fredag den 25. april 2014

"White Beauty" - et forløb



Ja netop: Erythronium californicum "White Beauty"!








Jeg kunne tage denne stribe billeder samme dag, for tænderne er sat forskellige steder, så jeg har disse udviklingstrin samtidigt. 

Hele striben af hundetænder er sat sidste efterår. 

Løgene er sarte, og tåler slet ikke stød eller udtørring.

At nu samtlige 10 er fremme, og med masser af blomster, det siger noget om kvaliteten fra leverandøren: Fluwel.com
Alt hvad jeg har fået fra dem, har været super kvalitet!

Nej, der er ingen grund til at købe Bilkas indtørrede løg.

Og blomsten, ja den lader jeg gerne tale for sig selv!




23 kommentarer:

  1. Det er sørme nogle fine bisser du har Karsten! :) Og et lille bid kom der sandelig også... ;)
    I min have findes en enkelt lille hundetand, som overrasker mig hvert år. Når der kommer høstmarked i år, skal jeg vist huske at kigge efter lidt flere løg fra disse små skønheder.
    Tak for et dejligt fotoforløb af tænderne. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Jamen tak tak;)

      Hele slægten Erythronium kan anbefales - men visse arter er ikke nemme:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Den er vakker! Første gang jeg bestilte den, fikk jeg inntørkede knoller som ikke spirte.
    Ha en riktig fin helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Ja, den er lækker!
      Ærgerligt med dine de første - men du er jo kommet ifat senere:)

      En dejlig helg til dig med!

      .

      Slet
  3. Hej Karsten

    Så vakker den er! Ja, det er stor forskjell på ny og gammel løk, og det er også forskjell på størrelsen på løken. Noen leverandører har små og dårlige løk. Det er best å holde seg vekk fra de ;-)

    Jeg får ikke til hundetann dessverre, for her kommer det bare opp blader :-(

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det er vigtigt at fremhæve dem der leverer gode varer!

      Måske du skulle prøve med nogen andre arter - Erythronium oregonum siges at være mere robust...

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  4. Hej Karsten Sikke en fin lille plante, vidunderlige blade den har, nærmest skildpadde mønstret. Det er altid spændende at se udviklingen af planterne. God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Ja, det har du ret i - et ekstra plus!
      det er en fascinerende udvikling ja!

      En dejlig weekend til dig også!

      Slet
  5. Hej Karsten
    Ja, man kan jo godt forstå, hvorfor den kaldes White Beauty. Hvis de ikke tåler udtørring, så vil de nok ikke trives her hos mig. Vores have er meget tør ;-)
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Det er løgene i løs vægt jeg tænker på:)
      Men det er klart de skal ikke tørre ud i jorden heller!

      Jeg har selv tilsat trækul og tørv til min jord det synes jeg hjælper.

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  6. Fint forløb af din hundetand White Beauty, det var så den, som ikke kom op hos mig. Jeg købte den hos dem du ved nok, ærgerligt at den ikke har klaret det, måske har det været for tørt, som du skriver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Men de leverede jo med jord og det hele?
      måske det kun er bladene der er dukket op...

      Prøv evt Fluwel - 9€ for 10 løg der alle blomstrer... det er bare ikke dyrt!

      En dejlig aften til dig

      Slet
    2. Jeg kan ikke se den, der hvor jeg mener at have plantet den. Jeg kigger på Fluwel nu, det lyder billigt :)

      Slet
    3. Der er mange fristelser, men jeg kan ingen priser se. Hvor ligger firmaet?

      Slet
    4. Tror først at de kommer med efterårets priser en gang inde i næste måned - de ligger i Holland.

      Mit nedslag om købet er her:
      http://g2karsten.blogspot.dk/2013/10/et-par-solstrejf-og-9-kg-lg.html

      Slet
  7. Hvor er det dog smukt den måde den springer ud på.. har overvejet at bestille hos fluwel.. måske jeg gør det i år, de har rigtigt mange lækre tulipan nyheder ..

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Det er simpelthen en lækker blomst:)

      Og ja, Fluwel kan anbefales!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Ja den står i full blomst her også. Virkelig en hvit skjønnhet! Jeg har også denne flere steder i hagen men nå tror jeg alle er i blomst :-)) Ha en deilig lørdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, i denne varme kommer alt så hurtigt - vi må håbe at der bliver noget tilbage til sommeren:)

      Ha en dejlig lørdag du med

      Slet
  9. Hej Karsten
    Den er godt nok også fin, og virkelig sjovt at følge den via din billedserie i udspring.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Anita

      Ja den er lækker - Erythronium er en fantastisk slægt!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  10. Den er rigtig fin, men ikke sås sart endda efter min erfaring. Når først den har fået fat, breder den sig rigtig fornuftigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det har du nok ret i - der hvor den får fat er det bare super!

      Ha en dejlig søndag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...