mandag den 26. juni 2017

Sankt Hans skud fra weekenden




Sikken et blæsevejr, Det var heller ikke meget vinden lagde sig ved aftentide, så det har været svært at tage billeder

Men her er årets måske sidste pæoner
En ITOH "noname" sag, der står lidt mere i skygge, afslutter som altid de egentlige ITOH pæoners blomstring
Mens "Dark Eyes" er den sidste intersektionelle hvor alm træpæon -Paeonia suffruticosa- ikke indgår,
Også det helt efter bogen
Med de uregelmæssige kronblade der kendetegner den når dens blomstring er forceret, i dette tilfælde af sidste weekends hedebølge.

Til gengæld viser den disse sankthansskud:
Sådan som dens mor (P. delavayi) også kan gøre det, sender den nogen ordentlige skud op midt i det hele og på et tidspunkt hvor andre pæoner fokuserer på at lave sine frø.

Mine hybridpæoner er ved at være etablerede. De har i modsætning til planteskolernes ikke været gravet op hvert efterår, de har stået her en 5-6 år.
Måske er det derfor? Eller måske forsøger træpæonen at genetisk rense sig og smide de fremmede staudepæon gener væk?

Nå vi må hellere få en blomst:
Den Allium lignende Triteleia laxa.

Og der er mere på vej:
Det er selvfølgelig Hemerocallis - dagliljerne!
Herover med et lovende skud

Og herunder med et der ikke ser så godt ud:
Knopperne her er lige til at knække af.
De er inficeret med en lille galmide, larven af Contarinia quinquenotata. Miden forhindrer blomsten i at åbne sig. 
Det er ikke nok at smide knopperne i den normale kompost. Jeg er ved at lave gødningsvand, en kraftig blanding af brændenælder og hestepærer, der smed jeg dem ned.

Der er altid grænsetilfælde:
Er disse inficeret, jeg tror det jo ikke?

Men nu er de under skærpet opsyn!

Ha en dejlig ny uge.



32 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Jeg må ud og kigge til min delavayi, men den har nok ikke skudt ekstra, og dog jeg kan se nogle lange skud lige uden for vinduet her.
    Galmiderne er også voldsomme her, det er rigtig træls.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      det må vi da have opklaret, jeg har lært at kende disse skud, det er dem der kun har haft få eller slet ingen blomster der bare vokser derudaf.

      Ha en dejlig dag

      Slet
    2. Jeg tager et billede af det.

      Slet
  2. blæsevejr eller ej.... men dælme nogle billeder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim

      Jamen ja og det fik vi da:)

      Ha en dejlig uge

      Slet
  3. Hej Karsten

    Ja, det har faktisk vært en del vind her også, og her er det mer uvanlig enn hos deg :)
    Vind tørker alt ut, og i tillegg har det vært kjølig her. Kun 5,5 grader i går natt, og 7 i natt.

    No name Itoh var jo en flott sak! Synd at peoner varer så kort tid.

    Den gallemidden er mildt sagt irriterende, men her har jeg vært lite plaget med den.

    Det blir nok mange dagliljer i blomst likevel :)

    Ha en deilig ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Du ligger jo i læ ja, nu lover de jo masser med regn torsdag/fredag, jeg tror også du får?

      Ja pæonerne blomstrer ikke meget over en 10 dage hver især...
      Godt den ikke er hos dig endnu galmiden, her er det kun de første blomsterskud der er angrebet, senere skud klarer sig:)

      Du må også have en dejlig uge

      Slet
  4. ja, nu hvor silkepæonerne blomstrer, lakker det mod enden for træpæonerne. Galmiderne har inficeret rigtig mange af vores dagliljer, og så er der ikke meget ved dem. Jeg overvejer at kassere dem, der har haft problemet i flere år nu, selvom jeg er omhyggelig med at fjerne de syge knopper. Jeg må tilstå, at min mavefornemmelse ved det sidste billede ikke er ret god, desværre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Min enlige silkepæon er nu også ved at være færdig, og hvem ved måske min remonterende vil vise sig igen i år?
      Jeg er heller ikke begejstret for den måde det største skud lige har åbnet sig lidt på, men jeg lader det foreløbigt sidde.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Den første peonen var riktig lekker :-)) I år har jeg gitt vekk alle mine dagliljer, de er spadd opp i forbindelse med renovering av ett gammelt bed. Men jeg kommer nok til å savne noen av dem :-)) De siste årene har jeg vært plaget med disse galmiddene som ødelegger knoppene før de rekker å blomstre. Ganske ergerlig. Her har nordavinden blåst regnet sørover så da treffer det kanskje deg snart? Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      De varsler jo styrtregn fra på torsdag, i mængder som dem i kender i Bergen;)
      Men det er tørt så det går nok!
      Galmiderne kan få enhver til at kassere dagliljerne, men jeg synes nu det går at leve med dem....endnu da!

