fredag den 17. juli 2015

Udfordringer



Det er ikke nemt at tage billeder af sommerfugle, især er det svært, hvis man vil have alle detaljer med.
Modellen er "Nældens takvinge"  -Aglais urticae.

Hvad stiller man lige skarpt på?
Hovedet og øjnene ja, det siger de, og så bliver vingerne uskarpe.
Nej, det er ikke let - men en sjov udfordring

Og sol eller ikke sol:
Herover er Iris ensata "Royal Pageant" i sol.

Og herunder i skygge - jeg står simpelhen i vejen.
Det skyggede billede er langt mere rigtig i farverne, men savner jo lidt liv og dynamik fra den klare aftensol. 

Her er en velsmagende overraskelse:
Jeg havde jo frygtet for frugttræerne og frugthøsten, da der ingen bier var under blomstringen. 

Men jeg må have været forudseende, eller måske bare heldig? 
For jeg har valgt et "selvbestøvende" krisebærtræ, der for mange år siden.

Og så smager de bare vildt godt!



8 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Nei, lett er det ikke å få alt skarpt på bildet, og spesielt ikke av sommerfugler! De slår konstant med vingene når de flyr, og da blir det som regel litt uskarpt.Vakkert ditt første bilde av neslesommerfuglen! De er her i store mengder. Tror aldri jeg har sett så mange på en gang som i år av de.

    Nydelige ensata også. Ja, det blir mest riktig farge når en fotograferer i skygge, for i sol blir alt litt blassere.

    Selvbestøvende kirsebærtre høres kjekt ut, for da trenger du jo ingen bier :))

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja og så sommerfuglens "snabel" den nærmest ryster! Godt du har mange!:)
      Jeg er nu også glad for billeder i solen det giver et dejligt liv i billedet!
      Ja - jeg undrede mig og måtte lige tjekke - Selvbestøvende ja:)

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
  2. Let er det ikke, men det blev alligevel fine billeder. Ikke så dårligt med kirsebær eller moreller, som vi fynboer kalder dem :)
    Flot iris - nu kan jeg snart være med :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja ikke?
      Moreller smager da også godt!
      Dette er nok min sidste Ensata her - men måske nogen i Sverige vil agerer efternølere!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Nej, du må vel vælge, hvad der skal stilles skarpt på. Hvad er den rigtige og den forkerte farve, de er vel rigtige begge to for så vidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja man må vælge og med sommerfugle er der ikke meget tid:)
      Ja, begge ensataerbillederne er som kameraet så dem - men skyggebilledet har den rigtige farve, den jeg så, også i solen!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Hej Karsten!
    Tycker du lyckats fint med bilderna, fjärilen är inte lätt att få med på bild.
    Stor skillnad på färgen på Irisen i sol och skugga. Den är mycket vacker.
    Ha en fin kväll!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Tack, Ja, en fjäril rör på sig konstant -
      Ock gärna i solen:)

      Ha en fin dag!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...