søndag den 9. juni 2019

Efter skybrudet




Jeg ved ikke hvormange millimeter der kom, men det varede kun en 10 minuter: stormvind. masser af regn og store hagl.

I haven måtte en birk give sig: 
Der væltede træer lidt overalt i skoven. 

Søen steg 12 cm:
 Den er nu over det normale for årstiden. Godt med lidt reserver.
I haven bøjede tulipanerne sig, de rettede sig nu pænt op senere på dagen. Tulipa whittallii er det ja.

Min Fritillaria camschatcensis var som totalt uberørt: 
Den oprindelige plante er i blomst nu, og til højre er der en aflægger, Den ser endnu mere livskraftig ud. 

Der kom også fint besøg:
Papilio machaon - der på dansk bliver kaldt Svalehale, på svensk Makaonfjäril og på norsk Svalestjert. 

Om eftermiddagen myldrer den hastigt omkring, jeg tror den lægger æg. Men her om formiddagen suger den honning og æder pollen, så der lod den sig lige fotografere.

Her er Ormen, set fra hovedet:
Det hele er i supergod vækst, Træpæonerne har haft en god vinter!

Der er masser af knopper og de første blomster
Alle disse Rockii pæoner er kryds jeg oprindeligt fik fra Ole Larsen i Grenå. 

Det var en heldig idé at sætte dem her i Ormens Punkerhår, jeg har kun mistet en enkelt!

Jeg ønsker alle en dejlig pinse.


26 kommentarer:

  1. God morgen, Karsten. Det må ha vært et forferdellig uvæe når trær velter og sjøen stiger ti cm. Slangebedet ditt er visst en suksess, det er godt når plantene trives og vokser. Nydelig peon, frø jeg fikk fra deg i vinter har ennå ikke spirt, men jeg gir ikke opp. Nå venter jeg på at silkepeonene skal blomstre her. Ha en fin helg, hilsenAnne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja der var stor dramatik, i den korte tid,
      Frøene, hjvis du bare sår dem almnindeloigt skal jo have 2 sæsonner for at spire.
      Pæonblomstringen er et af årets højdepunkter

      Ha en dejlig hellg du med

      Slet
  2. Hej Karsten

    Det må ha vært litt av et uvær du fikk i går! Her regnet det nesten hele dagen men det var pent og stille. Svalestjerten hadde jeg besøk av i fjor sommer og håper at den kommer igjen i år. Den er utrolig vakker!
    Flott rockii, og de trives godt hos deg også. Rockiiene tåler mye, og det er da en veldig god ting. Det eneste som er synd er at blomstene blir ødelagt av for mye regn.

    Ha en deilig pinse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det var meget dramatisk.
      Jeg så den også sidste år, men fik ingen billeder - Den er flot ja!
      Disse er på egen rod så de trives endnu bedre end de podede, og de har knopper til mange uger frem håber jeg!

      Ha en dejlig pinse du med!

      Slet
  3. Hej Karsten!
    Ser ut som att din trädgård klarat sig fint på egen hand. Makonfjäril har jag sett en gång hos dottern, men så igår var det något stort som fladdrade förbi. Hann inte få fram telefonen så var den borta, är ganska säker på att det var en makaon. Så vackra.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, den flyger fort vidare. Sverige är stort:) De har haft en bra sommar förra året!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  4. Hej Karsten!
    Ett riktigt oväder, hagel vid denna tidpunkt på året kan slå sönder växtligheten men det ser ju ut att ha klarat sig. Ormen är ju hur fin som helst nu med blommande pioner, tummen upp!
    Har du inte drabbats av det vita fluffet, fröna som regnade över oss här för några veckor sedan?

    En bild på makaonfjäril är nog varje fotografs önskedröm, jag minns att du fotat den en gång förut för flera år sedan, otroligt vacker är den.

    Ha det så gott i ditt gröna paradis, här börjar det bli torrt igen och regnet lyser med sin frånvaro - som vanligt alltså.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Tror det mesta klarade sig hyfsad bra!
      Jag ser rester av detta Fluffet - men tror inte det var så mycket här nej...
      Ja jag har haft turen förut - det är fantastiskt!

