mandag den 19. september 2016

Gråvejr




Ovenpå al den varme og sol er det egentlig ganske i orden med lidt pause, og måske endda lidt regn?

Regnen lover de som altid skal komme om en uge, så foreløbigt må vi nøjes med normale temperaturer og gråvejr.
Men lad mig lige vise en blomst, denne Hosta købte jeg for 10 kr sidste år på haveselskabets plantemarked i Lyngby. En noname sag, men sikken en fin blomst den har kvitteret med!

Og på søndag er der plantemarked igen - det kan anbefales!


Mange har allerede bestilt frø fra årets frøliste, og mon ikke denne på et tidspunkt også kommer med? Det er Acanthus mollis "Hollande du nord".

Du husker sikkert at august måned ikke var specielt spændende?
Her tror jeg du ser et af resultaterne:
Scilla hyacinthoides L. er det og det er da usædvanligt tidlig at lave det skud der skal komme engang i marts april næste år. Det er ikke kun os der bliver forvirrede.

Dagene bliver hastigt kortere, så lad os slutte med lidt mørkt lys:
Mørkbladet Sølvlys hedder den vist på dansk - Actaea simplex "Atropurpurea Group" er det.

Jævndøgn er i år på torsdag d 22 september kl 16:21

Men før vi siger goddag til vinteren har jeg bestilt en god omgang regn og bagefter en 3 ugers indian-summer!



17 kommentarer:

  1. Hei Karsten! Ja nå har regnværet funnet veien tilbake til Bergen by, men bare til i morgen for da skal solen atter skinne i Rantenhagen :-)) Også her høstes det frø, om enn ikke så mye spennende, og ikke i store mengder. Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, efter regn kommer... Her er det en virkelig god frøsæson alt er rigeligt!

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  2. Hej Karsten

    Vakker hostablomst! Jeg misunner dere i Danmark med alle deres plantemarkeder :)
    Frøene fra deg har ikke kommet frem enda. Er det lenge siden du sendte de? Håper ikke de er stoppet i tollen ;)

    Høstjevndøg er rett om hjørnet ja,og en merker at det blir tidlig mørkt om kvelden. Ja takk,la oss få litt indian summer etter noen dager med regn! :)

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg tror jeg må finde nogen anden end posten. deres service er bare så dårlig! Hernede tømmes postkasserne nu kun 2 gange om ugen og de fleste posthuse er nedlagt. Nogen har fået det jeg sendte i sidste uge ved jeg, så mon ikke du snart får dine frø - jeg lagde jo en grøn men moden delavayi frøkapsel med for fugtigheden.

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
    2. Så ille er det ikke her, men posten og deres service blir dårligere hele tiden. Det er jo noe som heter NorPost, men her leverer de kun to ganger i uken (pakker)
      Frøene kommer nok snart skal du se. Jeg lever i håpet om at de har bare blitt forsinket :)

      Slet
    3. Lige en bemærkning til det med posten
      Jeg sendte levende planter og frø sidste mandag, de er ikke nået frem endnu, det er ikke godt, det med 5 dage holder ikke.

      Slet
    4. Her har vi det dansk/svenske fælles dødsbo: nordpost. hvergang jeg bruger dem bliver jeg forbavset over den markant lavere service, der tilmed er blevet temmelig meget dyrere.

      Nå det må vi tage med. tiderne er nogen andre nu!

      Slet
  3. Super med noget regn jeg håber, du har de rette forbindelser. Måske skal vi alle tage en regndans :) Det med regn om en uge kan vi ikke bruge til noget. Flot med en hostablomst så fik du også blomster i en hosta og ingen snegle? Dufter den? Det gør sølvlys i hvert fald.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      det håber jeg også - en god gennemvanding ville være velkomment. Ingen snegle nej - men sneglene har heller ikke været så talrige i år - tror vi er igennem det værste!
      Ja hostaen dufter!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Jeg er bestemt ikke hostaekspert, men gætter alligevel på, at den hedder plantaginea grandiflora. Hvis blomsten også dufter, er sandsynligheden endnu større. Plantemarkeder er nu sjove- man kan være heldig at falde over de mest spændende planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det er også mit gæt: Hosta plantaginea 'Guacamole'

      Jeg leder efter den 4N versionen der meget passende hedder "Double Up".

      Ja, og de der står i boderne ved ofte en hel del om det de sælger - det gør bestemt ikke noget!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten!
    En vacker blomma på din hosta. Silveraxet är så fint, vackert bladverk och vackra blommor. Mina är i knopp fortfarande, såg lite torr ut häromdagen så jag måste komma ihåg att vattna den. Det är mycket torrt i rabatterna så jag hoppas din önskan om regn blir sann, och indiansommar har jag inget emot.
    Ha det fint / Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Blommor på Hosta är än så länge mycket underskattade.
      Ja, silveraxet är också omtyckt hos bin och humlor.

      Här lovar meteorologerna regn från på fredag:)

      Ha det fint du med

      Slet
  6. Hej Karsten, den er altså sød din hosta. Det lyder da ret fint med din bestilling hos vejrguderne, gad vide om de har modtaget den :o)
    Plante markedet i Lyngby har jeg hørt så meget godt om, desværre så er det altid den weekend hvor jeg arbejder. Det er ellers en af de markeder der står højt på listen og især når man ser de ting i bloggere viser derfra.

    Rigtig dejlig dag til dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja foreløbigt går det jo godt - de lover stadig regn på fredag:)
      Der kommer jo andre markeder så at vi ikke når så mange går nok!

      Dejlig dag til dig med

      Slet
  7. Sikke en fin blomst den hosta har.
    Jeg har det helt fint med vi har haft mest gråvejr i dag. Solen har dog tittet frem et par timer...men gråvejret passer mig nu glimrende.
    Nu har jeg (heldigvis...haha.) andre planer den kommende weekend, for plantemarkeder er alt for farlige for sådan en som mig.... Overvejer dog nogle af forårets ditto, da jeg der får en smule plads i Flammebedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Ja, Hosta er en temmelig undervurderet blomst.
      Også her har det været gråt, så kan vi glædes mere over solen imorgen:)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...