onsdag den 9. januar 2013

Helleborus orientalis og en lille nordisk blognyhed

det har været umanerlig trist vejr idag, og lyset har været så ringe at jeg dårligt har kunnet tage billeder. 
Så selvom humøret stiger et par grader, ved synet af denne glade blomst, må jeg hellere fortælle, at dette altså skulle være en julerose, Helleborus orientalis:
Billedet er taget på 1/5 sekunder så billed-stabiliseringen har forsøgt så godt den kunne, og her med:
Gad vide hvordan den vil klare frosten de næste par måneder?

Og så en lille nyhed:

Jeg er ved at forsøge at lave en nordisk blogliste, hvor de 3 store nordiske lande indgår på lige fod. 
Hele teksten her linker direkte til en skrabet BETA-version af den.

Jeg havde egentlig først tænkt mig bare at lave den til mig selv, men har fået det indtryk at andre måske også ville være interesserede?

Lad mig høre din mening!

22 kommentarer:

  1. Jo, en sånn liste er jo veldig velkomment. Kjekt å få en oversikt over alle hageblogger i Norden. Nydelig helleborus du har! I fjor så ble det veldig tidlig vår her og mine juleroser blomstret i mars. I april kom det både kulde og snø, men det tålte de helt fint. Nå vet jo ikke jeg hvor kaldt det kan bli hos deg, men jeg tror at de tåler det fint.
    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Alle tiders at du hilser min nordiske blogliste velkommen.
      vi får nok 5-12 minusgrader som det laveste, så vi må se.
      En god aften til dig med!

      Slet
  2. Hej Karsten
    Fint billed trods de vanskelige forhold, surt med regn og mørkt vejr!
    Det er en rigtig god ide med den nordiske blogliste, da vi alle har besøg på tværs af landegrænserne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Nej, vejret var ikke spændende idag. Men ville lige have billeder før frosten kommer.
      Og ja, interesserne knytter os mere sammen end landegrænserne og sprog skiller os.

      Slet
  3. God idé med listen, som du har taget mig med på.
    Den hvide helleborus er så fin, men mørkt har det været i dag, heldigvis klarede du det med dit kamera :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jamen, selvfølgelig er du da med ;-)
      Det regnede slemt da jeg ville tage billederne så jeg tog det lille Lumix LX7, det tar længere tid at indstille det store - og det kan ikke li vand, så det lille måtte lige vise hvad det kan.

      Slet
  4. Hvide blomster i dårligt lys er ikke nemt at fotografere, men jeg synes nu, at du er sluppet meget godt fra det :)

    Lyder spændende med din nordiske liste. Jeg tænker at den må blive enorm, hvis du vil have de fleste med. Der er mange danske men endnu flere norske og svenske. De fleste af os har nok en selektiv liste, så den er til at overskue ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ina
      Joo, det kunne bestem være værre;-)
      Ja den bliver stor, men alle behøver ikke komme med, jeg tar dem ikke fra en ende af, og så bliver der jo 2, for jeg laver jo en opdeling.
      Det er iøvrigt mit indtryk at der er flere danske, der skriver rigtig meget - og tit?

      Jeg har iøvrigt nappet din blog med nu. Den er wordpress og vil se hvordan det fungerer -kommer billedet aldrig med?

      Slet
  5. Ja det lyder som en spændende ide, at samle Norden så at sige! Jeg besøger da både bloggere i Norge og Sverige, dog nok mest specielt iden for min interesse, som er pelargonier.
    Ja..... jeg tror Helleborus trodser frost og sne, men jeg har nu pakket mine to blomstrende ind i lidt gran omkring fødderne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja, vi har er jo mange der har specialer - jeg bliver dog tit inspireret når jeg læser noget indsigtfuldt på andre områder - meget kan overføres.
      jeg tror også den overlever - det er vist fjerde år - så... :-)

      Slet
  6. Jeg er måske lidt svagt opfattende men kan altså ikke finde nogle lister selv om jeg følger linket. Du skriver godt nok at det er en skrabet version men på lisbeths kommentar lyder det som om hun kan se noget jeg ihvertfald ikke kan se.... (Hader at føle mig udenfor ;)
    Ellers syntes jeg det er in rigtig god ide, det lader jo til at Jesper version af danske havebloggere bliver brugt flittigt, så fortsæt du Blot det gode arbejde.
    Skal jeg komme med en enkelt kommentar til siden, så er det knapt så læsbart med den blå tekst oven på baggrunden med blade, specielt nede i kommentarfeltet gik det lidt i kage for mig.
    Masser af havehilsner fra fru Friis :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Det var nyt - må jeg spørge hvilken browser du bruger? prøver lige selv med explorer... nej også det virker for mig. baggrunder er kun et forsøg - nok for kraftig. Du burde kunne se nogle lister i bunden.
      Putter lige dig selv ind :-)

      Slet
    2. Julegaven her i huset ar en iPad som jeg hygger mig gevaldigt med. Dog har jeg endnu ikke helt styr på alle finesser. En af dem er at jeg skal huske at bede om internetversion for at kunne se bla bloglister.... He-he.. Ja al begyndelse er svær, men det var så forklaringen på hvorfor jeg følte mig udenfor ;)

      Slet
    3. Jamen det var da en dejlig julegave - det er sikkert det javescript som blogger bruger, for nu at komme med en langhåret forklaring.
      Du er skam helt med ;-)

      Slet
  7. Hej Karsten.Hvor er den smuk den Helleborus.Har også nogle stykker,men der kun lidt knopper endnu.
    Det lyder som en god ide med den nordiske liste.Som flere skriver.så har vi jo mange svenske og norske blogvenner.God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja - den lyser dejligt op på en mørk dag.
      Ja, det var jo det jeg tænkte...
      God dag til dig også

      Slet
  8. Her står det noen dypfryste helleborusknopper og venter på vår ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, mine er ved at dybfryse nu - ingen tø i sigte de næste 14 dage. håber på sne -bare 10cm- til at isolere det hele ;-)

      Slet
  9. Nydelig julerose! Her er det også kaldt nå og ingen snø i vente. Men så er det jo klarvær og mye bedre lys til å ta billeder.
    God ide med en nordisk bloggliste. Jeg leser jo både danske og svenske hageblogger i tillegg til de norske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mariann
      Nu her i frosten ser den lidt anderledes ud - ja, jeg tror hele norden har det koldt nu.
      Er glad for at du synes om min ide :-)

      Slet
  10. Hvor er den dog smuk.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du kunne lide den.
      Og du er selvfølgelig kommet med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...