onsdag den 14. juni 2017

Morgenbilleder



Men først et enkelt billede fra aftenen før:
Der opdagede jeg nemlig denne fætter der sidder så fint her på en pseudata Iris. Sikken nogle imponerende antenner!

Og han blev bare siddende:
Her har vi ham i morges, hvad mon han er for en?

Der er også andre små dyr.
Paradoksalt nok at edderkoppen ikke æder bladlusene, måske er det fordi de sidder her på stormhatten -Aconitum napellus- En af de mest giftige planter i Norden?

De går fremad med min Rockii:
Sjovt at se hvordan den sorte rockii tegning også er på dækbladet.

Og så er der en Iris på vej:
Det skulle være "Uncorked" som jeg netop har haft i blomst i Danmark, en væsentlig forskel er at heroppe er den helt ren, Ingen snegle har ædt på den!

Og så dagens "selfie":
Ja, det er en lækker Phlox, og i dråberne kan du måske lige skimte fotografen, jeg laver endda et "V" tegn med hånden!


28 kommentarer:

  1. God morgon Karsten!

    Det var då en konstig krabat, jag vet inte vad det är men har man ögonen öppna så hittar man mycket i naturen.

    Din rockii ser spännande ut med dessa avvikelser även på utsidan av bladen, det har jag aldrig sett förut.

    Gott om du inte har sniglar vid ditt sommarhus, så mycket du fått förstört i din danska trädgård.

    Ha en skön dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgon Gunilla

      Denna farbror var inte svår att hitta - vilken markant färg!

      Här fins sniglar - men bara inhemska och de är inte många.

      Ha en skön dag du med!

      Slet
  2. Hvad mon den hvide fætter har gang i? Det er lidt mystisk, at den ikke flytter sig.
    Det må være en befrielse at være i sneglefrit område.

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Marie

      Tror den venter, måske den ikke er helt færdigudviklet? - Må ud og se om den stadig er der:)
      ja, det er en fornøjelse!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Fin selfie - nu med V-tegn!
    Tror du har en natsværmer siddende på din iris, hvor den åbenlyst føler sig hjemme. Jeg er ikke ekspert i natsværmere, men ifølge min lille insektbog kunne det være en hermelinskåbe (flot navn til en flot fyr). Den kan træffes i skove i april-juli og er nataktiv, så måske har den været på vingerne mens du sov.
    Du kunne jo ønske dig nogle gode opslagsværker til dit svenske hus. F.eks. en insektbog.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja ikke:)
      Synes også den ligner noget i den slægt (Cerura), måske er det hannen, men ellers synes jeg min er for hvid?
      Den sad der mindst et døgn - men nu var den fløjet.

      Ja opslagsværker er super, det er ikke mange jeg mangler. Og internettet er jo også noget af et opslagværk:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Det er da en speciel hvid "natsværmer" du har fået ram på :) - det er dæl'me nogle gode billeder du har fået taget :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim

      tak tak, tror Kathrine har fundet den:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hei Karsten

    Så vakker nattsvermer! Jer tror det er en Punkttigerspinner, Spilosoma lubricipeda, hunn. De tilhører Bjørnespinnerne.
    Moro med Rockiien din:)
    Ha en fin dag:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, det kunne bestemt godt se sådan ud, og den er giftig, det forklarer at den bare blev siddende.

      En fin dag til dig med!

      Slet
  6. Hej Karsten
    Det ser ud som om, du når at se din Rockii udsprunget, det er da heldigt, når du ikke nåede at se dem i DK.
    Det var rart, hvis edderkopperne kunne tage bladlus, men der må vi have fuglene til hjælp.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, den den ser ud til at springe flot ud idag, men jeg er i byen. Så måske har den lukket sig når jeg returnerer? Vi får se.

      Ser nu ingen fugle æde bladlus, de har også så meget andet nu...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Hei Karsten. I år er det mange insekter i hagen jeg ikke har sett før. Mon tro hva det skyldes?. Her er det snegler. Heldige du som har så få. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Tror det kan være den milde øst og vinter?
      Ja jeg er glad for at sneglene på ingen måde er et problem her!

      Du må også ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hej Karsten

    Flott nattsvermer, og den har jeg aldri sett før. Antennene så ut til å være i orden!
    Nydelig rockii med flotte tegninger. De er så fine uansett farge.
    Så du har slått deg på selfiebølgen, og det hadde jeg ikke trodd om deg ;)
    Hehe, det er vel en ganske skjult selfie vil jeg si!
    Her er det 24 grader og ikke et vindpust, men i morgen kommer det regn her. Kanskje hos deg også?

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, de lover regn imorgen men ikke de store mængder, her var det også 24 idag og lummert og nu mod aften kommer myggene...
      Ja den ser så ren og fin ud - jeg tror Kathrine har ret i sin arts-bestemmelse.
      Det er også min første selfie:)
      Min nabo er netop kommet med en pakke fra dig, den ser godt ud - det skriver jeg om i næste nedslag!

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Ja, det tror jeg på ;)
      Selfie kommer jeg aldri til å ta uansett!
      Så brada. Jeg sendte den forrige fredag, og kanskje det hjelper at en setter c/o og navnet på naboen din. Postfolkene kjenner kanskje bedre navnet hans.
      Her biter også myggen. Typisk det rett før regnvær.

      Slet
    3. Det blev nu en fin aften - der kom lidt vind!
      Ja, Postnord skifter ud på sine folk hele tiden så det skal være så simpelt som muligt!
      Nej selfie er nok ikke rigtig os:)

      Slet
  9. Det var da en imponerende flot natsværmer - kan se at den er navnebestemt ovenfor.
    Ja, det må være dejligt at din ene have er sneglefri (eller er den helt? Har ikke fulgt godt nok med...)
    Jeg havde ikke lige fanget dit selfie, hvis ikke du havde nævnt det, men super billeder er det.
    God aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja den var noget helt særligt syntes jeg!
      Der er lidt snegle, men de laver absolut ingen ulykker:)
      Man skal nok vide det for at se det!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Spännande med iris i knopp, det hade jag hemma också. Insekter är jag däremot inte särskilt bra på - sannolikt för bristande intresse. Var glad om du inte har sniglar i Värmland. De har tagit sig långt längre norrut om jag fattat rätt.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ibland är det mycket hårda och långa vintrar här, det är jag tacksam för!
      Ja iris ser så läckra ut i knopp!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  11. Hej Karsten. Fin lille fyr du fangede med kameraet :-). Dejligt at du nåede rockii'en i Sverige. Jeg fandt dig, men det tog lige lidt tid :-). God aften til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Jamen det er da alle tiders!
      Ja er glad for at se min første rockii her!

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  12. Ja, han øverste var spesiell. Vet ikke hvorfor jeg tenkte på Mummidalen. :) Ha en fin kveld,
    hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Mumi - ja du siger noget!

      Ha en fin aften du med

      Slet
  13. Hej Karsten!
    Din besökare är fin. Vacker Pion och Iris. Stormhattarna har en förmåga att dra till sig bladlöss, så jag har grävt upp mina. Planterade dem hos dottern, för hennes såg så fina ut. Men de hon fick har fullt av bladlöss nu. Vi har haft några soliga fina dagar, men idag är det mulet.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Jag tror det är en speciel art av bladlöss som tål giften i Stormhat.
      Här har det börjat mulna på, jag hoppas på rejält med regn!

      Ha en trevlig helg

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...