onsdag den 28. juni 2017

Bladplanter og en uventet blomst



Hosta er sneglenes livret.

Jeg tror ikke en snegl kan slime sig forbi et hostaskud uden at æde det!

Og det har undret mig, Hosta stammer fra Japan, Korea og Kina, og der er der masser af snegle. 

Der burde være nogen Hosta arter der har opbygget en eller anden form for forsvar?
Men jeg er ikke stødt på dem...

Så for at finde nogen bladplanter der er lidt derhen af, så kigger jeg på andre arter.
Dette er angiveligt Remusatia pumila, De billeder jeg finder på nettet viser ofte varianter med sorte tegninger mellen bladnerverne, men denne skulle være nordligere fra bjergene mellen Sikkim og Tibet. 
Og sneglene har ikke vist nogen som helst interesse!
Spørgsmålet er om den er hårdfør nok?

Mine forsøg med planter fra dette område har krævet tålmodighed.
Men sådan en lille spire gør mig temmelig fornøjet, spændende hvad der mon kommer! De kraftige rødder kiggede allerede ud af drænhullerne for 1 måned siden.

Og jeg har også lavet forsøg med Hosta, Du ved de der billige fra LIDL 7:95 i marts, jeg købte 3 og dette er den der er mindst ædt:
Det er når jeg er i Sverige de går til. Kaffe virker kun en god uge hvis det regner. og de hosta der ikke har anden beskyttelse, de er barberet helt ned når jeg kommer retur.

Denne her havde jeg sat i en bakke med vand i. Sneglene kan ikke svømme...
Men det er jo umuligt i en normal have, med mindre man da laver en slags voldgrav. Ja, en sneglefri ø i en lille sø!

Det var måske en idé....?

Nå, før det bliver for morsomt vil jeg lige vise denne blomst:
På en plante der hidtil kun har vist sit bladværk, Kan du se hvad det er?

Ja, det er en kiwi og den har aldrig blomstret hos mig før. 

Så bliver man da lidt glad!



32 kommentarer:

  1. Hej Karsten,
    Mine Hostaer er ikke plaget så slemt i år. Måske bæsterne - læs sneglene kommer mere frem når vi nu får en masse regn. Specielt de gamle der har stået i haven i 60 år er egentlig ok. Den plante du viser kender jeg kun som stueplante. Men måske den går fint. Her har jeg f.eks også mor/ barn planten ude i bedene og det går fint. Dens fine løv gør det godt mellem stauder og er mere holdbar her end mine Alunrod. Dem har jeg i krukker og der har de det bedre end i de tætte bede. Ih har fri i dag og skal lidt i haven..mere herom senere. God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Sneglene fik sig jo et knæk sidste eftersommer, det er først nu de er på fuld styrke igen hos mig, men hosta er jo sen. så de har ikke haft en chance.
      Ved ikke om den er brugt som stueplante? Når jeg søger på danske sider får jeg stort set kun mig selv frem:)
      Mor/barn -Tolmiea- vil jeg kigge nærtmere på, tak!

      Alletider med en dag i haven!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten
    Fedt med en blomst i din kiwi, det kan da altid opmuntre lidt efter snegleorgiet. Hvad sker der, hvis du anskaffer dig nogle af de hostaer med meget tykke blade, dem plejer de at holde sig fra. Et studie af alle mine hostaer kunne være oplagt, men men men du har ikke tid, det er synd. Der er ellers en bagsædeplads hos Linda på mandag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja netop, jeg har Empress Wu, den bliver ædt totalt, er det sådan en du tænker på.

      Jeg ved slet ikke nok om Hosta, andet end til at få at vide, hvilke der evt er mere modstandsdygtige, det der undrer er at ingen af arterne i naturen er beskrevet som snegleresistente?

