fredag den 30. juni 2017

5 roser og sammenligninger på en ekstra dag




Ovenpå de sidste dages vedholdende varsler var det noget af en uventet foræring at dagen igår blev helt tør, der kom intet skybrud , ingen syndflod, men bare en blæsende dag grå men også med den matte sol der gør det så fint at fotografere. 

Først i nat fik vi lidt regn 5mm, og idag ser skyerne også ud til at ville give nogle eftertragtede mm.

Men på den ekstra dag igår blev der tid til at samle op, og også se lidt på roserne.

Der var en del reference roser i sidste efterårs nyerhvervelser.
Odyssey -Frank R. Cowlishaw UK 2001- må være kendt af de fleste bloggere, for der er så mange der har den. Min er bemærkelsesværdig ved at have disse mørkere spidser, det er vist ikke så sædvanligt?

Og jeg har jo unægtelig nogen det er oplagt at sammenligne med!

Hvad siger du til denne:
Dainty Bess -E.B. Archer & Daughter 1925-
Den havde ikke den store blomstring sidste år, men ser ud til at komme flot i år.

Eller denne her:
"Astronomia/Sweet Pretty" -Meilland 2006-

Alle 3 står frodigt med sundt løv - Dainty B dog med den klart største blomst! Men ingen klar vinder, måske om 2-3 måneder?

Lad os også kigge på de "blå"
Rhapsody in blue -Frank R. Cowlishaw  UK 1999-.  Altså ham der også står bag Odyssey.

Der har jeg en anden englænder det er oplagt at sammenligne med:
"Blue for you" -Peter J. James UK 2001-  
Mange har forvekslet de 2!

Umiddelbart  har vi en vinder her, "Blue for You" er langt frodigere og har væsentlig større blomster, den er også sundere i løvet.

Men Rhapsody er kendt for at komme stærkt igen, vi må se igen om et par måneder.

Og så var der min lille gåde:

De fleste kunne jo se at det var en lilje, og ja det er en Lilium henryi, men ingen kunne se hvad den lavede:

Måske det er nemmere nu?
I det dunkle lys igår.

Ja hvad har denne lilje gang i?

Jeg ønsker alle en dejlig helg/weekend!



28 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Åh, så mange flotte roser du viser i dag, og alle er i fargenyanser som jeg liker :)
    Dessverre er ikke 'Odyssey' å få kjøpt her. Din var litt uvanlig ja med de mørke spissene. Veldig fin!

    Spennende lilje!

    Ha en deilig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Tænkte nok det var lige noget for dig:)
      Det er da lige før der er en klar niche for dem der ville importere disse lidt anderledes roser!
      Dumt hvis de etablerede bare sidder og tjener penge uden at have åbne øjne....

      Ha en dejlig helg du med

      Slet
    2. Ja, det gjorde du nok :)
      Så absolutt, og det er et rosegartneri her i landet som tar inn mye spennende. Men Osyssey har han ikke fått tak i av en eller annen grunn. Hos deg er det jo ikke herdighetsoner, men det er jo heller ikke sikkert at den hadde tålt en norsk vinter ;)
      Ja, de bør ha øynene med seg!

      Slet
    3. Tror nu at Odyssey er ret robust, det er det jeg hører.
      Jeg overvejer hvilke roser jeg tager med til Sverige til efteråret, dette er klart en af dem!

      Slet
    4. Da skal jeg følge med på det til neste vår. Overlever den hos deg i Sverige bør den gjøre det her også.

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja din lilje ser da noget speciel ud. Jeg må have set efter, om min Odyssey har blå spidser, men det regner her nu, så jeg venter lige lidt. Min Blue for You for ingen præmie hos mig, selvom den da er bedre i år end den var sidste år. Dainty Bess overlevede ikke her hos mig, jeg må prøve med en ny.
    Fin weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Blå vil jeg nu ikke kalde dem, men måske mørkrosa?
      Mærkeligt med din BfY den har et godt ry!
      Dainty B derimod er nok lidt sart - husk at plant dybt!

      Ha en dejlig regnvejrsdag

      Slet
  3. Din Dainty Bess er en rigtig darling. Blå roser er ikke rigtig min smag. I det hele taget synes jeg bedst om de enkle, hvor man kan se hele blomstens opbygning. Og jeg har slet ikke tænkt på at gætte på din lilje - alt for nørdet. Men god fornøjelse!

