mandag den 24. juni 2019

De første og det sidste





Mit oprindelige og første bed heroppe er brøndbedet:
Det passer stort set sig selv, med planter jeg dengang fik fra naboer og det er i frodig vækst. Alt jeg gør er at fjerne det gamle engang i foråret, og sådan lige se at alt er ok når jeg nu er her.

Bagved nede i lunden ligger det nyeste: Stubberiet.
Jeg satser også på at det bliver nærmest vedligeholdelsesfrit her, men endnu er der en del der ikke er i overbevisende vækst, mens andet vælter frem.
Her er stadig meget bar jord, noget breder sig - andet ikke endnu.

Årene er så forskellige. Jeg vil gerne have sager der passer både til sidste års tørke og dette års våde lummervarme. 

Det skal nok lykkes!

Det er jeg ved at opnå i de andre bede
Her er det 'White Cap' en Paeonia lactiflora. Den står i ormen og må siges at være i flot flot vækst.

Og jeg har nyt med herop!

Når man nu er i bil hele vejen, har jeg fået roserne med fra Tyskland og ryddet lageret i Danmark.

Det hele skal i jorden idag - det bliver super morsomt!




25 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Nå du er i Sverige igen, ja det gør det noget nemmere at have planter med, når du er i bil.
    Jeg kan se Kleopatras nål på et af billederne, den er ikke blevet så høj, men den står da flot. Imponerende at den vil gro deroppe.
    God fornøjelse med plantningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det var super meget nemmere!
      Min nål er Eremurus himalaicus - tror den er noget lavere end de andre gængse arter?
      tak:)

      Ha en dejlig uge

      Slet
  2. Hej Karsten

    'White Cap' ser strålende ut! Peoner er så fine nå. Jeg har en 'White Emperor' som blomstrer, og den er superkraftig i år.
    Plantene dine ser godt ut der, og det er sikkert et fint klima for de der med snø om vinteren. Eremurus har jeg aldri prøvd før :)

    Ha en deilig ny uke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Min 'White Emperor' blomstrede slet ikke - jeg må nok forsøge med at flytte den!
      Det er også min første Eremurus - himalaicus lød som om den var lidt robust - jeg satte den i efteråret 18 - morsomt hvis den klarer sig fremover!

      Ha en dejlig ny uge du med!

      Slet
  3. Hei Karsten.
    Det må være spennende å se hva som trives (nord) i Sverige i forhold til det som trives i Danmark. I tillegg må det jo greie seg stort sett "på egenhånd".
    Lykke til med plantingen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lrs

      Ja det er super spændende. der er en del der trives bedre her end i DK:)
      Tak!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  4. Hej Karsten!
    Vilken tur att du inte missade blomningen på den fina pionen, mycket vacker.
    Det ser fint ut i stubberiet. Du har valt bra växter, de ser ut att klara sig bra.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Blomningen i år är fantastisk - ja den är vacker!
      Vissa har inte klarat sig, men blandt de som gör ser vissa ut att verkligen trivas.

      Ha en trevlig vecka

      Slet
  5. Dine billeder giver mig associationer til forvildede pæoner ved nedlagte huse, som man kan være heldig at støde på rundt omkring i landskabet som feminismens af en kultur og et haveliv, der var engang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Som reminiscens - det ord kunne tabletten ikke lide😕

      Slet
    2. Hej Marie

      Ja det kan du have ret i - heroppe er der særdeles forvildede steder - indimellem kigger jeg på gamle kort og går på opdagelse:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  6. Hei Karsten.
    Stubberiet ser flott ut. Du har mye å henge fingrene i med 2 hager. Da har du også mye plass å boltre deg på.
    Nydelig white cap.
    Kos deg med plantingen.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja der er en del at se til, men jeg hygger mig jo med det:)
      White Cap - er fantastisk i år!
      Tak!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Hoppas du har en fin dag i dag när du planterar dina nya växter. Ditt nya stubberi ser fint och lovande ut och din 'White Cap' är förtjusande.

    Ja, visst önskar man att växterna ska klara sig utan allt för mycket underhåll och att de ska klara såväl torka som fuktig sommarvärme. En utmaning, men vad vore livet utan utmaningar.

    Anna-Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna-Karin

      Ja idag är en bra dag - lite varm och myg och knot - men ok...
      White Cap - är super!

      Jag tror flera av de jag provar här klarar båda - vi får se!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  8. Hej Karsten!

    Här går det undan, ser ut som om du är i Sverige igen! Stubberiet håller ställningarna ser jag, det är nog en utmaning att plantera för både torka och den våta värme vi haft nu men det är bara att pröva. Här har vi invasion av mygg just nu, länge sedan det varit såna mängder med myggor. Jag gissar att du känner av dem också nu.

    Ha det gott i stugan!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      ja, jag kommer att göra en eller två längre rapport om stubberiet senare på året - det är en spännande utmaning ja!
      Myg och knot til förbandelse ja - specielt en dag som idag där det är mulet...

      Ha en trevlig dag

      Slet
  9. Et bed, der skal kunne klare sig selv, skal godt nok kunne tåle meget forskelligt vejrlig, men det er spændende at etablere det. Desværre sker der jo nogle kiksere undervejs, men glæderne, når noget lykkes, er store. Din pæon er et smukt eksempel.
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det gælder om at forberede sig - og så eksperimentere - kiksere er dem vi lærer noget af:)
      Pæonen er lækker!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. Verkligen kul att du har plats för ett stubberi och lusten att skapa det. Roligt att följa.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Ja, plats är inget problem:)
      Och det blir lite större - värje gång...

      Ha en trevlig dag

      Slet
  11. Din 'White Cap' en Paeonia lactiflora er helt utrolig flot, og det er smukt at se din svenske have med klippestykker og en blanding af det kultiverede og det vilde. Sådan er min have også :-)
    Ha' en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame

      Ja den er jeg begejstret for - et hit!
      Det vilde og det planlagte prøver jeg også at få til at spille sammen:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Det ser godt ud både i brøndbedet og i stubberiet, og at bedene er næsten vedligeholdelsesfri kan vel kun være en fordel, så bliver der mere tid til fx rosenbedet, som må kræve en del pasning. Det må gøre det noget lettere at komme til Sverige, når du kan fylde bagagerummet i bilen op.
    Havdet godt!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Tak ja, det synes jeg!
      de skal være holdbare ellers går det bare ikke.
      Roserne kræver nu ikke meget, jeg er glad for den vækst de har!
      Det er klart at det er super at have egen bil herop - men det er nu lettere med toget - der kan jeg lave alt muligt andet:)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...