søndag den 9. november 2014

Mildt




Frosten er trængt tilbage og da jeg kom herop til huset i skovene igår, var det varmere udenfor end indendøre, 2 grader havde jeg inde og en 5 grader derude. 

Så dagen idag er gået med at få temperaturen op herinde og fugten ud. Og vejret har været med mig, 8 grader sneg den sig op på derude og en fin mild vind fra syd, så med vinduer åbne og fuld gang i 3 kakkelovne så er det ok nu. 
Tørken fra sidst jeg var her er væk, regnen har fosset ned, brønden er i top og søerne er ved at svømme over.
Min egen sø mens vinden var ved at rive lidt hul i skyerne.

Der lå post og ventede på mig, det var frø fra Marit med bloggen "Maritshagedagbok". Min nabo Bertil henter og passer på al post for mig. Det er godt med gode blogvenner og godt naboskab - Og da jeg nævnte det, ville Bertil med her i bloggen, så her er han:
Bertil har jeg kendt i rigtig mange år, og han henter og bringer mig gerne, når jeg kommer med tog herop. Og han har altså også styr på posten!
For visse frøtyper er det ideelt men den lange vinter heroppe.
Her er det en Digitalis, som jeg håber vil blomstre næste år. Frøene kommer fra Høneballe Lisbeth
Og så er der disse små huller overalt i græsset, det er grævlingen der har stukket næsen ned for at finde lidt mad.




14 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Godt du har tre kakkelovne og masser af brænde, for det er da nødvendigt for at få huset varmet op. Gode naboer er heller ikke så tosset.
    Har jeg også sendt digitalis frø til dig? Det kan da ikke være den almindelige, det bliver spændende at se den til sommer.
    Hyg dig deroppe i det nordlige.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Lisbeth

      Uden kakkelovne ville det blive vildt dyrt i el. Her er der kakkelovn i alle rum 4 forneden og 2 på første sal. Tror det var en "anna Radetski" eller noget i den henretning Digitalissen altså.

      Tak i lige måde!

      Slet
    2. Stort hus du har med både stue og første sal, ja så skal der mange kakkelovne til.
      Jeg tænkte godt nok på, at det var Anne Redetzky, det er to år siden, jeg havde den, jeg har ikke set den siden, så super at du har held med den.

      Slet
    3. Ja her er masser med plads og hus at varme op:)
      Jeg såede digitalissen sidste forår - det er så andet år nu - mon ikke den blomstrer næste år? Hvis den klarer vinteren;)

      Slet
  2. Det må have været en behagelig overraskelse, at frosten havde fortrukket. Så får man uge meget mere fra hånden. Hyggeligt at se et billede af Bertil, som åbenbart er mere eller mindre uundværlig. Jeg gad godt se en grævling i levende live ude i naturen. Jeg har kun set en død grævling liggende i vejkanten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg har jo ting med som skal i jorden så det er bare alletiders med mildt. Grævlingerne er ikke så almindelige mere, ulvene tager for sig.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Mildt er jo et relativt begrep :-)) Her er det jo betraktelig varmere. Det er jo ellers deilig men det fører jo med seg masse regnvær og gjerne vind også, så kanskje skulle vi ønske oss litt minusgrader?! God ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja mildt ipå Vestlandet er jo næsten tropiskt:)
      Her skulle frosten komme på besøg onsdag, og så til helgen skulle det blive rigtig koldt. Vi får se - håber jeg når at få lidt i jorden forinden!

      God ny uge til dig med!

      Slet
    2. Jeg må jo bare spørre :-)) Har du bodd her? På Vestlandet?

      Slet
    3. :)) næ nej - jeg har kun været på gennemrejse på Vestlandet:)

      Slet
    4. Da må du gjerne komme innom neste gang du er på disse kanter :-))

      Slet
    5. Alletiders Fru Ranten - det vil jeg da benytte mig af næste gang vejen falder forbi:)

      Slet
  4. Hej Karsten

    Så godt at du har en god venn som passer på posten for deg :) Jeg tenkte kanskje du måtte ha noen som tok inn posten din når du ikke var der, ja. Gode venner er gull verdt!

    Godt at brønner og vann er fylt opp igjen etter en lang og tørr sommer/høst!

    Det er mildt her også med regn som vanlig og 8 grader. Det er veldig mildt til her å være også. Men til neste uke spår yr om kulde ned til -7, så det kan bli kaldt nå fremover ser det ut som. Barfrost etter så mye regn er ikke ønskelig, men været får vi ikke gjort noe med ;)

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      det gør vi altid - tager hinandens post- postkassen er 9km borte nu, så vi henter til hinanden. Før var den 100meter borte men det er andre tider nu.
      De lover frost nu inat - men her i højden slipper vi måske.
      Nej frost på barmark vil vi ikke ha:)

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...