onsdag den 15. juli 2015

Hvem bor her?



Sikken flot gevækst tænkte jeg.

Jeg troede først det var torne, men det er snarere små små rosenblade.

Den største er et par cm i diameter.  
Jeg gad nok vide hvad der gemmer sig indeni?

Nå nu vi er ved roserne

Kender du denne gyldne sag:
Velduftende - gylden, men bleges hurtigt:
Og får denne rosa antydning alleryderst på kronbladene.

Der er så mange roser, så det er nok ikke nemt, men måske du har en tilsvarende?

Og så er der premiere på de store liljer:
Den første Lilium pardalinum er over 2 uger senere end sidste år, 

Nu hvor martagonerne er afblomstrede, står alle de øvrige på spring til at tage over!

Det ser godt ud!




12 kommentarer:

  1. God morgen Karsten

    Så merkelig de "bladene" var da! Ser nesten ut som et lite fuglerede :)

    Jeg kjenner dessverre ikke din rose, men den var veldig fin med sin lysegule farge. Det er mange roser som får den rosa kanten ytterst på kronbladene har jeg sett her også. Det er når de eldes at de får den.

    Staselig Lilium pardalinum! Ja, alt er senere i år. Mine martagon er ikke avblomstret enda, så det kommer et innlegg om de også, bare jeg blir ferdig med alle rosene ;))

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Marit

      Ja, som en mellemting mellem en fuglerede og et pindsvin:)

      Ja, tror også det bliver svært at identificere denne rose - Turid har forlagt navnet, så jeg prøver lige her:)

      Roserne kan da vente lidt? - de er jo remonterende - de fleste:)

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
  2. Spændende gevækst din Rose har fået. Jeg tør ikke gætte på din rose da min viden udi de gule ikke er ret stor.
    Jeg har været lidt bagud med indlæg, men i dag viser jeg min Munstead Wood og jeg må give dig ret. Den holder ikke den dybe farve i år, indtil nu. Det er spændende om den over sæsonen bliver mørkere. Jeg har også bemærket at mange af mine roser ikke dufter så meget i år, er det også noget du har bemærket ?
    Rigtig god dag til dig :o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Jo, nu du nævner det - roserne dufter ikke så markant. Man skal have næsen helt ned i dem:)
      Måske venter de bare på varmen.

      Jeg tror og håber at Munstead bliver som sidste år senere. Men især eftersommeren 2014 var jo fantastisk, og vi havde en jubel sæson for så mange planter!

      Du må også have en dejlig dag

      Slet
  3. Der bor rosengalhvepsens larver i små kamre. Den gyldne sag kan jeg ikke sige så meget om, andet end at den er rigtig fin.
    Jeg har Ghislaine de Feligonde der også først er gylden og derefter falmer hen mod det hvide med rosa i, men der findes jo simpelthen så mange roser og det er ikke min spidskompetence:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, du har ret - Super! - det ligner ret præsist deres bo:)
      Og ja der er bare vildt mange roser....

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Hei, Karsten!
    Kan ikke hjelpe deg med rosen. Fargen minner om 'Agnes', men...
    Er martagon'ene avblomstret allerede? Liljene er kjempetrege. Hvor i all verden blir det av asiatene? De bruker å starte i juni.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Ja Agnes er tæt på - meget tæt - Men ja...

      Ja martagonerne er forbi og de asiatiske svigter i år - her - enten springer de over eller også er de gået til - næste år vil vise hvad...
      i Värmland har alt klaret sig. Men er naturligvis meget senere.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hej Karsten,
    Flot gul rose. Jeg kender den ikke - den gamle buket rose Tivoli får samme rosa på de gule blade. Løv og form er helt forskellige fra den ellers.
    Jeg har aldrig set den vækst som du viser - rosengalhvepse må jeg vist lige google.
    Her er Liljerne i gang. Glæder mig til at se flere af dine. Du har jo så mange fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Anne

      Tivoli er da et godt og sandsynligt bud, den er jo nemt tilgængelig Og ligner!
      Det var også helt nyt for mig .- godt Lisbeth vidste om det!

      de liljer der kommer i år, de står også flot og venter på varmen, mange er blevet vildt kraftige og høje!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Vilken spännande utväxt rosen har fått.
    Helt fantastisk bild på Liljan.
    Ha det fint! Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      javist lite ovanligt - Diplolepis rosae - fins i Sverige också!
      De amerikanska liljorna är favoriter här!

      Ha en fin dag du med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...