tirsdag den 5. februar 2013

Røde fristelser

Det stod og kiggede på mig -rådyret- det var vel en 15meter borte, vi kiggede på hinanden. Jeg begyndte at gå langsomt skråt hen mod det, dyret stod bare og kiggede. Der var ikke rigtigt nogen vej væk for det. 
Jeg nåede lige at overveje hvad jeg skulle gøre hvis jeg kunne fange det, så tog dyret et par skridt og pludselig i fuld fart havde det sprunget rundt om mig. 
Nå, tænkte jeg: "der blev ikke røde bøffer idag".

jeg tror haven er en del af dens revir. Og så længe der ikke er dyb sne, så er her så sandelig masser af mad, og den får lige det den kan li. 
Nogle plante skud er endda så smarte at de fortæller at de nok ikke smager godt.



Her er det en botanisk tulipan Tulipa humilis violacaea "Black Base" der ikke vil prøvespises. 



Og her en Pæon hybrid, et stort flot rødt skud.



Og her endnu en pæon. Rådyret vil jo nok ikke æde af den, men gad vide hvordan den klarer den næste uges frost?



Eller disse påskeliljer - det skiftende tø og frost og alt dette vand og is, det kan da ikke være godt for nogen som helst planter, tænker jeg - men de har jo klaret sig hidtil.....

Måske blir det rådyret der tar dem?


31 kommentarer:

  1. Der var du godt nok kommet tæt på, synd du ikke havde kameraet med.
    Ja synet af de sidste billeder kender jeg jo godt, jeg er spændt på om mine græsser og primulaer klarer at stå i vand og nu også is i længere tid.
    De kære dyr tager altså ikke pæoner, det er da godt at vide :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen Lisbeth jeg havde da kameraet med - det lille smarte Lumix - men det var da ikke det jeg tænkte på da jægerinstinktet tog over:-)
      Vi må bare håbe at planterne i vores vandlande overlever.
      Nej Pæoner har ikke mange fjender - blomsterknopperne er vist det eneste der ikke er giftigt og de kan være udsatte hvis de ikke har fået gang i symbiosen med myrerne, et rådyr der har spist en pæonknop med myrer på, gør det nok kun denne ene gang:-)

      Slet
  2. Det var da godt at rådyret ikke ble til en rød biff ;-) Peoner er vel giftige, så de blir kanskje ikke spist? Får håpe at de får stå i fred. Det så ikke helt bra ut med løkene dine og alt det vannet synes jeg. Vil de ikke da råtne? Rådyr spiser i alle fall ikke påskeliljer, for de er også giftige. Tulipaner er nok mere snacks for de :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit - ja det var da nok også blevet ret besværligt. Peoner er giftige, rødderne bliver traditionelt stadig brugt som lægemiddel. Påskeliljer er jo ret robuste - så håber de vil overleve.
      Ja, de tulipaner man typisk køber er fine snacks for rådyrerne - de botaniske er ofte giftige eller smager dårligt, det viser de ofte med den røde farve!

      Slet
  3. Godaften Karsten.Ja! du viser billeder af en is frossen jord,mens jeg viser dejlige forårsbilleder på min blog.
    Utroligt store skud af pæon.Glæder mig da rigtig meget til vi får dem at se med blomst.
    Ærgeligt at du ikke fik billed af det lille dådyr.
    HILSEN JETTE

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jamen det er da dejligt at vi viser lidt forskelligt.
      Pæonerne er fantastiske når de blomstrer.
      Rådyret får jeg måske et billede af en anden dag :-)
      og det hele skal nok komme her ;-)

      Slet
  4. Heldigvis så har jeg ikke disse løkspisende dyrene i hagen, og jeg håper de ikke forsyner seg alt for grovt av vårløkene.. Oppløftende dog, med alts om titter fram nå : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja sidste uges varme har fået meget til at spire frem - dejligt - ja, jeg jeg håber også at rådyrene vil ha varieret kost - så de ikke kun tar vårløg :)

      Slet
  5. Fine nye skud gennem sne og vand:) vil være ærgeligt hvis dine firbenede gæster spiste for mange af de gode varer.
    Husker en vinter i DK netop med tø og frost så på et tidspunkt lignede mime iris en rismark, men utroligt hvad planter kan tåle!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja, det er utroligt - synes nu vinteren iår allerede har budt planterne på en hel del - men ja - vi er optimister

      Slet
  6. En dejlig historie om naturen og den luner og glæder! Glæden ved at møde Bambi, som du så vil nedlægge! Øh jeg kan også godt lide dyreryg, så jeg forstår dig godt!
    Jeg synes at netop på vores breddegrader, at det er utroligt, så meget de nye små spir skal igennem, før de for alvor bryder ud i lys lue. De hårdføre er de! Tak for det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja dyreryg og så fra et dyr der har haft det godt. Det havde da været sagen. Men slagtning, og alt det der, var nok blevet noget værre rod -uden ordentligt udstyr.
      Disse skift mellem frost og tø synes jeg vi har set en del af denne vinter, men når foråret først kommer, så glemmer planterne det nok :-)

      Slet
  7. Bambi er også blevet lidt for nærgående her hos os; men du har ret i, at de fine skud ligesom signalerer "gå væk, dit store dyr".

