fredag den 16. juni 2017

Nyt til Ormen



Så kom posten endelig frem. Også i Sverige ligner Postnord noget der har en strålende fremtid bag sig, meget langt bag sig. De krampagtige rester af ordentlig service ligner en slasket parodi.

Min postkasse står nu nede i dalen mod øst, 18 km i bilen. For 3 år siden, var den 200 meter nede af vejen. Jo, det er andre tider.

Men igår fik jeg post fra Marit:
Det er ikke første gang af jeg nyder godt af haveblogverdenens særlige fællesskab og generøsitet.
Marit er en fantastisk repræsentant for dette! 
Det jeg modtog er "The Inside-Out Flower" -Vancouveria hexandra- En spændende amerikansk sag der minder meget om den asiatiske slægt Epimedium. 

Jeg har udset en god plads i Ormen:
Her ligger den 16 meter lange orm.

Og her set fra halen:
Jeg er selv vældig fornøjet over den!

Og begge ender, både hoved og hale...
Vancouveria hexandra får plads her i halen. Mellem en Phlox, en Astilbe og en Hemerocallis. 
Her er der "vandrende skygge" indtil omkring nu, hvor det er tanken at naboplanterne skal give den skygge, den nye vist godt vil have.

De lover regn idag - og snart, jeg håber på en ordentlig omgang til den nye, men også resten af haven. Det er ved at blive tørt.

Jeg må heller udgive dette, før regnen og de våde træer ødelægger signalet.



26 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Så fin din orm har blitt! Det er blitt et langt bed. Vancuveria hexandrum vokser i halvskygge her også, så der vil den nok trives. Det morsomme med den er at jeg kjøpte den som en hvit epimedium for mange år siden, men etterhvert så jeg jo at bladene var annerledes på denne. Men at de er nært beslektet er det ingen tvil om.
    Her slapp vi unna regnet for en gang skyld.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Tak, jeg er selv rigtig glad for ormen:)
      Tror de 2 slægter i en periode har været lagt sammen, så måske har benævnelsen passet på et tidspunkt?
      Her har vi kun fået omkring 1mm endnu, håber på mere!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  2. Hei Karsten
    Posten er ikke som den engang var.. Men det er jo flott at vi i hagebloggland kan dele:)
    Flott den ormen din. Det ser frodig ut.
    Her høljer regnet ned. Riktig god helg:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      ja det er rigtig flot! Alletider:)
      Ja, Ormen er super frodig, det allermeste er i supergod vækst!

      Ville gerne have lidt af din regn, fdet er ikke mange mm der er kommet her...

      Ha en dejlig helg du med

      Slet
  3. I en orm för det ju plats mycket.... Det är min erfarenhet också - att trädgårdsmänniskor är väldigt generösa.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Ja, Ormen är inte speciellt tjock, men här ryms mycket:)
      Ja, vi är bra på att hjälpa varann!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  4. Beundrade just den sorten av Vancouveria i Oslo igår. Underbart med generösa trädgårdsmänniskor på nätet som delar med sig. Ibland har det blivit som så att växten gått ut hos givaren och jag har fått en chans att dela tillbaka :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Så roligt!
      Ja, detta är nog fjärde gången Marit delar med mig:)

      Det har du rätt i!

      Ha en fin helg du med!

      Slet
  5. Hej Karsten!

    Så fint du har det med nyklippt gräs! Ja, Marit är en pärla i trädgårdsvärlden, tar sig alltid tid att kommentera. Postnord och postgången i övrigt skulle jag kunna skriva en uppsats om, här ute på landet är vi en bart kostnader.

    Vi hade tvärsäkra prognoser om regn och åska på eftermiddagen, inte en droppe regn ännu. Postnord och meteorologerna spelar i samma division - bara lovar men ingen leverans.

    Trevlig helg Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Gräset är faktiskt ännu finare nu, jag klippte det igen med cylinderklipparen, den klipper så fint:)
      Det är dsom om nogon inte vil att folk ska bo på landet...

      Här har vi bara fått småregn, en 2mm. Hoppas på mera!

      Ha en trevlig helg du med!

      Slet
  6. Det var godt nok en lang tur til postkassen.
    Herligt med blogger gaver, det gør glad :o)
    Din orm er da noget så frodig at se på.

    Go weekend :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja, afstandene er store her, der er 40 km til systembolaget;)
      Ja så bliver man glad!
      blomstringen er ikke engang kommet rigtig igang, jeg bliver stadig gladere for Ormen!

      Ha en dejlig weekend du med!

      Slet
  7. Hei. Jeg er livredd orm. Hadde en vond opplevelse da jeg var liten. Men denne ormen var flott. Nei, posten er ikke som den en gang var. Det ser frodig og flott ut hos deg. Ønsker deg en god helg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Jeg synes jo "ålen" lød forkert, så det blev "Ormen". Og min er slet ikke farlig:)
      Her er det bare så grønt, det er en fantastisk årstid!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  8. Dejligt med blog-planter - jeg vidste slet ikke du havde "orm" - det ser ret godt ud :)
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Jo, jeg har skam Orm, Det kunne bestemt være værre:)

      Du må også have en god weekend

      Slet
  9. Hej Karsten
    Ja Marit er flink at sende, jeg sender ikke meget mere, Postnord har ødelagt glæden ved det, så jeg tør ikke, men Marit turde. Det er godt nok langt, du skal køre for at hente post, de kan vist godt snart nedlægge butikken i Postnord. Ormen ser fin ud både fra den ene og den anden side.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      For mig bliver det også mest frø jeg sender, men det koster også pænt meget.
      Ja og det er op og ned af bakke, så det er lidt vel hårdt at cykle...

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  10. Hei Karsten. Ormebedet ser virkelig flott ut, det er en super form på et bed, lett å holde både orden og oversikt. Kjekt med gode bloggvenner, det er virkelig sant. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja, man kan gå på hver side af Ormen og har godt overblik!
      Blogvenner er bare så godt!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  11. Hei Karsten! jeg ser du koser deg i Svenskehagen din :-)) Det blir vel som to forskjellige verdener?! Her jobbes det også mye i hagen, men innlegget på bloggen er viet Skottland og fugler :-)) Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja det må man sige - her er det noget vildere:)
      Ja det er et flot indlæg!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  12. Hej Karsten!
    En härlig slingrande ormrabatt, men det är nog den enda formen av orm jag vill se. Var tvungen att googla på din nya växt, ser fin ut. Trevligt med paket från trevliga bloggvänner.
    Ha det skönt /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Jag har kopparorm här den tycker jag om!
      Vancouveria är inget helt vanligt släkte, nej:)

      Ha en trevlig söndag!

      Slet
  13. Så sjovt at dele med hinanden:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, det må man sige!

      Ha en dejlig tirsdag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...