mandag den 3. juni 2019

Salut før afgang




Efter et par super dage i haven, går det nu det nordpå igen. 

Men inden da nåede jeg stort set det hele.

Det hele udvikler sig i godt tempo.
'Dark Eyes' er min mørkeste pæon, alle der ser den skal lige kommentere farven. 

Paeonia emodi lever mere stille:
Måske ikke så spektakulær, men elegant og fin.

Og de første Iris sibirica er på vej:
Denne lækre Blomst er selvfølgelig en Marty Schafer og Jan Sacks sag.
Det er 'Uncorked' som de registrerede i 2002, den første der havde de helt nye spændende farver.

Og så har jeg fået en valmue:
Papaver orientale tror jeg det er, den er kommet fra frø. Imponerende netværk!

Min Primula har også frøformeret sig
Pludseligt i dagliljens løv ser jeg blomsterne. Primula pulverulenta i en noget lysere version end moderplanten, der jo nok så var en selektion?

Jeg slutter lige med 'Dark Eyes' og Allium christophii.
Vi er stadig bagud, med begge disse har jeg ret sikre tidspunkter, så ca en uge bagefter i forhold til et normalår vil jeg anslå.

Nå, nu går det nordpå, og med tog! 

Spændende bliver det, at se hvad der er sket deroppe!



24 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    God tur deropad, jeg er spændt på at se dit næste nedslag.
    Mine pæoner er ikke i blomst endnu, men jeg har da et par udsprungne staudevalmuer.
    Heldigt du nåede at se pæonerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jamen det er jeg da også:)
      ja det var super jeg nåede det - men mon ikke der er lidt tilbage når jeg returnerer?

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  2. Hej Karsten

    Ja, den mørke peon er så fin, og en uvanlig farge.
    God med primula som frør seg. Flott valmue! Den fargen hadde jeg også der jeg bodde før.
    God tur!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja den farve ser man ikke ofte...
      Det er morsomt ja, specielt fordi moderplanten gav op sidste år.
      tak!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  3. Dark Eyes er nu også smuk og iøjnefaldende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja det må man sige!

      Ha en dejlig uge

      Slet
  4. Hej Karsten!
    En mycket vacker pion, det närmaste jag kommer i färg är Buckeye Belle, som jag inte sett i blom än hos mig.
    Fin Iris och mina nya Vallmo är jag spänd på att se om de blir någon annan färg en skrikigt orange.
    Din har en fin färg. Trevlig resa till Värmland, hoppas trädgården mår bra.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Dark Eyes är nog lite mörkare.
      Kul om du får en färg du tycker om:)
      Tack!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  5. Hej Karsten!

    Wow! Vilken läcker pion `Dark Eyes´ är, har aldrig sett den färgen förut. Något för Hagtorpet..

    Jag förstår att du är på väg till Sverige, ser fram emot stubberiets utveckling. Vädret ser ut att erbjuda riktig sommarvärme de närmsta dagarna så jag hoppas du får det soligt och fint.

    Trevlig resa!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja det skulle jag tro - En super färg!
      Spännande ja!
      Ja, de lovar 26 grader på torsdag - vi får se!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  6. Hei Karsten.
    Nydelig farge på Dark Eye. Begynner å få sans for litt mørkere farger i hagen.
    Kan tenke at du er spent.
    God tur.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Jamen det er da alletiders!
      Jamen ja, det er jeg da!
      Tak!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. Jeg må så også kommentere den mørke farve: Lækker :)

    God tur nordpå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja det er den:)
      Tak!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  8. God tur nordpå. Det bliver spændende at se, hvad du vil vise os derfra.
    Både den mørkerøde og den hvide pæon er smukke, men jeg stemmer nu for den hvide. P. orientale er fantastisk, Hver enkelt blomst er et helt kunstværk.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Tak - ja jeg er også spændt!
      Alletiders! Ja, den hvide er fin på sin egen måde.
      Man bliver imponeret!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  9. Jeg istemmer koret: Dark Eyes er meget iøjenfaldende den mørke farve og gule midte.
    Hvis jeg havde to haver ville jeg hele tiden savne den anden. Men ellers må det være spændende at følge forskellige steder.
    Go tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det må man sige - et meget vellykket kryds!
      Det er super spændende - min svenske have her er jo nærmest designet til at kunne klare sig selv i lange perioder. Alligevel bliver jeg jo overrasket af både det ene og det andet hver gang!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. Så fik jeg lige læst bagud på dine nedslag :o) vildt hvor smukke dine iris er. Dark Eyes er da da en smuksak de mørke, men jeg kan nu også godt li de andre :o)
    Spændende hvad der er sket i det svenske. Godt Tur :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja jeg må også læse på blogs når jeg returnerer - her er der simpelthen for dårlig forbindelse, og fyldt med myg på en internethøj.

      tak!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  11. Hei Karsten.
    Enn praktfull peon, Dark Eyes, men den hvite er da også vakker.
    Kjekt med frøsådde planter.
    God togtur:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Togturen gik super!
      Ja når det er den slags der frøsår sig er det alletiders!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  12. Hei Karsten!
    Flotte fotografier. 'Dark Eyes' vakker. Det må være veldig spennende å se hagen igjen i nord etter lang tid. Har de klart seg ...? Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Dark Eyes er superlækker!
      Ja det er rigtig spændende jeg skal til at lave et nedslag om det!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...