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      den røde farve er jo naturens advarsels. Bare for mange planter ikke "snyder" - så udvandes instinktet hurtigt

      Slet
  8. Har løken din begynt å spire, her må jeg nok vente noen måneder til.
    Jeg håper ikke bambi ødelegger for deg.
    Marit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit - og velkommen
      Ja, om nogen måneder kan jeg forestille mig at det går hurtigt for dig og dine vårløk!
      Hvis bambi bliver for nærgående har jeg et hemmeligt middel - som jeg nok skal skrive om hvis det bliver aktuelt:-)

      Slet
  9. mojn Karsten
    takker for din kommentar på min blog ang. giften, og jeg har tilføjet en henvisning til din kommentar i mine notater på bloggen !!

    og jeg takker endnu engang :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Jeg er glad for at du forstod min kommentar som den var ment:-)

      Selv tak!

      Slet
  10. Sikke et drama du der er ud i - lumske farer fra hver en side...stakkels planteskud;0)

    Rådyr er så elegante (og velsmagende!), men sikke de også kan hærge. Her i haven har vi dem ikke, men sidste vinter stod jeg og så en i øjnene, med kun en glasrude imellem - den var simpelthen vandret ind i mine forældres have og startet med at gumle, og skulle tilsyneladende også lige se om bryggerset gemte på noget spændende. De søger tættere og tættere på mennesker, så måske du skal overveje håndkantslag for at få fyldt fryseren...

    Dejlig dag fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja det var da lidt dramatiskt, og du har ret de kommer tættere og tættere på folk og huse - lidt ligesom ænder der i byerne virker nærmest ligeglade med folk - og på landet er totalt sky.

      dejlig aften til dig!

      Slet
  11. Kender godt den der fornemmelse af at stå ansigt til ansigt med et rådyr... sikke en oplevelse, kan ligefrem mærke suget i maven...! Smukke og graciøse er de, men de skal holde sig fra blomsterne i haven...

    Der var engang jeg boede med dem som nabo, og det var vidunderligt at have dem i skoven lige rundt om huset, som lå inde midt i skoven.... det gør det stadig, men med andre beboere!

    Dejlige billeder af skønne skud i haven. Ja det er utroligt hvad de kan holde til, de skud, meeen de er jo også pakket godt ind :)


    Havehilsen
    Annette



    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Ja de er flotte -og hurtige -
      Skudene skal nok klare sig - hvis bare ikke bambierne vil prøvesmage:)

      Havehilsen
      Karsten

      Slet
  12. Godt, at rådyret var så hurtigt og ikke endte på din stegepande eller i fryseren, selvom det smager rigtigt godt. Her er vi ikke plaget af rådyr i haven - heldigvis - for det må være brand ærgerligt at få spist sine planter.
    Det er dejligt at se billeder af de nye spirer. Her i haven er der ikke kommet noget frem endnu. Har checket, om krokus og/eller scilla er begyndt at røre på sig, men desværre nej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo - det var da nok bedst at det undslap. Det kunne nemt være blevet noget værre rod.
      Jeg skulle også kigge længe før jeg fandt disse spirer - vi er bagud i forhold til sidste år.

      Men mon ikke det hele ligger på spring;-)

      Slet
  13. åå, så herlig å se små knopper i bakken! Her er fortsatt snø, og det vil nok ta en måned før jeg ser spirer, så det var stas å se at det allerede er på gang hos deg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, man bliver da lidt glad når man ser disse små spirer - Og du kan vel se frem til en eksplossion når det hele kommer hos dig - når først sneen er smeltet :-)

      Slet
  14. Tak for din kommentar på min blog Karsten. Jeg udfolder mig jo mest på HAVEFOLKET for tiden, men det er kun fordi jeg ikke har ret meget overskud. Heller ikke til at surfe rundt i haveblogland og finde flere at blive inspireret af. Og da jeg endnu ikke har stiftet bekendtskab med din blog, så er det da på højeste tid, kan jeg fornemme, nu jeg er herinde!

    Jeg har tilmeldt mig din blog og glæder mig til at følge dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne - og velkommen.
      Ja, det er jo hver dag at "havefolket" udkommer, det er noget af et projekt i er igang med, så det er klart at det tar meget tid;-)

      jeg har tilmeldt din blog på min nordiske blogliste som nu er i beta - nordiske havebloggere - !

      Slet
  15. Tak for historien om rådyret.
    Jeg håber ikke den ødelægger alt for mange ny skud i din have.
    dejlig at se grønne spire i din have.
    I går fandt jeg de første vintergækker der var på vej. I dag nogle få påskeliljer.
    Jo foråret må være lige om hjørnet.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase

      Nu er der jo faldet mere sne - så de nye skud ligger mere beskyttet.

      Ja, det er dejligt at foråret ikke er så langt væk

      I lige måde

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...