      TAck - tror dock vädret blir et annat i år:)

      Ha en trevlig helg

      Slet
  5. Hej Karsten
    Jeg troede, at du var kommet hjem, men forbindelsen er åbenbart bedre, så kommer du nok først hjem til CPH. Det lyder som om, I har haft voldsomt vejr, her blæser det kun, men det er nu en meget kraftig vind.
    Flot billede af svalehalen, sådan en har jeg aldrig set før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det var ganske voldsomt, med kastevinde og vindstød.
      Demn kan jeg godt unde dig at se - fantastisk!

      Ha en dejlig pinsedag

      Slet
  6. Det var ett hiskeligt åskväder i Oslo men när det kom hit var det beskedligare. Men blommorna hos några strandirisar hade hål i kronbladen. Hoppas skadorna kommer läka sig någorlunda hos er. T whittallii är så söt :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Et par ramlade träd, och plantor som böjde nacken, det kunde ha blitt mycket värre!

      Ha en trevlig pingst

      Slet
  7. Hej Karsten
    Det var vel nok en masse regn i fik - og blæst. Tænk at træerne væltede...!!! Godt, at din have klarede sig, og tulipanerne har vel også rettet sig igen. Godt, der ikke skete noget med træpæonerne.
    Flot at søen er over normalen. Her i DK mangler vi stadig en del, når man ser på tørkeindekset. Vist i gennemsnit omkring 80 cm.
    God pinse til dig også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      ja det var ret dramatisk!
      De har rettet sig og er ved at afblomstre.
      Ja hellere det end som sidste år!

      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej og God Pinse. Det ser frodigt ud i det svenske. Ormen er flot og skønt at træpæonerne trives. Må I ikke blæse væk deroppe. I dag er der god vind her i det nordsjælllandske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Det er bare så frodigt lige her.
      Ormen er noget af en succes:)

      Normalt er vinden heroppe meget behersket i forhold til det åbne Danmark

      Ha en dejlig pinse

      Slet
  9. Fornemt besøg af en sommerfugl, som jeg aldrig har set ude i naturen. Lisbeth skriver jo, at vi stadigvæk mangler vand her i landet, men det opleves nu slet ikke sådan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg har heller ikke set den i danmark, men jeg tror den bor her!
      Tror der er store lokale forskelle med vandet!

      Ha en dejlig pinse

      Slet
  10. Hvor er det smukt at se billedet af din Svalehale. Sådan en har jeg ikke set før. Men hele landskabet og også med søen er utrolig flot.
    God pinse til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame

      Ja det billede faldt rigtig heldigt ud!
      Søen skifter titalt med vejret.

      Ha en dejlig pinse

      Slet
  11. Hei Karsten.
    Dramatisk mens det står på. godt at det ikke ble noen skade.
    Det ser frodig ut og ormen din ser bra ut.
    Fortsatt god pinse.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja, stor dramatik!
      Jeg kan ikke klage over åreys vækst nej!

      Ha en dejlig pinsedag

      Slet
  12. Lyder dramatisk men det gik jo heldigvis godt for dine blomster, og noget regn er der da kommet når søen stiger 12 cm på en gang. Bedre end sidste år formoder jeg...
    Svalehalen har jeg ikke set i mange år, så det var da et fornemt besøg. Og hele landskabet i og omkring din have ser dejligt ud.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja det fossede vildt i alle tilløb, meget anderledes end sidste år!
      Her er den ikke så usædvanlig, men det er ikke hvert år jeg får billeder.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  13. I fik smæk for alle pengene af vorherre... med regn og blæst !!! nærmest skræmmende må jeg sige..
    - det er dæl'me et godt billede af sommerfuglen, den har jeg desværre ikke i haven..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim

      Ja der var de der blev skræmte, Jeg synes mere det var imponerende og stort!
      Den findes i Danmark, men jeg har heller ikke set den der.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...