søndag den 20. april 2014

Blandet påske



For det gode vejr har medført en rivende vækst i haven.
Så jeg følger lige op på et par hængepartier.

Først ud er min Anemonella thalictroides, vi var usikre på om det nu også var den, mest fordi den har mørkt løv, og vi ventede på blomsten, den er her nu:




Laleh med bloggen "Blomsterland", hun fandt et billede, og det svarer da rigtig godt! Så ja mon ikke dette er Anemonella thalictroides?

Så var der min tulipan "Arjuna" som flere ikke kunne få sig til at tro skulle ændre farve. Det går nu meget godt:

Og vi er slet ikke færdige endnu.

Og så er der bierne, jeg savnede jo de rigtige honningbier, det gør jeg stadig selvom de viser sig mere nu.
Derimod er der rigtig mange af denne humlebi:

Den er ikke særlig stor, og har denne meget mørke farve.
Kender du den?

Nå, det var jo påskedag idag, så du får lige en påskelilje:
Narcissus watieri  er en af de mere hvide påskeliljer - fin og ren er den!


12 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Det er flotte billeder, du har taget af Anemonella thalictroides. Det er først nu, at jeg kan se, at der er flere blomster på hver stilk. Tulipan "Arjuna" er vidst mester i forvandlingsnumre ;-)
    Det er skønt, at du viser mere specielle planter.
    Humlebien er ikke så sikker på, men kunne den være agerhumlen?
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Jada der sidder flere blomsterknopper på vej der på Anemonella thalictroides - det er godt når vi lader kameraet gå tæt på.,

      Arjuna ervist en helt unik tulipan, når jeg gooogler den får jeg mig selv og Fluwel - min leverandør...

      Synes min humle er mere rødbrun end agerhumlen.

      En dejlig aften til dig med

      Slet
  2. Det er helt sikkert Anemonella thalictroides du har. Min har også litt rødlig løv med det samme den kommer, mener det blir grønnere utover sommeren.
    Den hvite påskeliljen er lekker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Alletiders så fik vi det på plads!
      Er også selv ret glad for den hvide påskelilje, godt med lidt afveksling fra alle de gule.

      En dejlig søndag til dig

      Slet
  3. Jeg kjenner ikke din humlebie, så det er ikke mye hjelp å få :-)) Selv har jeg kun sett noen humler her men ingen bier så langt. De eneste insektene vi har rikelig med er maur og mygg.. Og vi følges fortsatt av, nå med Anemonella thalictroides :-)) Først ut her er en navnesort men den enkle sorten kommer like etter :-)) Ha en deilig mandag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Jamen det er da hyggeligt at følges ad:)
      Og nu er vi endda meget mere sikre på at det er den rigtige der følges!

      Ja myggene kommer også tidligere i dette aparte forår.

      Ha en dejlig mandag du med

      Slet
  4. Hej Karsten

    Jeg kan heller ikke hjelpe deg med humlen dessverre. Insekter kan jeg ikke så mye om.
    Jeg oppdaget i dag at min Anemonella hadde dukket opp igjen, for i fjor var den borte.
    Jeg så også at min lille Trillium pusilum hadde mørkt bladverk akkurat som din. Jeg kan ikke huske at den har hatt det før ;-)
    Din hvite påskelilje er så vakker! Hvite blomster er så pene.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg fik min Anemonella i efteråret 2012 og bemærkede den slet ikke sidste år - Måske den kan springe blomstringen over?
      Du må få billeder af din pusilum, det bliver spændende at se!
      ja hvidt er godt - og fint at det er en botanisk type:)

      Ha en dejlig tirsdag

      Slet
  5. Ja den er da flot din Arjuna, men det er Narcisus Watieri også. Jeg købte også en Anemonella sidste år, måske var det samme sted, vi købte?
    Jeg må lige have kigget til min, gad vide om der ikke er blomster i. Der kommer jeg vist på prøve, de er ikke ret store :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Er spændt på hvad Arjuna bliver til når den springer rigtig ud...
      Tror jeg ved hvem du købte hos, mine er fra Sarastro i Østrig. Dine, de bør være på vej også ja.

      Ha en dejlig tirsdag

      Slet
  6. stenhumlen er så mørk i farven, men jeg syntes den plejer at være mørkere på ryggen og kun rød på bagkroppen.. måske høre den slet ikke til her? der er virkeligt mange insekter på vej til Danmark disse år.. det er lidt skræmmende. man ligger nok ikke så tit mærke til det, men der er en del insekter hvor jeg tænker" hov".. slår dem op og finder de burde slet ikke være her. medierne skriver en masse om ulvene kommer, men et klart tegn på ændret klima som det, det skriver de aldrig om. Heller ikke om gladiolus der pludseligt overvintre på beskyttede pladser, jernurt der skyder fra basen, eller Gaura der kommer igen. Altsammen planter der skulle dø om vinteren i DK. i år overlevede min franske estragon.. uden beskyttelse midt ude i haven. russik plejer at gøre det ind imellem men aldrig den franske og slet ikke i en potte.
    Jeg har ikke set en eneste bi endnu i min have, kun brumbasser... hvis du har set nogen er du heldig.. overvejer om jeg skulle prøve at få et bistade og stille på taget af vores haveskur... men de er ret dyre at starte op. tænker også om de måske kommer til at mangle mad.. der er så meget græs i det her kvarter, og tror ikke min have er nok.

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Det har du ret i - der sker mere med naturen end hvad medierne lige er klare over, underligt at der ikke er nogen forskere der forsker i dette?
      Bierne er begyndt at komme hos mig, men bare enkelte nu og da - de flyver ellers langt - så hvis du får dig et bistade vil de flyve der hen hvor føden er - det lyder som en god idé:)

      En dejlig tirsdag til dig!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...