fredag den 3. juli 2015

Frodigt




Det er godt at haven heroppe stort set kan passe sig selv. 
Der kan gå op til en god måned mellem mine besøg, denne gang var det dog kun et par uger.
Og det mærkes!
Ormen fra hovedet, der skal bare klippes lidt græs så er det faktisk ret ok.

Og her hvor jeg lige har spist morgenmad - efter græsklipningen:
Alt er frodigt og i god vækst!

Men ved min gennemgang af det hele ser jeg også dette:
 Lilioceris lilii larvae feeding on Fritillaria
Ulækkert ja, larver af liljebiller. Ubehageligt at se på sine liljer. Men dette er faktisk værre: Det er på Fritillaria camschatcensis
Og liljebillelarven lever jo kun på liljer, hedder det sig. 

Fritillaria camschatcensis er nok den mest liljelignende Fritillaria, men med en lækker martagonlilje kun 30cm ved siden af, bliver jeg opmærksom på risikoen for at billen måske får sig en ny værtsplanteslægt!
I min gennemganmg af det hele så jeg også små larver på Polygonatum -storkonval.
Jeg Ved dog ikke om de kunne være vokset sig store der.
Tror jeg fik dem alle -larverne- og jeg har også mast en 3 biller.
Det hele virker rent igen!
Et enkelt stykke græs skånede jeg:


Flotte blomster i gårsdagens aftensol.
Og varmen får de sidste forårsblomster til at skynde sig:
Epimedium dolichostemon.
Sikken en finurlig blomst!

Og vihar endnu en varm dag foran os. 
Her er det allerede 20grader da jeg så nu kl 8 - max igår var 26,9 det rækker fuldt ud til mig!




6 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Ja, ormebedet ditt ser veldig flott ut! Godt at alt klarer seg så godt der uten stell :)

    Jeg har også sett liljebiller på Fritillaria meleagris her, så de går på det som er i nærheten tror jeg av planter de kan bruke, Jeg hater liljebiller!!!

    Vakkert med de gresset du sparte! Det ser ut som solen har slått seg ned i gresset :)

    Nydelig Epimedium! Den har jeg aldri sett før. Utrolig hvor mange forskjellige blomster den slekten har...

    Ha en deilig sommerdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det gælder om at planere så man ikke behøver at være der hele tiden
      Det der er det nye er at larverne også er der på Fritillaria og måske på Polygonatum - det er ikke godt.

      Tror denne Epimedium er ret sjælden - fik den i Belgien

      En dejlig sommerdag retur!

      Slet
  2. Hej Karsten
    Nå der var du, tænkte nok du var i Sverige. Ærgerligt med de liljebiller, men deroppe har du i det mindste ikke snegle. Der skal være lidt, der ødelægger vores planter åbenbart.
    Ormen ser fin ud, også Epimedium er fin omend finurlig :)
    God ferie

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Ja, ellers bliver det bare for let:;)
      Hele slægten Epimedium er jo finurlig - og denne er måske lidt ekstra:)

      Han en dejlig sommer dag

      Slet
  3. Du har rigtig været i rengøringshumør. Liljebillerne kan også godt lide den almindelige, ternede fritillaria. De sætter i øvrigt utroligt mange frø i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Marie

      Ja, der er blevet gjort rent og af flere omgange!
      Det nye er at larverne også ser ud til at kunne klare sig på de nye værtsplanter - det er ikke blevet beskrevet før.

      Ja det aparte år fortsætter - noget går til andet stortrives!

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...