      Ha en dejlig dag

      Slet
    2. Jeg har jo mange forskellige hostaer, men desværre ikke navne på så mange. De store grove er de ikke så slemme ved. Jeg har en enkelt, som de har ædt helt - resten står stadig rimeligt. Det er synd, du ikke kan få glæde af dem. Som Anne nævner er der jo også heuchera, dem æder de ikke, og de er da helt fine. Jeg kan se, at den du viser står i potte, kan den evt. hæves op, så de ikke kan komme til den?

      Slet
    3. Selv de grove har jo skullet skyde hvert forår og de er disse små skud sneglene æder.
      Ja heuchera har jeg en del af men jeg ville godt have noget med kraftigere blade.


      I potte er der ingen problemer, men så er de potteplanter og ikke en del af haven..

      Slet
  3. Hej Karsten
    Jeg har desværre også problemer med snegle her men de Hosta planter der står i potter på mit salgsområder med perlesten bliver kun i begrænset omfang ædt. Snegle bryder sig åbenbart ikke om at færdes på småsten. At Hosta med tykke blade ikke er så slemme til at blive ædt, er også min erfaring. En af dem er Hosta Touch of Class som snegle normalt lader være i fred. Desuden dyrker jeg et udvalg af Hosta i ret store krukker, disse går normalt også nogenlunde fri for snegl måske på grunden af højden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ninja

      Det svarer godt til mine erfaringer, mit problem er de små spæde skud, og at jeg indimellem er væk en 10 dage. så risikerer krukker at tørste...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Spennende med dine forsøk med andre eksotiske bladplanter! Dette vil jeg følge med på! Jeg har ikke samlet på hosta men jeg har jo pådradd meg noen gjennom årene. De som klarer seg desidert best er de største. Jeg har en som bor i krukke som aldri har vært spist på. De minste sortene, 5-10cm klarer seg også godt men det skyldes nok at de står i grusbed hvor det generelt er mindre sneiler. Da ser jeg frem til fortsettelsen! Ønsker deg en deilig aften! Her har solen og varmen endelig kommet :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      jeg skal gerne rapportere - idag var der yderligere et skud der viste sig.
      Empress Wu - en af de største klarer sig ikke her... Tror du og Ninja har ret med småsten!

      Her truer et rigtigt uvejr og regn de næste 4 dage... vi før se!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten

    Ja, hosta og snegler er en dårlig kombinasjon. En øy med en vollgrav rundt hadde nok vært ideelt, men det er dårlig med både øyer og vollgraver i de fleste hager ;)
    Det finnes noen hosta med veldig tykke blader som sikkert kanskje ikke er så utsatt. Jeg har en sånn et sted, men husker ikke nå hva den heter. Men det ble reklamert om den da den kom at den var sneglesikker. Mon det... ;)

    Flott kiwiblomst!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Det er en rigtig dårlig kombination.
      Ja måske man skulle prøve med en tykbladet en...?

      Ja ikke - og sjælden!

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Jeg fant navnet på to i kveld med tykke blader. 'Günther's Prize' og 'Blue Circle'. Disse har en bakdel, og det er at de vokser veldig sakte. I alle fall her :)

      Slet
    3. Tak Marit

      Alletiders med navne, jeg får nok ikke lavet en ø sådan lige de første par år:)

      Slet
  6. Jeg plejer at skøjte henover indlæg om snegle og deres yndlingsspise, men i år har vi desværre fået besøg af de utiltalende dyr, heldigvis langt væk fra hostaer og grøntsager, men alligevel så tæt på, at vi er nødt til at tage det yderst alvorligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, en have der slet ikke er vant til snegle kan jo blive løbet helt over ende!
      Forstår godt at passer på!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hei Karsten. Jeg har flere hosta i store potter, og jammen klarer de å komme opp i der også. Jeg har en ,"hosta patriot" tror jeg den heter. Avlange blad med hvite kanter. Den får stå helt i fred her. Flott kiwiblomst. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Tak for navnet, godt at høre hvad andre gør!

