onsdag den 26. juni 2019

Og roserne overlevede!




Roser er altså robuste!

2 måneder på en varm balkon, hos gode venner i Tyskland, og ja, i en alt for lille potte. Så 12 timer i bil på dum steghed sigthtseeing omkring Berlin og resten af nordtyskland. Og så et par dage i Danmark og nu her:
Tja - hvad skal jeg sige? 
Den blomstrer og løvet er uskadt - imponerende!

Rosen har du måske genkendt som 'Strange brew' -  Eller måske ikke? 
rosemageren Bob Matthews  med base i New Zealand er vist ikke så kendt herhjemme - rosen registrede han i 2012. 

Sådan er det med de aller fleste roser jeg fik i denne omgang. 

Lidt morsomt er det at jeg på CPH-garden snakkede lidt med de venlige damer på rosenselskabets stand, de havde aldrig hørt om en rose dernede fra.  - 
Italien så, Barni? Nej det var også ukendt...  Hans 'Occhi di fata' håber jeg at kunne vise senere!

Min pæon har fået selskab:
Det er 'White Innocence' -Saunders, 1947- Et emodi x lactiflora kryds der siges at kunne blive 2 meter høj, hvert år!
Min dingler nu lidt, For der har været meget og ganske hård regn hidtil i år. 

I stubbene i stubberiet spirer de små træer
Jeg tror disse små frølinger er 'sälg' -Salix caprea- sejlepil, 

Nu går det atter sydpå,

Turene er korte i år!



14 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Utrolig at rosen overlevde! Planter tåler mer enn vi tror. 2 meter høy peon? Det var da litt av en høyde!
    Det er helt sikkert Salix caprea, og jeg har millioner av frøplanter her av de også. Bare si i fra hvis du vil ha flere ;)
    Ha en deilig kjøretur!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja den er kendt gor denne højde - men den har været en langsom starter her - jeg satte den i 2012....
      Jeg har så det rækker tak:) mon ikke de går ud, jeg lod dem være...
      Tak!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten!
    Ja, en del växter är robusta, livskraften är stor. Här gror det också i stubbarna men jag har gissat på att det är luddet, alltså aspfrö som är så livskraftiga. De hade säkert torkat bort men just efter att de svävade ner över oss fick vi bra med nederbörd.
    Trevlig resa!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Jag är mycket imponerad av dessa rosor!
      Ja, kanske asp här också? Tror inte många av dem klarar sig...
      Tack!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja de fleste roser er generelt hårdføre, må man sige.
    God tur sydpå

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det må man da sige - men nogen mere end andre!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hei Karsten.
    Hardføre roser liker vi. De tåler mer enn vi tror.
    Fine peoner. Knoppene på min hvite tørket helt inn. Så ingen blomster på den i år.
    God tur hjem.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja, specielt mange af de nye er super robuste.
      Ja det kan ske når vejret har en kold periode..

      Tak!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Det var ellers også nogle store strabadser, de nye planter blev udsat for. Sidste år flyttede vi en gammel Fruhlingsduft, og jeg overdriver ikke, når jeg skriver, at den en rod som et halvstort træ. Jo, de kan holde til en del.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja jeg er imponeret over hvad de kan klare!
      Din Frühlingsduft var måske på egen rod - det er den jo kendt for...?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. hej Karsten, ja roserne er da robuste. Lækre planter du har fået fat i. jeg håber du nyder din færd frem og tilbage - det bliver nogle KM. Her må jeg vande i aften - jorden er så tør og alle stauder og buske er klappet sammen. SOS om vand...og med meget varmt i weekenden. så må der vandes. Har du det ikke tørt inde i byen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja det synes jeg:)
      Ja det er mange km - især når man kører vildt galt:)

      Jo der er tørt overalt, forskellen fra i år til sidste år er at alt er i supervækst nu - sidste år var meget gået i tørke-mode...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Imponerende, hvad de har klaret, roserne.
    Her er det knasende tørt og minder om sidste år, så jeg vander og vander og vander for at holde det levende. Noget har oven i købet stadig tørkeskavanker fra sidste år, så jeg er spændt på, om de klarer et tørkeår mere. Måske roser havde været sagen :-) Det lyder sådan, når du fortæller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det må man sige!
      på mange måder minder året om sidste år, roserne gælder det om ikke at gøde når de tørker

      Ha en dejlig søndag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...