lørdag den 11. marts 2017

Dagens Crocus




Jeg er så let at begejstre! Og idag er det da ingen tvivl om at min favorit Crocus viste sig fra sine mest imponerende sider. 

De står bare så flot der, uden så meget andet. Rent, uden nogen forkromet plan, ledsageplanter eller krukkerier.

Her er formiddags billedet:
Det er Crucus vernus "Vanguard". De står i volden ned mod min "Very sunken garden".

Og en time efter får de lige en lang smal skygge, og ændrer helt og totalt udtryk: 
De lukker sig, og får denne kølige afdæmpede elegance - når de lyse kronblade omslutter de farvede.

For så en time efter at være tilbage igen:
Åbne, glade og parat til de bier solen måtte bringe. De er her dog ikke endnu, ikke i haven. Ingen bier eller humler, men en sommerfugl så jeg. Det var på afstand så jeg fik ikke lige set hvilken.

Nå tilbage til min Crocus:
Og det er så aften billedet, lige før solen går ned. Pænt lukket igen. 

Det var altså dagens Crocus! Købt hos Fluwel i 2013.

Jeg lader den stå alene, der sker en masse andet i haven, men det tager vi en anden dag.

Idag var klart den flotteste havedag foreløbigt i år. Med en klar sol og en vind der blev væk - det er stadig koldt i skyggen, men vi nåede op på 10,5 og det tror jeg også er det højeste endnu i år, altså her!


42 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja det var dobbelt så meget varme som her. Det er ret utroligt med krokus, de ændrer sig hele tiden i sol og uden sol. Flotte billeder. Jeg er også vild med mine krokus, men de har været længe undervejs i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Sådan er det jo i det tidlige forår, der bliver du lige overhalet et par uger. Synes du er kommet godt med!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  2. Det er da en særdeles yndig krokus! Jeg kan lide dem alle, men den du viser her, har noget helt specielt over sig. Jeg tror jeg må bestille en lille pose løg :-)
    God (have)søndag til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana

      Ja, det synes jeg jo. Den er nok af de store vernus typer men uden det vulgære!

      Du må også have en dejlig havesøndag

      Slet
  3. Vackert "randig". Men det var något nytt att ha en very sunken garden.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Ja, min "very sunken garden" är vattenhåla med en näckros:)

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  4. Hej Karsten!
    Den varmaste dagen i år, njöt av solen, och gick omkring och kikade på rabatterna, och visst är det en del på gång. För säkerhets skull la jag ett hönsnät på de små som stack upp ur jorden. Tror de är mina nya krokusar från hösten. Vill gärna se dem innan de blir uppätna. Men det dröjer ett tag innan de är så fina som dina.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Tänker våren är på väg till dig också. Bra med skydd mot rådjuren!

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  5. Hej Karsten

    Det er en god egenskap å la seg lett begeistre :) Det var da flotte krokus du viser, og jeg lar meg også begeistre av de! Jeg synes de er så fine når de er lukket, for de ser ut som små ballonger :)

    Her ble det 6 grader i dag, og stadig 1,5 grad. Det går da fremover, og på tirsdag er det spådd 11 grader!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg er også så glad for de lukkede - og iøvrigt for hvor frodige denne Crocus er de 18 løg jeg satte er ihvertilfælde ikke blevet færre!

      Vi har haft let frost i nat - og de lover kun en max 5 grader senere, og hvad er det jeg ser, vi risikerer snestorm næste weekend?
      Det må vi tage med, det er ikke kedeligt at have en have!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  6. Jeg elsker også Vanguard .. den er så dejlig at se på :) man bliver glad i hovedet :)
    dejlige billeder.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja netop - glad i hovedet:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  7. Beautiful crocuses and wonderful photos!
    The first one is by far my favourite. :)
    Happy Sunday!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Sara

      Yes, the low sun does something - brings some life into the picture!

      Have a great sunday you too

      Slet
  8. God morgon Karsten!

    Dina vackra krokusar höjer pulsen! Bild nr 2 är en fullträff och precis så skall krokus planteras, utan något annat som stör. Enkelheten är det sköna.

