søndag den 5. juli 2015

En pakke og dagens blomst




Her i det svenske er jeg ikke vant til sådan at få pakker. Men sent fredag modtog jeg en spændende pakke fra Marit:
Her er Marits egen beskrivelse:

1. Iris versicolor 'Gerald Darby'
Den er lett å kjenne igjen, for den har lilla stilker.
2. Iris siberica 'Gull's Wing'
3. Dianthus barbatus nigrescens 'Sooty'
4. Hosta 'Ice Cube'
5. Primula x pubescens lilla og hvit
6. Primula    -   "   -            vinrød og hvit

Superflotte planter der straks kom i jorden:
Her ses en af Primulaerne for 1 time siden, med dråberne endnu af gårsdagens sene vanding.
Alletiders med den generøsitet og hjælpsomhed der findes blandt så mange havebloggere.

Tak for det!

Fra Marit har jeg bland andet tidligere modtaget denne lilje:
Ove hedder den, jeg fik den som små bulbiller i eftersommeren 2013. 
Nu kommer der en 4-5 af dem i blomst!

Øh, du vil også se en blomstrende blomst - en bisp! 
Nå, det plejer ellers at være roser? 
Men det er da ok - jeg har tilfældigvis en ny Epimedium -bispehue- og blomstrende:
Det er Epimedium acuminatum 'Night Mistress' er jeg ret sikker på, endnu en finurlig sag fra denne fantastiske blomsterslægt!

Idag skulle være den sidste af de overvarme dage. De lover regn imorgen - masser af regn - dejligt med lidt omveksling!





8 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja det gør ikke noget, hvis temperaturerne falder lidt. Spændende med pakke fra Marit, så du kan få noget mere i jorden i Sverige, og det er spændende planter. Min Ove er også på vej op, men hos mig er der kun en enkelt.
    Night Mistress er super flot.
    God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      idag lover de 28 og måske en eftermiddagsbyge - imorgen bliver det ikke over 15....:)

      spændende at din Ove også har klaret sig fint!

      Ja, den Epimedium er lidt af en imponator!

      En dejlig søndag til dig med

      Slet
  2. Hej Karsten Spændende planter du der har modtaget . Du har ret bloggere er utrolig gavmilde blandt mange gode egenskaber. Jeg fik også planter med hjem fra mit besøg i Høneballehaven i lørdags, selv andre gæster havde med som de delte id af. Jeg har også flere gange givet væk via en FB Amager gruppe. Det er så hyggeligt at få besøg og få sig en havesnak. Hav en dejlig søndag , husk masser af vand ;-) . Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Ja netop!
      Det lader til at være et generelt karaktertræk hos havefolk:)
      Super! Og ja masser af vand også idag!

      en dejlig søndag til dig med!

      Slet
  3. Hej Karsten

    Jeg er sikker på at plantene vil trives hos deg! Klimaet der er nok temmelig likt her, så det går nok fint. Jeg har selv fått alle de Primula x pubescens som jeg har, og synes det er hyggelig å kunne dele av overskuddet. Husk bare på at den hostaen heter 'Lemon Lime' og ikke 'Ice Cube' som jeg skrev feilaktig først ;)) Morsomt at Ove allerede i år kommer med så mange blomster. Håper at du får sett de da! :)

    I morgen melder yr om ikke mindre enn inntil 46 mm med regn fra midnatt til kl. 12 i morgen formiddag. De har sendt ut flomvarsel pga. snøsmelting i fjellene, så dette kan bli spennende å følge med på..
    Litt regn vill bare gjøre godt, men med sånne mengder er jeg mer skeptisk... ;))

    Ha en deilig søndag, og nyt tropevarmen så lenge den er der. Virker som den blir kortvarig her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det ser allerede godt ud - det er jo ellers hårdt for de små planter at skulle omplantes midt under denne vilde varme!
      Men imorgen kommer regnen ja!
      27.8 har jeg haft idag ny årsrekord!

      En dejlig søndag til dig med

      Slet
  4. Så nydelig din Epimedium er! Den er helt utrolig vakker! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den var noget særligt og stor!
      Håber den vil trives - så bliver der måske noget at dele ud af;)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...