fredag den 2. september 2016

Osozaki 遅咲き



Dette er noget af et særsyn.

At se blomstrende pæoner på denne årstid er unikt!

At det samtidig er en ualmindelig spændende og lækker sag, med er flot ren form. Det gør ikke denne remonterende sensation mindre!

Lad os se lidt billeder:
 Ja, hvad siger du? Det er svært ikke at blive glad for sådan en blomst!
Lækker i den matte sol før dagens regn. 
Det er en intersektionel pæon, altså et kryds mellem en træpæon og en staudepæon. 


Vandmelon med et markant mørkerødt øje, og pjusket på den lækre måde.

Her ser du lige hvor markant denne blomst er i alt det grønne:
Frøstandene i forgrunden er Montbretia.

I litteraturen er det beskrevet, hvordan man kan skære en pæon totalt vildt tilbage efter blomstring, og at den så måske vil skyde igen og lave en ny blomstring, men jeg har ikke kunnet finde dokumentation på at nogen faktisk gør det.
Der er fremavlet en slags remonterende pæoner i Japan for over 300 år siden, de bliver kaldt "Kan Botan" jeg har endda fundet en enkelt af disse til salg i Kina.

Men det jeg har her er noget helt helt andet.

Baggrunden for min egen pæon er noget obskur. En planteven opkøbte et parti uspecificerede pæon rødder fra et sydeuropæisk konkursbo. Jeg fik på en eller anden måde byttet mig til denne, der var navngivet som en træpæon. Det var vistnok i 2008.
Jeg satte den siden ret dybt, de der 10cm nede i jorden, som man jo gør med træpæoner. 

Men det var jo noget andet. Og den skulle først vokse sig op gennem jorden før jeg fik blomster at se, det skete så i 2012 - sjovt at se mit nedslag fra dengang!

Man tror jo ikke det er samme plante. Men, det er det.

Sidste år gav den også afvigende blomster:
Billedet er fra 12 juni 2015.

Det er da ualmindelig spændende at have en have!

Og min pæon har ikke engang et navn, eller rettere havde ikke noget. For jeg har lige navngivet den: "Osozaki".
For at hædre de japanske foregangsmænd, og især Dr. Toichi Itoh som i 1948 skabte den første intersektionelle hybridpæon har jeg valgt et japansk navn.

Ozosaki 遅咲き betyder "late blooming" eller "late flower" siger min computer - Du må endelig rette mig hvis du er japansk kyndig og det bare er helt forkert og kikset!





26 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja så er der virkelig noget ved at have en have, når der kommer sådan en smuk blomst på et unormalt tidspunkt af året. Fint navn til den.
    Ja så kan det kun blive en god dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja ikke? Er selv ret glad for navnet!

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  2. Hej Karsten

    Ja, en hage kan by på mange overraskelser! Nydelig peon, og flott navn! Lekker farge på den. Morsomt med to farger på en busk. Kan det vært to ulike røtter?

    Jeg kikket på linken, og det var en relativt dyr peon ;)
    Er dette det samme som ITHO peoner?

    Her skinner solen, og det ser ut til å bli relativt varmt :)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Fra starten var der kun en rod, men den er nu så stor så jeg efter alle disse "sports" overvejer at dele den kraftigt op, og nyplantere den som en 9-10 planter

      Ja meget dyr 95$ - og så i Kina! Det er en træpæon selektion
      Den jeg har, og viser her, er en ægte ITOH pæon -

      Også her har vi sol:)

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  3. Hej Karsten!
    Vilken överraskning, förstår att du blev glad.
    Mycket vacker och en fin färg.
    Namnet kunde inte bli mer passande.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Tack tack!

      Ha en fin dag du med!

      Slet
  4. Hej karsten.Det var da en spændende historie om din smukke træpæon.........er vild med farven.
    Ja !!! det kan være spændende at have en have.
    Rigtig god weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      På afstand er der mange der tror det er en lækker rose - "Hvad er det for en spændende rose?"

