mandag den 7. januar 2013

Weekendens debutanter

Nu er der flere og flere planter der stikker hovedet op - nogen gør det diskret, andre temmelig iøjnefaldende.
Her er det den fine Sankthansurt (Hylotelephium telephium).
Vandet perler på de kønne bladknopper.

Tidligere klippede jeg altid sidste års visne skud ned. Men sidste år lod jeg dem stå, til at de kom af sig selv, de begyndte at hælde, og jeg kunne ligesom dreje dem af. Det var en god ide, jeg undgår at få de der evige små stubbe, du kan se nogle gamle af på billedet.

Og så min ven - denne Iris, den er nu blevet sådan en 3cm høj.
Iris rosenbachiana er også kendt for at være nærmest ligeglad med temperaturen omkring sig. 
Jeg tror faktisk ikke, at der er kommet noget op, der ikke vil kunne klare et vejromslag. 

Som det de har lovet.

26 kommentarer:

  1. Sct. Hans urt har stået med nye skud længe, men tak for tippet om at lade være med at klippe. Det er nemmest, hvis de bare kan knækkes, klipning er en besværlig ting, synes jeg.
    Uhm hvor ser den fristende ud den fine iris.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det der med at klippe alting ned er besynderligt - man skulle tro det var opfundet af gartnere, der så har noget at spilde tiden med udenfor sæsonen :-)
      Rosenbach´s Iris er fra Leonid i Litauen. Jeg valgte den jo pga dette billede:
      http://www.litbulbgarden.com/ss/231.html
      - imponerende

      Slet
  2. Hej Karsten
    Hold da op ja det kan jeg godt forstå. Den er flot og tænk bare at gro op af isen, imponerende det har du ret i.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Lisbeth
      Ja, sikken en livskraft - hvis jeg selv sidder og flader for meget ud, så er Rosenbach oplagt til at give mig selv et spark bagi :-)

      Slet
  3. 'Rosenbach´s Iris er fra Leonid i Litauen.'
    Wow, den er vildt flot og vildt fordi den ligner en tiger. Blomstrer den virkelig så tidligt, der ligger jo sne omkring den på linket...?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vibeke
      Ja, Rosenbach´s er meget variabel - Leonid har selv fundet og hentet denne variant i det sydlige Tadjikistan - Jeg tror den er stort set ligeglad med vejret, og følger et indre ur, men vi får se, nu blir det jo vinter igen.

      Slet
  4. Hei Karsten! Jeg misunner deg at du kan se at planter kommer opp i hagen alt nå! :-)
    Spennende med den iris du viser. Den kjenner jeg slett ikke til.
    Ha en god dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej jeg kendte den heller ikke før jeg så den hos Leonid - jeg linker til ham oppe i mine links :-)
      Ja vi har haft det mildt i lang tid nu - men på torsdag kommer vinteren tilbage. Så er der meget der stopper op og tar pause.
      Og sneen giver lys - og det trænge vi til i dette grå mørke :-)
      En god dag til dig med!

      Slet
  5. Det var da en god ide med sct.hansurt. Tak for det gode råd. Den iris du viser, er da også helt speciel, når den sådan trodser kulden og bare skyder. Men hvis den er hentet i Tadjikistan er den måske vant til ekstreme temeraturer? Det er lige godt imponerende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja, Rosebacheren har nok prøvet det der er meget værre - end det den vil møde her i Danmark.
      Om sommeren efter afblomstring skal den have det knastørt, og "steges", så jeg har den i et højbed som jeg vil overdække når den tid kommer.

      Slet
  6. Hej. Jeg har lige fundet din blog. Jeg begyndte selv at blogge i efteråret og finder stadig interessante haveblogs jeg ikke har set før. Nu har jeg så fundet din :-) Har meldt mig som læser og sætter dig på min blogliste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt Nana - Tak for rosen - Du skal være velkommen.

