tirsdag den 6. juni 2017

Hastigt lift



Jeg liftede det sidste idag.

Skyndte mig efter arbejdet. Måske lidt tidligt i forhold til nedvisningen, men med en vejrudsigt, der lover vildt meget regn den næste uge - ja, så valgte jeg den sikre løsning. 

Det sidste kom op:
Her ligger de så 2 store Fritillaria stenanthera løg og 2 mini løg, det er sjov at se at disse løg så sådan ud efteråret 2015, det er da gået godt!
Den morsomme rodknold er min ene Gymnospermium albertii, denne her blomstrede slet ikke, til gengæld visnede den så heller ikke ned før nu.

Alle disse kom i en potte med grus, De skal stå tørt og lunt til en gang i efteråret. Sådan at det ikke ligger og går til i den våde jord.

Men vi får lige en blomst:
Det er hybridpæonen "Dark Eyes" efter en byge.

Ellers er humlerne vilde med den
De myldrer rundt og bader nærmest i pollen. Ved de at det skal blive regn?

Pæonerne kommer en efter en 
Sonoma kaleidoscope, årets staude 2015 

Uvejret nærmer sig. 
Nu kl 20:15 har de taget københavn og Nordsjælland med i varslet...

Det skal egentlig blive godt med lidt regn!





26 kommentarer:

  1. Hej Karsten , her ramte uvejret kl 19.30 og varede ca 1 time. Lige nu er det kun mørkt derude og regnen er holdt op. Jeg håber at uvejret er nådigt ved jer derinde i Kbh. Det måtte gerne regne lidt mere for min skyld.

    Forsat god uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja de 3mm der er kommet hidtil måtte da godt blive til lidt flr...

      tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja og du har endda lige fået 15 mm, men mon ikke I får mere de næste dage.
    Jeg sad lige og tænkte, hvordan du opbevarer det liftede, men det fik jeg så at vide.
    Den sidste pæon ser godt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      jo det ser ud til at dette bare var det første, og 3mm er jo ikke meget...
      Ja sådan gør jeg, andre opbevarer det helt åbent.

      Ja det er en Irene Tolemeo sag!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten. Jeg lærer så meget på denne blog, liftet, det har jeg aldrig hørt før.
    Flotte pæoner.
    Dejligt med regn, her regner det ikke voldsomt, der kunne godt skrues lidt op.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Det er da alletiders - lifting er meget oppe i tiden, og anvendes specielt til ørkenplanter der ellers går til i en våd sommer.
      Ja lad os så få den regn!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hei. Nydelige peoner. Her i Kristiansand bøtter det ned. Har bundet opp stauder, og satt sommerblomster under tak. Er litt redd for dette regnet. Ønsker deg en fin tid i hagen.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      ja foreløbig er det kun blevet til de 3 mm - håber på en 20-25mm i nattens løb

      Du må også have nogen dejlig havedage:)

      Slet
  5. Det er helt sikkert en god ide at lifte de løg. Jeg plejer at tjekke potterne i august, men det er sikkert smart at gøre det nu. Nu har vi fået 12mm - herligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja jeg ville ellers have ventet til det var helt nedvisnet, men vi fik 19mm så det var nok meget godt, og der skal jo komme mere...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Hej Karsten

    Ja, det er vel sånn de gjør det i Nederland? Jeg har ikke prøvd det selv. Vakker 'Dark Eyes'! Fargen på den ser flott ut. Jeg liker godt de mørke fargene på peoner, men Sonoma Caleidoscope var også veldig fin!

    Her regner det pent og stille, men mon ikke det blir mer utover dagen.

    Ha en deilig dag i regnet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, med rigtig meget: Op med det når det visner ned. med dem jeg viser er det bare nødvendigt:)
      Dark Eyes er lækker!
      Sonoma kommer der også flere billeder af!

      Du får nok vores regn op, så ja der bliver mere:)

      Ha en dejlig regnvejrsdag

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Dina pioner är så fina, härlig färg. Trädpioner är vackra. Väntar med spänning på att mina pioner slår ut. Har många som inte blommat än, så jag vet inte riktigt vad det är för färger. Kan bli lite överraskningar. Vi hade en fin solig dag igår, uppehåll än så länge idag, men de har lovat regn.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, buskpioner är vackra:)
      Dessa överraskningar är av det roliga typen!

      Du får nog nattens regn upp!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  8. Hei Karsten! Det minner meg på, at jeg også har noen Fritillaria som enten må taes opp og "bakes" eller så må de få tak over hodet gjennom sommerregnet. Her tok regnværet alle trepeonene men de har vært praktfulle i år :-)) Ha en deilig uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      ja, op med ørkenløgene:)
      Her er træpæonerne også færdige, det har været en flot blomstring i år!

      En dejlig uge til dig med

      Slet
  9. hmmm jeg har også taget nogen løg op af den krukke de stod i - måske skulle jeg også finde en spand grus at opbevare dem i, det kan de sikkert bedre li, end at hænge i et net

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi

      Tør jeg gætte på at det er tulipaner, så ville jeg også lægge dem i noget, tror ikke de har godt af at måske tørre ud?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Hej Karsten!

    Jag förstod inte riktigt vad som avsågs, språket är svårt ibland även om jag långsamt lär mig förstå det danska växtspråket.

    Men så trillade polletten ner, en räddningsaktion innan regnet för Fritillaria. Smart om man vill behålla dem och det vill man ju förstås.

    Tacksamt med alla prognoser om regn, i går fick vi exakt 10 mm men mera är utlovat och jippieee! jag behöver inte slita med bevattningen varje dag!

    Allt gott!

    SvarSlet
  11. Hej Gunilla

    Tror inte där finns ett svenskt ord för detta, för denna process?
    Det är nog mera en rutin än en räddningsaktion. Vissa växter kommer från ökenområden och klarar inte regn om sommaren (ex vissa Fritillaria, iris och tulpaner) ordet kommer från engelskan...

    Så bra du fick regn, här fick vi 7mm i natt, vi får hoppas på regn om natten och sol på dagen:)

    Allt gott!

    SvarSlet
  12. Det finns många räddningsaktioner att göra just nu. Hoppas dina raringar gillar den extra omvårdnaden. Vi har fått 60 mm regn på några dagar här på Västkusten så mycket är verkligen blött.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      60mm det var mycket! Vi får hoppas östra Sverige får det de behöver också!
      Ja, mina erfaringer är goda, jag fick dessa löken i 2012!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  13. Hei Karsten
    Så smart! Og flotte peoner! Godt humlene koser seg med dem. Har det kommet mye regn nå? Her er det over 20 pluss og vind. En delig sommerdag.
    Riktig god helg:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Totalt har vi nok fået omkring en 30mm og inat skal der komme en ny ladning!
      her har det været 23 grader og lummert før aftenens front kommer vestfra...

      Ha en dejlig helg

      Slet
  14. Bra med lifting! Jeg gjør det kun med mine tulipaner. Tror det er meget smart for løgene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Disse planter er så svære at få fat i, så jeg passer ekstra på dem!

      Ha en dejlig onsdag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...