lørdag den 1. juni 2019

En fin dag




Det var en superflot dag igår, efter nattens gode regn blev det sol, klart og stort set vindstille!

Mange af sidste års nyanskaffelser er begyndt at vise sig:
Dicentra spectabilis 'Alba' - hvid løjtnantshjerte præsenterer sig flot i morgensolen.

Og min favorit Polygonatum er på vej
Polygonatum  curvistylum trivedes i varmen sidste år og kvitterer med frodig vækst.

Lidt overalt i haven kan jeg hilse på denne flotte Allium:
Allium christophii har frøsået sig meget. Dens kuglerunde frøstande triller omkring i vinden og spreder effektivt sine frø, især i foråret 17 havde jeg dens kimplanter overalt. Nogen af dem er nu blevet store! Det er da lidt morsomt.

Mine andre Allium er mere solister
Her er det Allium darwasicum der troligt kommer hvert år - har den ikke tænkt at dele sig?

Det må man sige min Fritillaria har gjort:
Fritillaria stenanthera "Ingachsai" 'lifter' jeg. Sidste års pæne løg er blevet til disse tre - Imponerende!
Den kartoffel-lignende knold er Gymnospermium albertii der også liftes.

Så fik jeg fint besøg:
Mit gæt er at det er 'Almindelig Vandnymfe' - Enallagma cyathigerum. 
Her tager den sig et hvil på 'Empress Wu'.

Jeg ønsker alle en dejlig weekend/helg. og linker til trädgårdsfägring, det gode svenske initiariv.



39 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja det var en fin dag i går, i dag blæser det en del og er gråt, så det kan kun blive bedre.
    Allium har også sået sig en del her hos mig, måske lidt for meget, nogle er landet i ørkenbedet.
    Hvad gør du ved de liftede løg? Mon jeg skal gøre det med min store fritillarie? Der er jo det med, at den er tilbøjelig til ikke at komme igen.
    God lørdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      De liftede løg skal ligge tørt i grus indendøre, og så sætter jeg dem igen i eftersommeren. Hvilken stor Fritillaria er det du tænker på?

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
    2. Det var det jeg ikke kunne huske, men nu har jeg undersøgt det. Persica adiyaman, står der på fakturaen.

      Slet
    3. Fritillaria persica 'Adiyaman' ville jeg nok lifte ja, når den ikke ellers kommer igen - den er jo flot og vel ikke helt billig?

      Slet
    4. Jeg må ud og lifte den op, den var ret billig 20 kr. + moms fra Solbakkegaard, der køber jeg tulipaner.

      Slet
    5. Så er den liftet, det var på høje tid, den var ved at rådne.

      Slet
    6. Super du fik den op før :)

      Slet
  2. Hei Karsten.
    Har samme erfaring med allium darwasicum, trofast, men ingen formeriring... Mens de andre dukker opp overalt:-)
    Noen får bli mens andre blir tatt opp.
    Ha en fin dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Det må jo komme en dag - jeg synes heller ikke jeg får frø...?
      Ja der må udtyndes senere på året:)

      Ha en dejlig helg

      Slet
  3. Hej Karsten

    Ja, i går var den varmeste dag i hele mai her, så det var egentlig en perfekt dag hagemessig :)
    Hvite løntnantshjerter er så fine. Polygunatum er en favoritt her også. Lettstelt og grei plante.
    Ha en deilig weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Super perfekt ja!
      Polygonatum er så fine og især hvis man går lidt udenfor de ordinære storkonvaller!

      Ha en dejlig helg:)

      Slet
  4. Fin dag ja absolut men stilla? Här blåste som s...n i gatan. När du skriver att du lyfter menar du att du tar upp för sommarvila? Mycket fina lökar av Fritillarian. P curvistylum har jag en kruka frösådder av och dem ska få flytta ut i rabatterna i veckan som kommer :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Här var det bara max 2ms;)
      Ja exakt - jag använder den engelska beteckningen.
      Super lök ja!
      Lycka till med curvistylum!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Vi hade också en fantastisk dag igår, men ganska blåsigt. I år har jag så fina Allium, det är första gången jag lyckats så bra med dem. Vackert foto på sländan, det är svårt att fånga dem på bild.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Regnet idag går norr om oss. Men sol lär vi först få senare.
      Ja, jag fick vara ganska försiktig - men den var en bra modell!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  6. Hei Karstan, flere av mine allium kom med bare blader i år, jeg hadde dem for første gang i fjor og vet ikke om de trenger et hvileår fra blomstring eller om jeg bare har vært uheldig? Her ser det ikke ut til å slutte med å regne, over 100 mm har jeg målt de siste ti dagene. Ha en fin lørdag, hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Visse arter og mange forædlede Allium har det med kun at klare et eller 2 år med blomster på vore breddegrader - det gælder om at finde dem der klarer sig!
      Sikken en omgang ja - Bergervejr!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  7. Hej Karsten!