    Trevlig söndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgon Gunilla

      Det tycker jag med - det behöver inte vara så komplext eller spekulativt.

      Bild nr 2 är också min egen favoritt!

      Ha en trevlig söndag du med!

      Slet
  9. Så festlig å se hvordan krokusen endre farge. En herlig tid nå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? Vi får alle nuancer med og det hele spirer og gror!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  10. Nydelige krokus, og flott å se hvordan inntrykket forandres med lyset. Her er det en skikkelig regnværsdag, så jeg regner ikke med at det blir blomsterbildetaking i dag. Ha en fin søndag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      lyset er så fantastisk på denne årstid - og betyder så meget efter vinteren! Regnen må vi tage med, hernede trænger vi;)

      En fin søndag til dig med

      Slet
  11. Smukt, enkelt og elegant :o) så bliver foråret ikke smukkere lige nu.

    Rigtig god dag til dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Det er bare en dejlig tid!

      Du må også have en dejlig dag

      Slet
  12. Hej Karsten, flotte krokus og hvor gør lyset/solen dog en forskel. I går så jeg en humlebi på Sydsjælland. Her er der ikke nogle endnu. Hvor er det skønt med mildt vejr. Glæder mig over vi har forårsluft og alt pibler op. God søndag og du fik mig over på,DMI med din snestorm næste weekend. Lad det nu bare være regn her i DK, ikke☺️

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      en humlebi, det er super, og de har masser af mad!
      Tror mere det er slud vi får ifølge varslet - men vi får se. Vinter bliver det nok ikke igen!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  13. Så fine de er! Og tenk hvilken variasjon blomster kan by på om vi bare tar oss tid til å titte nærmere.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      Selv de mest enkle blomster har så meget at vise - hvis vi tager os tid ja!

      En fin søndag til dig med

      Slet
  14. Umiddelbart kender jeg ikke andre blomster, der reagerer så omgående og så stærkt på lysforholdene, som krokus gør det. Det med at lade dem forvilde i græsset er vist ingen dårlig ide:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det tror du kan have ret i de reagerer super hurtigt - ja de store typer klarer sig rigtig godt i græsset - men står jo også steder hvor man ikke lige går.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  15. Smuk billedserie af en meget lækker crocus! Her fik vi ikke så megen sol og kun 5 grader, men jeg så både en sommerfugl - admiral - og havde et frontalt sammenstød med en fortumlet humlebi. Vi slap begge uskadt :)
    God aften til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Så fik vi dit vejr idag! Ikke ligeså spændende!
      Min kunne også have været en admiral - og en humle, der kan jeg ikke være med.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  16. Hei Karsten!
    Å så deilig med vår og crokus! Jeg må nok enda vente en månde til før jeg kanskje får se de første :)
    Ha en fin søndag
    Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Lena

      Det var bare en super dag - ja du er jo så meget nordpå, det r nok klogt at være lidt tålmodig:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  17. Hei Karsten! Ja crocus er lett å la seg begeistre av ;-D Her har vi heldigvis fått litt solskinn, så har de nådd å åpne seg og by på seg selv. Ønsker deg en deilig ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja ser et par flotte på din blog! + en masse andet:)

      Du må også have en dejlig ny uge

      Slet
  18. Så fine de er, kjekt å se hvordan de forandrer seg gjennom dagen.
    Ha en ny fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      ja blomsten og hele lyssætningen forandrer sig, det giver så mange muligheder!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  19. Bare så smukt.
    Krokus kan noget, som ingen andre kan :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      det må man sige!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  20. Oi! Så flotte de var! Her er det ingen krokus i hagen enda, og nå kommer en storm fra Norskehavet.
    Men jeg gleder meg til de begynner å blomstre her også.

    Ha en fin fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Vi får nok lidt af samme storm herned imorgen - den blæser alle skyerne væk...?
      Ja mon ikke du snart har en masse i blomst - frosten må være ved at gå af jorden hos dig?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  21. Deilig krokus! De var riktig smukke. Interessant at se hvordan de endrer farven.

    SvarSlet
  22. Hei Ingvill

    De er ved at være færdige nu - alt går så hurtigt!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...