      Slet
  7. Det var en helt spesiell iris, den var ny for meg også. Her er det fremdeles mildt, men utover i uken skal det blir klarvær og kaldere.
    Nå har jeg hatt anledning til å se litt mer på din blogg. Du skriver om mange interessanne emner, så nå ligger du også på min bloggliste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mariann
      Ja. Rosenbacheren er spændende, jeg har kun set den til salg hos Leonid - tror iøvrigt at jeres Magnar Aspaker har flere varianter, og billeder - men ingen helt som denne.
      Jeg er iøvrigt ved at designe en ny blogliste selv - den vil nok være færdig indenfor en måned og vil blive "nordisk" og mere hardcore end dem vi kender nu.

      Slet
  8. Jeg ser for mig et herligt billede af alle havebloggerne, som går rundt i haven med rumpen i vejret på jagt efter forårstegn, sådan som du har gjort det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja, det ville være et kønt syn - jeg er egentlig mest i haven når jeg alligevel skal grave lidt jordskogger. Jeg har iøvrigt slet ikke set nogen tulipaner oppe - jeg synes da de plejer at have vist sig nu?

      Slet
  9. Vejret i dag har simpelthen bare kaldt på os alle, ser det ud til. Skønt at se, hvor meget der allerede er spiret op.
    Jeg klipper heller ikke Sankthansurt ned om efteråret, dels ser det kønnere ud om vinteren, hvis der kommer sne, dels så er jeg helt enig i, at det bliver så meget lettere, når stænglerne slipper helt af sig selv.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja ikke, de siger det skal blive vinter til weekenden - men lad os se.
      Alt dette klipperi må været opfundet af en arbejdsløs gartner. Stauderne klarer sig da helt OK ude i naturen:-)

      Slet
  10. Flotte billeder af de spirende. Jeg har ikke været en af dem med rumpen i vejret i dag, for det har været første arbejdsdag efter juleferien. Men skønt at jeg kan følge med hos jer andre, som har været derude i dag ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ina - ja, hentede lidt jordskogger - men synes at jorden er for våd at arbejde i nu, så er det sjovere bare at tage lidt billeder. ;-)

      Slet
  11. Hej Karsten - Det er vildt flotte billeder du viser og interessante indlæg, jeg melder mig bestemt også som fast læser :)
    Utroligt med den Iris is sne og is!
    Med havehilsen Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Velkommen til - Ja, det er fantastisk hvad naturen lader os opleve :-)

      Slet
  12. Hej Karsten
    Så fandt jeg frem til dig Blog og godt for det, for min havesaks den er begyndt at klippe. Så nu holder vi os lige i ro lidt endnu. Og lader Sankthansurt, skyde sine gamle stængler af selv.

    Det er bare nogle super flotte fotos du tager, alle detaljer ses meget tydligere.
    Selv bruger jeg mit mobil kamera, det er ikke optimalt..men bedre end slet ingen ting.

    Glade havehilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak for de venlige ord.
      Ja, et mobil kamera kan være super godt - og så har man det jo altid i nærheden.
      Men klart- et rigtigt kamera tager jo lidt bedre billeder.

      Slet
  13. Hej Karsten.Ja! jeg har også meldt mig som fast læser.Spændende blog du har.
    Har fundet frem til dig gennem dine kommentarer hos Lisbeth.
    Jeg klipper heller ikke mine sankthansurt ned før til foråret,og det gælder
    faktisk de fleste af mine stauder.
    Spændende iris du viser...vil da gerne se den når der kommer blomster.
    God aften Jette(mit lille gods)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Og velkommen!
      Ja, der er rigtig meget god blogsnak centreret omkring Lisbeth og hendes flotte blog. Og det spreder sig jo. Dejligt!
      sankthans urten ser jo pæn ud - også efter afblomstring - det er først når det bliver kikset at se på at jeg lige sådan drejer dem af. Men varmen gør at meget rådner ved jorden, igår kunne jeg tage riven og nappe en hel stor stormhat, det var jo lidt nemmere end af skulle klippe.
      Jeg skal nok vise mere med den nye Iris - er selv super spændt :-)
      Også en rigtig god aften til dig

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...