mandag den 21. januar 2013

Planer i kulden

Nu, mens det blæser og er djævelsk koldt, det er nu, jeg laver planer.
Med godt humør og en Barolo i glasset går det strygende - prøv lige at se her:



Nå ja, det kræver måske lidt forklaring:

Det er ved sydvest siden af mit hus i Sverige, der er skov nu - store mørke grantræer, ja netop rødgran -Picea abies- de er så gamle at de er ved at dø. Det er de mørke der er markeret med hvidt center. De lyse er enorme birke -Betula et eller andet og de mørkeste er skovfyr -Pinus sylvestris.
Jeg har kun tegnet træer ind der er over 25 meter høje.
Jeg prøver lige at planlægge for mange år frem. 
Og har nu idag lavet denne lille tegning og sidder så og får ideer.
Og tegner dem ind:

  1. Nyt afløb fra branddammen 
  2. udgravning til nedsivning, der fyldes med tørv 4x12 meter
  3. anlæg af Rhododendron bed - en banan på vel en 100 meter
  4. 3 Kalmia bede der hvor der er mest sol.
Meget kommer jo an på hvordan grantræerne har tænkt sig at ende deres dage, vil de vælte, eller bare dø på roden, jeg håber og tror det sidste - "torrgran" kalder de dem. 
Og hvad skal jeg plante som erstatning - ren skovfyr? måske Tsuga?

Sådan noget her er godt - man bliver i endnu bedre humør.

Vil du være med? - kom gerne med gode ideer :o) 

28 kommentarer:

  1. Så flott tegning/ oversikt du har laget! Er det sør i Sverige du har dette stedet? For det har jo endel å si for plantevalg. Hvis det er mye vind i området, så kan nok tørrgraner velte. Hvis ikke du ikke vi ha de stående, så kan du jo bare felle de og bruke de til ved. Tørrgran brenner veldig godt ;) I steden for gran kan du jo plante lerk som er et flott tre med nydelige kongler. Det blir spennende å følge ditt prosjekt videre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nja, det er vel ikke sydsverige det her - NordVärmland, Finnbygd, jordentypen er gammel vulkansk hyperit.
      Ja tørrgraner brænder rigtig godt og behøver jo ikke at tørre;) - jeg ville gerne have dem i reserve hvis jeg en hård vinter bliver uden ved:)
      Ja, lærk er en favorit, men hæver vist ph-værdien mener jeg? Fra gammel tid står der en stor europæisk lærk, men den har fået honningsvamp (hvad mon det hedder på norsk?).
      Du skal være velkommen, det er altid spændende når der sker noget:-)

      Slet
    2. Honningsopp heter det på norsk :) Klimaet der er jo ikke så dårlig, men du vil nok kanskje ikke få til sarte vekster der? Klimaet der tror jeg er nesten som her jeg bor, altså H 4/5 omtrent etter norske herdighet soner. Jeg vet ikke om dere har det i Danmark? I Norge er det 8 soner hvor 1 er det mildeste og 8 det kaldeste dvs.høyt oppe på fjellet og langt mot nord.

      Slet
    3. Honningsopp - det var let;-)
      I Danmark er der kun en zone:-) og lokale variationer - områder der får frost, hvor andre klarer sig - tror de har zoneindeling i Sverige. men klimaet ændrer sig - jeg har masser af planter voksende som ikke kan efter zonekortet - og du ved svenskere er indimellem totalt autoritetstro, så de tror mig ikke før de ser mit tulipantræ selv;-)

      Slet
  2. Her tror jeg ikke, jeg kan hjælpe, jeg er bedst hjemme i min egen have :) men du skal have tegnedrengen i orden, der er plads til mange skønne rhodoer og kalmia. For øvrigt må der være rimelig surbund med alle de nåletræer, der står der nu.
    Katinka kan garanteret komme med gode idéer, det er lige hende.
    God fornøjelse, det er skønt at sidde og nørkle med sådan noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå nå Lisbeth -
      Jeg har jo hygget mig iaften og lige fundet lidt spændende leverandører - hvad siger du til Kalmia "mitternacht" eller hvad det nu var den sorte hedder - til 4 Zloty - ja, det er 7-8 kroner, lidt billigere end de 24€ den ellers står til;-) Yes! siger jeg og laver lige et bed til!
      Ja bestemt, jeg tror der en mange her i blogland der kan komme med rigtig gode ideer;-)
      Tak tak - ja jeg har hygget mig

      Slet
    2. Mitternacht var også den kalmia jeg faldt for :) - Det lyder godt nok billigt med 4 zloty, kan det nu også passe? Kender du firmaet, sender de til Dk?
      Den der honningsopp bekymrer mig da lidt, har du ikke læst Katinkas nedslag fra weekenden?