    Sol och vindstilla, då måste kameran fram, fina bilder du tagit! Imponerad av bilden på insekten på ´Empress Wu´ och att du också kan identifiera den. Har du tålamod att sitta och vänta eller råkar du bara fånga tillfället som bjuds?

    Jag har inte riktigt det tålamod som krävs har jag insett..

    Ha det så gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Det var tillfället!
      Trollsländor stannar ofta länge på sina vilo platser - jag hadde bra tid at ställa skärpan:)

      Ha en trevlig helg

      Slet
  8. Vilket vackert löjtnantshjärta och snyggt foto av det också. Det kommer mig att tänka på att mina löjtnantshjärtan försvunnit de sista åren. Och fotot på trollsländan är riktigt vackert. Ha det bra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingmarie

      Tack tack!
      detta löjtnanthjärta blommar första gången för mig här.

      Ha en trevlig helg

      Slet
  9. Ja, den sidste majdag var så fin og lagde virkelig op til udendørs aktiviteter. Storkonval trives også fint hos os, mens de sjældnere fritillarialøg godt kan give problemer. De skal helt sikkert stå mere tørt, end vores jord umiddelbart lægger op til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det må man sige.
      Dette er ikke den normale storkonval - den trives helt ekstemt når den først har fat!
      ja mange af de større fritillaria kan med fordel liftes,

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  10. Hei Karsten.
    Her blåser det sånn. Ikke noe koselig å være ute.
    Den hvite allium kom bare med blader og ikke blomster.
    Hvit løytnantshjerte har blomstret lenge. Det hjalp når jeg plantet den i skyggen.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Er det en Allium karataviense du har så er det ganske normalt at de efter et par år holder op med blomstringen.
      Den er nu flot den hvide!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  11. Som altid lækre fotos :-)
    Sidste år bestemte jeg, at jeg ville prøve med hvide løg og lagde forsøgsvist fem Mount Everest. De har tilsammen givet 10 gule blade :-((( Jeg tror, jeg vil kigge efter din sort - den er vist desværre ikke sådan lige at få, og jeg køber nok ikke bare fem løg i langbortistan, så fragten tredobler prisen. Meeen jeg vil holde øje og lige pludselig...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Mount everest er en hvid selektion af Allium stipitatum der jo normalt er rødlilla. Mange seriøse har fjernet ME fra deres katalog, måske er den ikke stabil?
      paradoksalt nok er fragten ofte billigere fra feks de baktiske lande end fra en leverandør i Danmark...

      Ha en dejlig søndag

      Slet
    2. Tak for info :-) Mount Everest var ellers så lovende, da den skulle være lav, hvilket er bedste i min have. Man kan sige, at den blev MEGET lav!!!

      Slet
  12. Hei Karsten!
    Dicenta alba er bare så fin. Tror jeg må få meg en sånn.
    Litt misunnelig på sommerværet du har. Det må være deilig med sånt klima. Sukk :)
    Ha en flott søndag,
    Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Lena

      Ja den hvide dicenta er allerede noget af en favorit!
      Vejret er alletiders hernede, nu tager jeg snart til Sverige - håber det gode vejr følger med!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  13. Wonderful photos, I especially loved the first one, it's divine.
    Greetings
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Maria

      Thanks a lot"!

      Have a great new week!

      Slet
  14. Det frisker altid op med lidt regn 😀
    Allium er fine, men nogle af dem er nu lidt for gode til at så sig. Jeg har et par stykker, kender ikke navnet på dem, de kommer godt nok mange steder, når jeg luger i bedet hvor de er lugter der altid af løg 😀 Jeg har også en høj hvid en, der sår sig, men ikke helt så meget.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Ja det må man sige
      Er det mon ramsløg du har - de er nærmest invasive?

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
    2. Nej det er ikke Ramsløg, jeg har 2 forskellige lilla, den ene er en lille tæt en, måske den der kaldes Middelhavs prydløg og den anden er vist Purple sensation.

      Slet
    3. ah ok - indimellem kan det være nødvendigt at nyanlægge det hele...

      Slet
  15. Dejlige billeder, som vanligt. Den hvide løjtnantshjerte er jo ligefrem poetisk.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Tak!
      Ja den stribe er det let at få et godt billede af:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...