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
    2. Det var ikke galmiddene som gjorde utslaget :-)) Det var mer at de måtte vike for nye planter som står klar i pallekarmer og skal flytte inn i dette bedet :-)) Sånn kan det gå når hagens største bed renoveres!

      Slet
    3. Det lyder spændende - hvad mon fruen har valgt?

      Slet
  6. Peonen på det øverste bildet var utrolig flott. Her har den første peonen nettopp åpnet seg. Ha en fin kveld, hilsen ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Jeg har 4 af disse "no name" ITOH pæoner der er små forskelle mellem dem alle.
      Tillykke med din første!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. Go´kväll Karsten!

    Den var då urläcker, Itoh pionen! Jag har bara en, `Yellow crown´ och den är också fin men är fylld och blommorna blir så tunga så de gömmer sig i bladverket vilket är synd.

    Larverna som äter dagliljeknopparna är ett gissel och jag kommer inte alltid ihåg att nypa dem.

    Blåsigt har vi också haft i fyra dygn men lite regn droppar det allt emellanåt och det får man vara glad för.

    Trevlig kväll!

    SvarSlet
    Svar
    1. God kväll Gunilla

      De första ITOH-typer var revolutionerande - Yellow Crown är ett originalt Itoh kryss, fantastisk bara för det!
      Det massiva regnet som vi får -3 dagar!, det borde nog också leta sig upp til dig!

      Ha en trevlig kväll du med!

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Vi har haft riktigt blåsväder i flera dagar, har fått knyta fast saker för att de inte skall välta.
    Dina pioner är vackra. Synd om liljeknopparna hoppas inte de andra har blivit drabbade.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ovanligt med sånt väder nu kring midsommar.
      Liljor blir inte drabbade - det är bara Hemerocallis ett helt annat släkte:)

      Ha en trevlig dag

      Slet
  9. Synd med gallmyggorna. Jag får kolla till mina dagliljor. Hittills har jag mest letat liljebaggar och larver på de vanliga liljorna. Idag ska kameran med ut för det ska inte blåsa så mycket :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Här blev det också en lugn dag.
      Jag försöker hitta liljebaggens ägg - larven är så otäck!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  10. Hei Karsten. Nydelig peon på det første bildet. Her har regn og vind tatt knekken på peonene her. De er et bedrøvelig syn. Går jevnlig og sjekker liljene. Det er ikke bare liljebiller. Mye rart i år. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne lise

      De fleste nye pæoner er langt bedre til at klare ren, og ITOH hybridderne klarer sog npk allerbedst de har så tykke stilke!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Så snygga pioner. Får kika lite med på Itoh-hybrider. Har inga ännu. Här har kulingvindar och ösregn vält alla pioner med stora blommor och mycket annat. Ska satsa på stadiga stjälkar och mindre blommor för kommande pion-köp.
    //Helene

    SvarSlet
  12. Hej Helene

    Ja ITOH pioner har nog de egenskaper du efterfrågar.
    Och de är inte så dyra nu längre...


    Ha en trevlig kväll

    SvarSlet
  13. Hej Karsten,
    Flotte Pæoner du viser. Jeg har ønsket mig en træpæon til have, så nu må vi se om det lykkedes.
    Dagliljerne er også meget tvivlsomme her. De Galmider er til at blive træt af...jeg har fået nogle nye hvide daglijler, men de blomstrer først næste år ser det ud til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Træpæoner er ikke besværlige på nogen måde, bare husk at sætte dem dybt, og at de kan være et par år om at etablere sig igen!
      Galmiderne burde forbydes,m men det er som regel kun årets allerførste skud der angribes.

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  14. Så härliga macrobilder! Jag njuter.

    Tack för pionförslag! Jag har också Paeonia delavayi var delavayi, men min namnlösa buskpion har finare, smalare flikar på bladen, är fyra år och dryga metern hög. Tack för bra kännetecken också.
    Ha det gott
    /Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      Tack själv.
      Värje älvdal i Kina ser ut att ha sin egen Paeonia delavayi var delavayi variant. Till hösten har jag fått lovning på en nyhittad variant med blommor som max är 2cm:)

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  15. Du har så mange spændene pæoner! Synd med disse insektbeistene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Tak! Ja de er irriterende!

      Ha en dejlig søndag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...