      Slet
    3. Hej Lisbeth
      Nej kender ikke firmaet, endnu - men det gør Hübbers:-) der jo har lavet Mitternacht - det er dem han anbefaler.
      Er ikke så bange for min Honningting - det er normalt at europæisk lærk får den - det er derfor man planter japansk eller hybridlærk nu.

      Slet
  3. Virituell planlegging er alltid kjekt! Vi har ikke kommet til papiret enda, men har stadige åstedsbefaring og elleville ideer :)Som seg hør og bør!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine tegninger findes også kun på skærmen endnu, og så selvfølgelig i hovedet - Normalt laver jeg ikke planer på denne måde heller - men det er jo et stort område - 100 meter i længden. så for at holde fokus, så blev der en plan:)

      Slet
    2. Utroligt hvad et glas Barolo kan indeholde af gode ideer, det kunne være man skulle prøve det.
      Det ser ud som fine ideer.
      Stort smil til dig

      Slet
    3. Hej Linda
      Ja ikke, Jeg tror specielt Barolo virker hvis man i forvejen er inspireret og i godt humør;-)

      Slet
  4. Wow spændende planer du har gang i :-)

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Mette

      Ja ikke? Det må være det vi har vinteren til ;-)

      Slet
  5. Hei Karsten
    Ja, det danske og norske språk er ganske likt :) Svenskene har også sonekart eller zonekarta som det heter på svensk. Etter hva jeg kan se er det sone 5 eller 6 i ditt område der. Jeg er helt enig med deg at klimaet er i endring, og jeg dyrker også planter her som ikke skal klare seg her etter sonekartet. Tulipantre skulle jeg gjerne hatt her, så kanskje jeg kan ha det i fremtiden :)

    http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for link til sonekart - jeg har sone 5 i Sverige efter kortet, - men den største trussel mod mine planter der, det er ikke vejret, men dyrene: Elg og rådyr, som fordi vi har så mange ulve søger ind til husene, og prøvespiser alt - når jeg vil anlægge det hele så stort er det for at de også kan lære at Kalmia eksempelvis er giftigt og smager dårligt :-) har hørt at vildsvin er på vej nordover, det håber jeg ikke!

      Tulipantræet ser du her: http://g2karsten.blogspot.dk/2012/09/med-marginalerne-som-udfordring.html

      Slet
    2. Jeg vet om mange som har plager med dyr i hagen ja, og som beiter ned alt som kan spises. Det er nok smart å plante giftige busker, trær og stauder. Villsvain har jeg lest at det er mye av i Sverige, ja. Huff, får håpe de ikke kommer så langt nord som der som du har ditt sted.
      Tulipantreet ditt så jo riktig flott ut!

      Slet
    3. Ja, jeg har en del Aronia - en 25 planter. Ville have de gode bær. Men nej, Elgene er helt vilde med dem, både blomsterne, og hvis der kommer et par bær så også dem. Men det må man leve med. - elge er svære at sætte hegn for.
      Ingen vil have vildsvin, så jagten er tilladt næsten hele året. håber det holder dem væk.
      Ja, du må da prøve tulipan træet - det eneste jeg har prøvet som ikke klarede sig er nok "vandgran" Metasequoia glyptostroboides - men skal da prøve igen!

      Slet
  6. Hej Karsten
    Flot farverig haveplan, håber du får ført det ud i livet og bliver tilfreds med resultatet, det med Baroloen kan jeg godt gå med til, dog holder vi os mest til de lokale druer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Det lyder som vine på Tempranilo og Monastrel? Lækre vine også:-)
      Jeg er i fuld gang med at tjekke priser, og har en lang tidshorisont - så selvom det bliver anlagt i år så præsenterer det sig nok først efter planen om en 2-3-4 år.....

      Slet
    2. Der dyrkes virkleig meget vin her og de forskellige vinbønder bruger et stort udvalg af druer men tjek linket her til vores internationale kendte producent :http://www.tomascusine.com/
      PS ang priser kan man som du beskriver i indlægget nemt finde gode ting i det tidligere Østeuropa.

