søndag den 25. september 2016

2 frø!



Jeg ville egentlig have skrevet lidt om mine køb på plantemarkedet, men så sker der lige noget andet i haven. 
Pæonerne bliver ved med at overraske, og jeg blev så ivrig at billedet ikke blev helt skarpt:
Men hvis du kigger opmærksomt vil du se et frø! 

Men som de skriver om denne pæon: "It sets no seeds"!

Og det er der ingen af disse triploide intersektiolle hybridder der gør.
Der ser frøkapslerne bare sådan ud:
Indtørrede døde frø
Og så nu alligevel nu 2(!) frø - Pæonen er den lækre "Dark Eyes". 
Sådan så den ud i slutningen af maj i år.

Nu er jeg bare spændt på om mine 2 frø vil spire!

Nå, til noget helt andet:
Denne blomst tror jeg ikke du har set før:
Måske mere speciel end køn, kan du se hvad det er?

Nå, jeg må hellere lukke med en lækker rose: 
Og oven på alt dette nye får vi en gammel kending. Munstead Wood der er ved at få den rigtig varme dybe mørke farve - flot!

Jeg ønsker alle en dejlig ny uge




20 kommentarer:

  1. Hei Karsten! Så spennende! Da blir neste spenningsmoment om de også spirer :-)) Sånn sett er haging aldri kjedelig?! Kanskje den navnløse er en artisjokk? Gjetter jeg :-)) Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, det bliver spændende! Og så vente en 3 år på de første blomster... :)
      Jamen det er da et fint gæt;)

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  2. Spændende, om de to frø vil spire, og, hvis de vil, hvad der så kommer ud af det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      ja netop, det er ikke spor kedeligt at have en have:)
      Det er så ofte tilfældigheder der giver de sjoveste udfordringer!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Jeg gætter også på artiskok og ikke kun fordi jeg har set Ranten skriver det :)
    Spændende med dine frø, så må vi høre næste gang om dine plantemarked køb, mon ikke det er rhodoer og dagliljer?
    Også dejlig ny uge til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Lisbeth

      Øv, nå, troede det var sværere...
      Men med plantekøbene tager du fejl - en lille smule ihvertilfælde:)
      I lige måde!

      Slet
  4. Hej Karsten, flot med Pæonfrø. Det er spændende om der kommer nye smukke Pæoner ud af det.
    Artiskok var også mit gæt allerede inden jeg læste de andres svar :o)
    Munstead Wood er også helt fantastisk i farven her hos mig, jeg forsøget at tage et billede af den i går, men farven bliver ikke det sammen.
    Du må også have god ny uge.
    Hilsen fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja jeg er temmelig spændt -Men må jo væbne mig med tålmodighed!
      troede det var sværere;)
      Sådan er det tit med mørke blomster. På mit kamera er der en +/- knap hvor jeg hurtigt og nemt justerer det så det passer. I dette tilfælde ved at gøre billedet mørkere.

      I lige måde:)

      Slet
  5. Hej Karsten

    Så spennende med din peon som likevel har satt frø! Det er alltid noen overraskelser i en hage :)
    Skal bli spennende å se om de spirer!
    Munstead Wood er helt nydelig, ja :)
    Ha en deilig ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det må man sige - gode overraskelser!
      Munstead er ved at blive noget af en klassiker:)

      En dejlig uge til dig med!

      Slet
  6. Jo...jeg har set artiskok i blomst før. Jeg prøvede at så den i foråret 2012 og den blomstrede så fint...Bierne var helt tossede med den.
    Krydser fingre for du lykkes med de to frø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja, jeg kunne forestille mig at den er noget for bier, den har også duft.
      Ja, det bliver spændende og de får VIP treatment:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Har inte sett en kronärtskocka i blom, den är fin. Spännande med dina pionfrön, skall bli intressant att följa.
    Ha det fint / Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Denna blomning var också första gången för mig, oftast skördar man innan:)
      Nu får vi bara vänta och se!

      Ha det fint du med

      Slet
  8. Hej karsten.Er lidt bagud da jeg maler køkken.Men det bliver da sjovt hvis din pæon blomstre på de to frø............men det kræver vist tålmodighed.
    Og mit gæt kan da også kun være en artiskok.
    Munstead Wood har bare den smukkeste mørke farve.Min blomstre lige nu med sin anden blomstring.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Jamen det huslige skal jo også passes!
      ja, nu skal jeg først have med til at spire! Det bliver spændende!

      Ja Munstead har haft et godt år og de sene blomstringer er altid så flot dybe i farven!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  9. Hei Karsten:)

    Så moro med Peonfrø! Jeg er så spent på mine, om de kommer til å modnes. Det er ikke sikkert, da det nå går fort mot kaldere vær her oppe.
    Artisjokkblomst har jeg ikke sett annet enn på bilder. Jeg er velig glad i tistler, og denne er jo spiselig også.

    Fin dag til deg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, det er spændende - vejret kan hurtigt slå om!
      Det var også første gang for mig! - Jeg tror faktisk at mange tidsler kan spises - olien fra frøene er super!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. Ah, der var jo årets rose! Den er en af de bedste tips jeg har fått nogengang til haven. En mørk remontant! Dejlig med et gjensyn:) Pæonen er jo et perfekt match.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, det var det jo:) årets rose 14.
      Ja pæonen er fantastisk!

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...