    Og god våd weekend!
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Jeg er også gladest for de mere enkle roser. Der må være adgang for bier!
      er er regnen endelig kommet men vi når nok ikke de store mængder...

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  4. Så smuk din Dainty Bess er - sammenligningen er god og man skal nørde lidt for at opdage forskellen sådan umiddelbart.
    Liljegætteri afholder jeg mig også fra :)
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja,synes det var en oplagt sammenligning, når jeg nu har dem blomstrende samtidig:)

      Du må også have en dejlig weekend

      Slet
  5. Rosor med fransar är så vackra. Av de du visar vet jag bara att Dainty Bess går bra här. Ja förutsatt att man har förutsättningar för rosor överhuvudtaget.

    Känner igen fenomenet men kommer inte ihåg vad det heter. Jag har ungefär samma på en Veronicastrum.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Fransar och rosor hör ihop! Bra att höra att Dainty Bess går bra hos dig!

      Det blir fantastskt när den blommar!

      Ha en trevlig helg!

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Rosor är inte min grej men Rhapsody in blue är riktigt skön även om den kanske inte är riktigt blå.

    Tyvärr blir det språksvårigheter för mig angående din gåta så om jag gissar vad du skrivit så tror jag att liljan är drabbad av något som kallas för fasciation. Inte något som skadar växten och kan uppträda av många olika orsaker.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, det tror jag också, fasciation! När den blommar vil professorn jag traff på CPHgarden komma och bekräfta, men jag är rätt så säker!

      Ha en trevlig helg du med

      Slet
  7. Hej Karsten
    Jeg har dem alle..Roserne altså :o) Blue for you har været en stjerne her hos mig indtil nu i år, mens Rapsody in bluee plejer at overtage stjernestatussen senere.
    Min Dainty Bess er også noget klein, så den er sat på listen over dem der skal flyttes snarest.
    Jeg siger som Lisbeth at jeg ikke er helt sikker på hvordan min Odysse ser ud i spidsene, så jeg var inde og tjekke gamle fotos og kan se at på flere af dem er der mørk rosa/pink spidser.

    God weekend fra Linda

    SvarSlet
  8. Hej Linda

    Ja, det anede mig at Rhapsody ville komme stærkt igen,
    Med Dainty B er min erfaring at den er en del år om at etablere sig, jeg ville nok kun flytte den hvis den står dårligt?
    Det er åbenbart et karaktertræk hos Odyssey med de rosa kanter!

    Ha en dejlig weekend!

    SvarSlet
  9. Hei Karsten. Har lenge vært på utkikk etter Blue for you. Og Dainty Bess skulle jeg gjerne ha hatt.Det er så mye lekkert når det gjelder roser. En fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      De burde være til at få i Norge, Bestiller man dem nu burde importørerne kunne få det hjem til barrodssalget i efteråret... Spørgsmålet er om Dainty Bess er robust nok..

      Du må også have en dejlig aften

      Slet
  10. Smukke og søde roser!! Min rhapsody ligner ikke engang en skygge av seg selv. Den er medtatt. Men enig i at dd kan gjøre comeback. Må visst pleie den litt! Astronomia var bare helt fantastisk!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Er der liv er der håb - Rhapsody virker robust!

      Ha en dejlig dag

      Slet
    2. Takk for oppmuntringen! Jeg håber den vil komme seg, den er så smukk også (ikke minst) i efteråret...

      Slet
  11. Hej Karsten!
    Vackra rosor, både Dainty Bess och Odyssey. Min Rhapsody in blue har börjat med en blomma, och Blue for you har jag planterat i år, de är väldigt lika. Trodde Blue for you skulle ha fler ljusa inslag. De är väldigt lika.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, hos mig är skillnaden att BfY fn är markant större. men färgen är mycket lik ja!

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  12. Hej igen Karsten!

    Jag tror bestämt att jag också har en L. martagon med tydliga tecken på fasciation, två stänglar har vuxit ihop och stängeln är mera platt än rund.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Gunilla

      Kul! Du får visa bilder!

      Slet
  13. Hos oss har Martagonliljene fått fasciation i år. De ser sannerlig besynnerlige ut med de flate stenglene.
    Hilsen Nora

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      Det var spændende, har lige været inde og se hos dig:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...