søndag den 18. juni 2017

Juni status




Så er der gået en måned siden sidste status, status for mine Rhododendron og mit stubberi.
Her er nedslaget fra maj måned.

Lad os lægge ud med stubberiet:
Det ser helt fornuftigt ud synes jeg! De 4 Rhodoer er i god vækst og jorden har ligesom sat sig, stubbene står helt fast.

Her fra den anden side:
Stubberiet ligger midt i en frodig birkelund, midt i storkenæb, nælder, tidsler og forskellige høje græsser.

Jeg er glad for at jeg har lavet forarbejdet så grundigt, der er meget lidt ukrudt i selve stubberiet, og det der var, pilles let op.

Jeg havde også sat Rhodedendron andre steder, og af de større, er her den der har haft det sværest:
Rhododendron ebianense "Hans Eiberg".
Den stod som en vissen pind, med de gamle blade liggende der på jorden, men jeg ser jo gode sideskud nu, og tror faktisk på den!

Enkelte andre opgiver også topskudet men kommer så kraftigt nedefra:


Rhododendron souliei.

herover for et par dage siden.
Og herunder igår:
Det går bare så hurtigt på 3 dage!

Men der er helt klart et mønster i hvilke der har klaret sig bedst siden sidste år.


  • De der blev plantet så tidligt, at de blev udsat for tørke, er hårdest ramt.
  • Der hvor forarbejdet har været mest gennemført har de klaret sig bedre.
  • De små løvfældende har klaret sig bedre end de små stedsegrønne.

Jeg kunne forestille mig at det har noget at gøre med etablering af rodnettet, og at planterne iøvrigt er i fuld gang med at sende nye lange rødder ud.

Der blev ingen blomster i år, det var nu heller ikke målet allerede, det skal nok komme i årene fremover!

26 kommentarer:

  1. Flott dokumentasjon du viser, Karsten. Å ta bilder fra begynnelsen er fint, så kan du virkelig se hvordan utviklingen går. Stubberiet blir nok flott, tenker jeg. Ha en fin søndag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Det glemmer man tit at vise ja, i sin begejstring for slutresultatet, alt det der ligger før!

      En dejlig søndag til dig

      Slet
  2. Hej Karsten

    Spennende med både ditt stubberi og dine rhodoer! Forarbeidet har mye å si, ja. Det ser jeg her selv. Så en har igjen for å gjøre litt ekstra innsats før en planter. Håper at dine rhodoer klarer seg.
    De løvfellende har helt klart en fordel, for de har jo ingen blader som kan bli skadet.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja et grundigt Forarbejde for at få holdbare resultater, det budskab tåler nok en gentagelse:)

      De 2 løvfældende jeg har er rigtig godt på vej ogh har tydeligvis klaret sig bedre en de andre små!

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  3. Hej Karsten!

    "Learning by doing" är väl en bra sammanfattning om vad trädgård handlar om. Du är så systematisk och drar kloka slutsatser om vad du ser som fungerar - eller inte.

    Kul med ditt stubberi, Rhododendron är absolut en växt som platsar i denna typ av plantering. Om du är lika envis som jag att använda ordet stubberi har vi snart infört ett nytt ord i svenskan och i trädgårdsvärlden - och här skulle jag ha haft en smiley.

    Med mycket vånda har jag idag tagit bort min R. calophytum, den levde men är hårt skadad och så har det varit varje år. Den klarar inte våra vintrar och kommer aldrig att bli en vacker och välväxande buske. Noterade också att barken var svårt skadad.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Jag tror också att ditt ord "stubberi" kommer att blir gällande i Norden "stubhave" är ett danskt alternativ, men "stubberi" låter bara bättre!
      Jag tycker det är kul att experimentera, och ibland blir resultaten positiva överraskninger:)
      R. calophytum är den med de enorma blad, uppemot 45 cm! Synd den inte klarade sig hos dig!

      Allt Gott!