      Slet
    3. Hej Jan
      Ja, han bruger da alle gængse druer - og det må også være ok - den danske importør er Sigurd Müller - han er temmelig kvalitetsbevidst.

      ja om Østeuropa - vi klan godt glemme alt om at de er bagud - ham jeg har fundet har "state of the art" med alt udstyr til vegetativ formering.

      Slet
  7. Hej Karsten.Vilde planer du har,og flotte tegninger.Har ikke nogle gode råd,da jeg ikke har set din Svenske have.
    Stort arbejde forude til dig.Er spændt på at se haven,når nogle af dine planer er udført.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Jette
      Ja, når jeg læser mine ord idag, kan jeg godt forstå hvis nogen synes det lyder lidt vildt.
      Men det kræver ikke ligeså meget som det ville i danmark - jorden er tæt på at være kalkfri. Så det er bare at plante, og Rhodoer passer jo stort set sig selv!
      Også en god dag til dig;-)

      Slet
  8. Fint billede. Noget af et projekt.
    Jeg kan nu ikke hjælpe. Jeg har hvis nok i vort eget, men jeg glæder mig til at se resultatet.
    Ha` en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Åse
      Det er helt ok - jeg er allerede kommet meget videre, der er meget mere på nu:-)

      Slet
  9. Hej Karsten.

    Så dit indlæg igår, men måtte lige gruble lidt:0)

    Skønt med planer, idéer og god rødvin. Din situationsplan er der fuld knald på, men jeg er jo sådan en forvent størrelse, der både kigger efter målestok (men det kan en skærm jo ikke klare) og koter blandt andet. Og siden jeg ikke aner ind pind om hvordan grunden ser ud, ja så skuffer jeg sikkert den søde Lisbeth, når mine input bliver mangelfulde;0).

    Men Karsten. Jeg har lige et par ting jeg vil spytte i puljen. Hvorfor ikke rykke dine Kalmia-bede (indrømmet: jeg måtte google disse buske!)fysisk fri fra den gigantiske rhododendronbanan? Du vil ikke se opdelingen før du begynder at begive dig ned i haven, hvilket vil give haven mere spænding! Og så er jeg ikke klar over om du har tilsvarende bede allerede nærmere huset, som du ikke har tegnet ind. Ellers vil det da være oplagt at have til nærstudier og igen give dybde og perspektiv i haven, så den ikke bliver lidt flad i sin oplevelse...

    Det var lige et par ord herfra. Håber jeg har forklaret mig forståeligt i træthedståge... Aner du ikke hvad jeg rabler om, ja så må du endelig sige til;:0)!

    Og mht den honningsvamp, ja så kan jeg bare sige, at jeg også var temmelig large i mit forhold til denne inden svampen ryddede halvdelen af min have... Det er ikke en venlig stemt sag!

    Men dejlig aften herfra - håber Baroloen smagte;0)
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Jo tak - glimrende, store Baroloer både idag og i mandags.
      Dety er en del af grunden jeg egentlig ikke har brugt. men nu når skoven er ved at blive gammel skal det ske.
      Kalmia og Rhodoer passer bare godt sammen - de skal have samme jordbund - de blomstrer samtidigt. jeg vil også have en sti ned gennem det hele - men havde tænkt at lade den opstå spontant og også ændre sig, eftersom planterne vokser til. Jeg er allerede langt videre - hvilke planter skal der i dammene?
      http://www.liliumaquae.com/it/gallery/ninfee-rustiche/nuances-di-rosa-e-pesca/nymphaea-mangkala-ubol/
      er en spændende mulighed.
      Og så har jeg placeret 3 Iris områder.
      Området nærmere huset er nu relativt urørt - højt græs op til 2meter og en del Almindelig gederams (Epilobium angustifolium)+ et antal 5-10meter birketræer.
      Syd for huset ligger min kvartcirkel Aronia mark - og foran huset ligger mit hvalbed - og nede mod laden ligger Ormen.
      Vil sætte mig en ledig eftermiddag og få det lavet pænt på en tegning så det hele kommer med:)
      For du har nok ret, der er ikke så meget at gå efter. Det vil være lettere med flere input. Men tak for din indsats foreløbigt!
      Du må også have en dejlig aften ;-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...