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  8. Fint du eksperimenterer med andre bladplanter som muligvis er sneglefri. Og idéen med en voldgrav var måske ikke så tosset. Minder mig om præstegårdshaven i Vejlø, som jeg skrev et indlæg om engang. Hvis vandstanden stiger (globalt) kan den slags kanalgraveri jo hurtigt blive aktuelt i mange danske haver.
    Måske er sneglene ikke så dumme som vi går og tror. tænk at de venter med at angribe til du er ude af haven - og landet. Snedigt!

    Tillykke med kiwien!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Jeg synes der er morsomt at prøve noget nyt!

      En sneglefri ø! det lyder da fantastiskt:)
      Sneglene har mange rigtig smarte instinkter!

      Tak!

      Og ha en dejlig aften

      Slet
  9. Hos mig er det egentlig ikke så slemt med Hostaerne, men mine solhat Rudbechia, echinacea pradoxa og fløjlsblomster bliver barberet fuldstændig - jeg har investeret i en sæk cacaoflis, og håber at sneglene vil hade duften (det gør jeg lidt)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi

      Jeg er helt holdt op med Echinacea og den slags... Dahlier er også umulige...
      Kaffe virker, men skal bare fornyes ret ofte.
      Spændende om cacaoflis har samme effekt!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Hej Karsten!
    Tråkigt att inte du får ha dina hostor ifred. Har inte haft mina så länge, men än så länge är det snigelfritt. Hade små sniglar som åt upp all min sallad och dill ett år, men det löste sig med koppartape runt odlingslådan. Är så glad att jag slipper dem. Vad roligt att din Kiwi blommar.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Du har tur som har snigelfritt!
      Koppartejp gör en liten elektrisk skillnad från omgivningen som sniglar inte tycker om - och omkring odlinglådor är det riktigt bra:)

      Ha en trevlig dag

      Slet
  11. Hej Karsten
    De snegle dem burde en vis herre ta. En skam du ikke kan have Hosta i fred. Vi har ellers været næste snegle fri her i vores kolonihave, men igennem det sidste års tid er der fundet lidt eksemplarer. De snegle der er med hus er der også en del af. Heldigvis så har vi også pindsvin og jeg tror de er med til at holde bestanden nede.
    Den Hvide hosta " White Fether" den har åbenbart været lækker for den er der en der har guffet i sig :o(

    Godt der er andet vi kan glædes over.
    Rigtig God regnvejrsdag til dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Alletiders at du har pindsvin! Det er noget der virker:)
      Tror ikke jeg vil prøve med "white feather"...

      Ja der en masser af glæder i haven:)

      Ha en dejlig regnvejrsdag du med!

      Slet
  12. Hej Karsten. Ja de røde bæster, jeg kan kun sige jeg ville gerne slippe for dem, vi har ikke haft Dahlia i haven de sidste 3 år, det kan ikke lade sig gøre. De æder planterne rub og stub, når vi er på ferie. Så jeg er nok på vej hen i voldgravsovervejelserne. Prisen på sneglehegn virker exorbitant, det kan simpelhen ikke passe det skal koste hen imod 70-100 kr meteren. Vi skal bruge 200 meter til at indhegne haven! Indtil videre prøver vi at dyrke ting de ikke sætter alt for meget pris på.
    Venligst
    HEnrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik

      Voldgraven vil have rigtig mange fordele og muligheder,og du har ret: Det behøver slet ikke være dyrt!

      Og bare tanken om at være på sin egen ø, den tanke er da egentlig også helt ok:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  13. Hej Karsten!

    Så himla tråkigt med sniglarna som tar de vackra bladplantorna. Jag har inga spanska skogssniglar här - ännu i alla fall - men jag fasar för att få dem hit, jag älskar Hosta och har massor av dem.

    Underbart med blommande Kiwi!

    Allt gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, men men nu försöker jag med något annat, jag har 3 olika släkten att prova med!
      Vintrarna hos dig gör nog att det inte blir så lätt för dessa marodörer?

      Ja, det är kul!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  14. Fantastisk med vollgrav mot snegler!!! Jeg sier umiddelbart JA til det!!! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja - så er vi 2:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...