      Dejlig weekend til dig med!

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Men det var en spännande historia och vilken pion du har i din trädgård! Det är så roligt med växter som är bärare av en historia, de får en särställning i trädgården.

    Dr. Itoh är bara bekant för mig genom de två buskpioner som jag haft länge i trädgården men jag har förstått att han är en celebritet i trädgårdsvärlden.

    Du använder ordet intersektionell korsning, jag vet inte men gissar om det möjligen kan vara en korsning mellan olika arter? Spännande..

    Har du registerat namnet `Ozosaki´?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, denna pion har avgjort en rolig och speciell historia.

      Dr. Itoh gjorde det man tidigare hade trott var omöjligt - att korsa buskpioner med vanliga trädgårdspioner.

      Intersektionell korsning är precis denna svåra korsningstyp.

      Ja, kanske jag borde registrera den?

      Ha en bra helg

      Slet
  6. Hej Karsten,
    Tillykke med din flot guld træpæon Ozosaki! Den er dæhlme smuk - en rigtig showstopper. Spændende at høre alt om planten. Her skinner solen lidt endnu og jeg vil ud og hyggerode lidt. God lørdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Tak tak, også her er der sol:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  7. Spændende indlæg. Jeg er nok gammeldags, for jeg foretrækker, at planterne blomstrer i deres naturlige blomstringsperiode og så måske producerer en enkelt blomst uden for sin sæson, som din smukke pæon jo har gjort. En stor blomstring på dette tidspunkt ville virke naturstridig i min optik.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja, jeg kan have det på samme måde. men vi må jo konstatere at rigtig mange haveplanter kun overlever fordi vi havefolk passer dem.
      Pæoner er jo meget tæt på juleroser Helleborus - mon ikke vi vil se hybridder der på et eller andet tidspunkt, det ville åbne op for ret mange blomstringstidspunkter.
      Jeg er meget spændt på om jeg vil genfinde dette karaktertræk til næste år.

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  8. Hvilke ualmindelig lækker pæon. En fantastisk farve. Dejligt at den blomstrer nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte

      Ja, det synes jeg jo egentlig også:)
      Glad for at du kunne lide den!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  9. Ja, det er spændende med en have :)
    Sjovt den blomstrer nu...og modigt du tør navngive den på japansk... :) Jeg har ikke en dyt kendskab til japansk, så kan ikke fortælle dig om det er korrekt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Ja ikke? -
      Japansk er også temmelig ukendt for mig, men jeg syntes det var passende!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Hei Karsten! Hvor den var lekker! Og med blomster nå =O Da må du bare nyte og håpe den står lenge! Ha en deilig aften! Hilser Fru Ranten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei fru Ranten

      Dejligt du er på banen igen. tror at dagens regn er hård ved den. Vi har forløbigt kun fået 5mm men det er som om de er kommet samtidig.
      En dejlig aften til dig med

      Slet
  11. Hej Karsten, det er da en rigtig lækkerbisken du her servere :o) nøøj hvor er den smuk. Lige som det smukke navn du har fundet til den.
    Den kan kun blive en vinder.

    Forsat god aften fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Dejligt at du kan lide den!

      Ha en dejlig aften du m ied!

      Slet
  12. Hei Karsten!
    Så kult at den blomster på nytt igjen! Men da kan det kanskje hende at den tar seg en hvil neste sommer? Den var da veldig vakker.
    Ha en fin fin kveld:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, det er super med disse dejlige overraskelser. Nu lader jeg den stå urørt til næste år med. For at se om det bare gentager sig. ellers vil jeg grave den op - dele den kraftigt og håbe at alle de varianter"sports" jeg har set vil fordele sig i de nye planter.

      En dejlig dag til dig!

      Slet
  13. Det var da vilt! Remonterende pæoner... Du har sannelig grønne fingre!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Tak tak - og måske lidt held:)

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...