søndag den 19. juli 2015

Lidt andre Iris



Iris!

De fleste tænker nok på forårets små typer, på den blå haveiris eller måske på en sværdiris, altså en Iris x germanica type.

Men der er så mange andre

Og et år som i år er de yderligere interessante.

Nogen af dem klarer snegleplagen temmelig meget bedre.

Og mønsteret er klart: Den Iris der stammer fra tørre ørkenområder bliver ædt, og ødelagt. Mens de Iris der stammer fra fugtigere egne klarer sig langt bedre. 

Sibirica og ensatairis er relativt kendt, så idag ser vi på nogen af de andre:

Iris spuria


Iris spuria "Premier" er en storblomstret selektion der ligger meget tæt på hvordan den ser ud i naturen.

Dette udgangspunkt har man naturligvis forædlet på:


Antanas Markevičius i Litauen har selv krydset sig frem til denne "Sunrice in fog"
Den er afdæmpet og fin - men heller ikke den er så langt fra udgangpunktet.

Vi skal til USA for at komme nogle små skridt videre:
"Clara Ellen" (Jenkins 1993)
Gør mere opmærksom på sig selv. 
Blomsterfluen er Episyrphus balteatus, med de karakteristiske dobbelte bånd.

Man kan ikke forvente at Iris blomstrer året efter omplantning, så at jeg har 2 ud af 5 fra Antanas, det siger noget om kvaliteten!

Samme høje kvalitet fik jeg også fra Jan og Elviloselliris i Spanien, også her supervækst, og så er hans udvalg mere nyt. 
Det viser mere hvor langt omkring, man er kommet i forædlingen. 

En af de 3 jeg fik, den kom i blomst i år:
Iris spuria "Kiss of Caramel" (Cadd 2002)
Jeg er holdt op med at undre mig over at man skal til udlandet for at få de spændende planter, 
Med det indre marked går det jo også fint at få fra fjernere lande. Og paradoksalt nok var fragten billigere fra Spanien end hvis jeg skulle have sendt de samme pakker til Jylland.

Nå, en anden Irisgruppe jeg forventer mig meget af er LA - Louisianna Iris.

En enkelt er til at få herhjemme:
 "Black Gamecock". Dyb fløjlsagtig mørklilla
LA iris er samlebetegnelsen for en 5-6 arter der vokser i Missisippi flodområdet i USA.

Jeg fik sidste år en masse frø af de nyeste hybridder, og mange små frøplanter er i god vækst - både her og i Sverige.

Der er noget at se frem til!



12 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Åhhh, så mange vakre iris du har! Av de sortene du viser i dag har jeg ingen.
    Du er heldig som kan handle innenfor EU, for du slipper jo sunnhetsertfikat som jeg må ha ( hvis jeg skal følge reglene) ;)

    Jeg får nyte dine flotte bilder! 'Sunrise in fog' og 'Black Gamekock' er mine favoritter :)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Spuria ville ikke have problemer hos dig - LA siges at være sart, men jeg prøver i Sverige - og sidste års frøsåede kommer fint iår - vi får se!
      Næste år vil resten nok blomstre så bliver der måske nye favoritter?

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja det var fine iris, du her viser, Jeg kan nu bedst lide den sidste, så det er godt, det er den jeg har :)
    Jeg skal nu have kigget lidt mere på Jans iris.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, den ser også godt ud hos dig!
      Der er kommet nyt dernede fra!

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  3. Hej Karsten,
    Flotte Iris. Jeg fik også en god hånfuld Iris fra Jan Viloselli. Blomstring i 7 ud af 10 første år. Det er gode planter. Spændende at frøså dem.
    Hvor spirer du løs? Foregår alt på friland?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, og så er Jan jo vildt prisbillig - man får virkelig meget og kvalitet for pengene!
      Jeg har gjort begge dele med en vis succes - i Dk såede jeg i såbakker og priklede senere ud, i Sverige såede jeg på friland, og ret sent sidste år. Tror det er en fordel ikke at skulle prikle!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Det ærgrer mig næsten, at mit samlergen ikke inkluderer iris, når jeg læser om Jans fine tilbud, men sådan er det nu engang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja så må du jo undvære;)
      Medmindre du vil få dig et "æstetisk-gen" eller sådan noget?

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Kære Karsten Hvor er det vidunderligt med alle de forskellige iris. Det er dog også en forunderlig plante, virkelig fantastisk i både form og farve. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Ja ikke!
      Iris har meget at give :)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Magiska bilder av finfina Iris. Gillar bilderna på knopparna, de väcker en förväntan, och man vet inte riktigt vad som kommer, bara att det kommer att bli något riktigt vackert.
    Ha en fin dag! Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Just presis ja - Förväntan:)

      Ha en fin dag du med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...