehh ordentlige .. og bier stikker jo og flyver ind af vinduer...

      Hav da lige selv en dejlig aften :)

      Slet
    3. Tror også der er regler om hvor tæt de må være på andres huse - men biavlerforeningenn har masser af den slags informationer:)

      Ja nu lægger vi os da snart;)

      Slet
  13. Bra skrevet om et viktig emne, Karsten!
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Tak tak :)

      En dejlig ny uge til dig med!

      Slet
  14. Sådan :) Vi er allesammen blevet meget klogere af indlæggene om bierne og især dit. Jeg synes også at man bør afholde sig fra at reklamere for at bruge sprøjtemidlerne. De der vil sprøjte, skal nok selv komme på det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Der har været rigtig mange super indlæg om bier! Og jeg tror de har været meget besøgte også,
      Dette nedslag er også det mest sete denne måned!
      Vi må håbe de der sprøjter besinder sig!

      Ha en dejlig ny dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...