lørdag den 17. september 2016

De holdbare og et hængeparti




Sikken en start på september!
Nu er denne fantastiske sensommer varme nok forbi. og vejret ser ud til at blive mere "normalt", kun tørken har vi stadig, og de lover stadigvæk regn om en uge, sådan som de har gjort det de sidste mange dage, altid om en uge...

Og haven så? Ja, hvordan er det gået?

Planterne har stort set klaret tørken rigtig godt, jeg har valgt kun at vande der hvor jeg kunne se begyndende skader.
Og varmen og solen satte fart på blomstringen. sådan at der ligesom ikke er så meget tilbage nu.

Mange blomster holdt også ualmindelig kort tid. solen og vinden gjorde nok sit til at planten smed blomsterne hurtigt, ofte efter bare et døgn.

Men der var undtagelser!

Blandt roserne udmærkede nogen sig ved at være særdeles holdbare:
De små lækre blomster på "Bukavu" -Louis Lens 1998- var ret sejlivede og svære at slå ud. "Bukavu" har været i blomst konstant de sidste måneder, og der er mere på vej! 
Dens fætter "Pretty Kiss" er måske mere spektakulær, men dens større blomster var ikke nær så holdbare. Den har brugt alt krudtet nu og holder pause.

Også sidste nedslags superstar viste sig dejligt holdbar.
Blomsterne på denne stilk holdt nok en 3 uger, dette er den sidste. Og imens gør en nyt skud sig parat. Det er selvfølgelig "Summer lodge" -Pierre Orard 2007-

Også vor canadensiske ven her må siges at holde sig godt:
Morden Sunrise -Davidson & Collicutt  1991-  En glad sund rose!

Nå så lige til et hængeparti:

Jeg har tidligere vist denne ukendte rose:
Tæt overfyldt og egentlig ret sund i løvet, stærk "sæbe?" duft. 
Og den remonterer altså!

Jeg synes den minder en hel del om denne:
"Comte de Chambord" -Robert og Moreau 1858-  er det...
Eller er det? måske er det:  "Madame Boll" -Daniel Boll 1858-. 
Disse forveksles ofte i handlen forstår jeg. 

Har jeg ret, er det en såkaldt "Portland" rose. Altså et kryds mellem en Gallicarose og en efterårsblomstrende Damascenerrose.

Og måske du har nogen af disse, og vi kommer nærmere et svar?





13 kommentarer:

  1. Skjønne roser er det alle sammen! Så godt at ikke alle er like raske med at smidd bladene. Jeg assosierer den meget med Jacques Cartier, men den har vi tidligere eliminert. Men ligner. Kan det være en Austin?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Jacques Cartier minder temmelig meget i blomsten om dem jeg nævner - og er jo også kendt under andre navne.
      Ser alle disse "Portland" roser ens ud? ;)

      Ha en dejlig aften - jeg ser "FarmAid"

      Slet
  2. Hej Karsten

    Ja, det skal alltid komme regn om en uke... ;) Her er det så lav vannstand i lågen at vi får ikke brukt vanningsanlegget! Det har aldri skjedd før...
    Rosen din minner om 'Madame Boll' ja, jeg bare synes at din er mer rosa enn jeg husker. Jeg hadde 'Madame Boll ' for lenge siden og synes huske at den var mørkere enn den du viser. Morsomt med sånne mysterier! :)

    Ha en deilig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      tror vi skal til at vende os til dette mere varierende vejr!
      Denne har jo udviklet blomsterknoppen under varmebølgen, det kan måske give den en lidt anden farvetone?

      Ja havemysterier er spændende:)

      En dejlig helg til dig med!

      Slet
  3. Hej Karsten
    Måske er det Comte de Chambord, men mange roser er ikke helt ens i første og anden blomstring, farven er mere dyb i efteråret. Jacques tror jeg ikke på, den er mere pjusket i blomsten. Jeg skal tage et billede af min og sætte på i dag. Jeg er heller ikke sikker på løvet, så jeg må have det med på billedet.
    Dejlig tør dag til dig :) solskin og noget vind her hos mig.

    SvarSlet
  4. Hm, nedslaget kommer op to gange på min blogrulle med en times mellemrum?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Blogger har haft meget bøvl med deres blogrolls...
      Jeg hopper lige til din blog og ser...
      Du har ret: Min er nok for "ordnet" til at den er "Jacques Cartier".
      Til gengæld er din "Comte de Chambord" mørkere end mine...

      Det har været en god arbejdsweekend her ikke for varmt og en pæn vind.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Otroligt väder i september, trädgården har torkat ut, och ser lite vissen ut.
    Du har fantastiskt fina rosor, har knoppar på min Rhapsody in blue, hoppas de hinner slå ut.
    Den blev över förväntan, är glad för det.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Här har torkan också varit markant. men nu börjar nattens dagg at hjälpa lite.

      Vi får hoppas på regn!

      Ha en fin ny vecka

      Slet
  6. Bukavu er åbenbart opkaldt efter en by i Conogo og skal sende et politsk budskab, det er der ikke mange roser, der gør. Den minder rigtig meget om Mozart og til dels om American Pillar, som begge blomstrer godt for tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Alletiders med en rose der har lidt holdninger!
      Hos mig minder den temmelig meget om "Pretty Kiss" der bare ikke er ligeså holdbar og derfor ikke kan med, den tar vi en anden dag.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. Hej Karsten!

    Kan dessvärre inte hjälpa dig med rosorna för jag kan inget alls om rosor, desto mera får jag lära mig om torka efter denna prövande sommar. Har vattnat sedan maj och det har väl varit livräddande men nu är grundvattnet så lågt så jag börjar oroa mig för att få in sörja i disk- och tvättmaskin. Solen skiner, onormalt hög värme och inget regn i sikte och vad värre är, det blir förmodligen inte bättre nästa år..

    Ha det så gott Karsten och njut av dina vackra rosor!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Det skulle inte vara roligt att få in sörja i vattnet. Här lovar meteorologerne "som vanligt" regn om en vecka...

      Och det får vi hoppas på!

      Ser du skriver om detta på din blogg nu!

      Ha det gott du med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...