      Slet
  4. Hej Karsten
    Ja mon ikke den rhodo klarer sig, men tørken er ikke godt, det kan man tydeligt se. Du må op og plante i oktober i stedet eller måske september.
    Stubberiet er da klart en succes, det er da herligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Joo, det håber jeg da, nu er sommeren jo ikke forbi, det kan nå at blive vildt tørt endnu...
      Ja sidste års erfaringer er med nu!
      Ja stubberiet har bevist sin flotte levedygtighed - det er alletiders!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Godaften Karsten.Ja !!! tørke kan ingen rhodoer lide.Men de er seje så mon ikke de klare sig.
    Og er vild med dine stubbe.Bruger også alle mine til lidt forskelligt.Tror jeg har
    Tro jeg har en stk.
    Her har det også været de små løvfældende der har klaret sig bedst af de små.Men ellers et godt år for alle mine rhodoer.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Det tror jeg på! - i Stubberiet lagde jeg 6 hjemmelavede tørv"svampe" ned som vandmagasiner, tror de virker!
      stubbene tog jeg fra den nærliggende sø, de er nok en 100år gamle:)

      Skaljeg plantere mere tilfældigt ude i haven tror jeg også de løvfældende vil klare sig bedst!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Roligt att du har arter av Rhododendron också. Stubberi är väl ett långtidsprojekt så det ska bli intressant att följa utvecklingen.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Ja, detta är mera ett försök som skall visa om det går, under de villkår jag har. Och jag är optimist!

      Bland arterna har jag hittad de mest intressanta!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  7. Hei. Å gjøre godt forarbeid lønner seg alltid. Det har jeg selv erfart. Håper rhodoer klarer seg. Skal bli spennende å følge stubberiet ditt. Ønsker deg en god uke.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja, det har allerede vist sig her også!
      Jeg er overrasket over hvor dårlige rhodoerne kan se ud og så alligevel klare sig:)

      Ha en dig en dejlig ny uge

      Slet
  8. Hei Karsten. Jeg bor jo midt i Rhododendronland, så i det store og hele så klarer de seg godt, men tørr frost over tid kan gjøre stor skade. Men erfaringen min er som din, de skyter nye skudd og tar seg opp igjen :-)) Ha en deilig mandag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja hos dig bliver det sjældent for tørt:)
      Frost og sol er hårdt ved dem, så vinterskygge er godt!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  9. Hej Karsten!
    Skall bli intressant att följa, ditt stubberi och hur det går med dina Rhododendron. Mitt enda försök för många år sedan slutade inte bra, de överlevde inte och har inte blivit ersatta. De fick nog inte rätta förutsättningarna.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Kul med ett helt nytt släkte! Du får försöka igen:)

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  10. Hej Karsten. Det ser spændende ud, Glæder mig til at følge det :-). Dejlig dag til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Alletiders:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  11. Hei Karsten
    Dette ser da flott ut! Mange ville vel ha fjernet stubben, men den er jo dekorativ der den står med rhododendron rundt.
    Og den lille rhodoen kommer seg jo fint:)
    Ha en fin fin dag:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, Stubbene har jeg jo selv placeret der:) Grenen i midten ligger kun så indtil det er helt etableret for at man ikke skal træde der!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  12. Du har ihvertfall tålmodighet :-) Men vår erfaring med rododendron er at de løvfellende greier seg best når det er en hard vinter med dyp tele, og en strålende vår med mye sol. Siden vi har lite snø her og ofte dyp tele, har vi satset på de løvfellende etterhvert.
    Ha en fin midtsommer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Ja, frosten kan være så forskellig alt efter hvor meget sne der er, ligger der sne fra november til starten af april er der næsten ingen frost i jorden. Men regner sneen væk i februar så kan frosten gå langt ned!

      Alletiders i har gjort samme erfaring!

      Ha en dejlig midsommer i med!

      Slet
  13. Plantera rhododendron på våren fungerar väl men man behöver vara i närheten. Jag duschade bladen varje dag på de jag satte ut i våras och sen rejäla vattninar in emellan. Det har fått fantastiskt bra trots att de första skotten frös. Annars tror jag hösten är bättre.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Jag är ju inte där till att sköta om dem. så det blir hösten för mig och Rhododendron!

      Ha en trevlig kväll

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...