torsdag den 8. september 2016

Rettidigt



Du husker måske at jeg indførte min dynamiske frøliste sidste år. En liste der fortløbende blev revideret, nye kom til og noget blev slettet, når det blev revet væk.

Nogle af de frø der var størst efterspørgsel efter var dem fra rockii pæonerne. Og det er også grunden til at frølisten 16-17 er åbnet.


Her er jeg næsten kommet for sent, det vælter ud med frø. For det har været et fantastiskt frøår. 
Ikke alle planter har givet lige meget, men dette ser da godt ud.

Sidste år nåede frøene at tørre før jeg sendte ud, men i naturen falder de jo på den fugtige jord og spirer måske allerede samme efterår (med roden), og næste år følger resten med, og da har den første synlige plante. Man kan "snyde" bruge "ziploc" metoder og andet, men det er der en del der ikke har haft succes med. 

I år kan vi gøre det rettidigt!

Og der er også andet på vej.
En Iris pseudacorus ser lovende ud

Og Maianthemum racemosum
Der vil blive masser af frø i år!

Denne er jeg lidt spændt på:
Tigridia pavonia ser ud til at ville lave frø!

Det er jo denne eksotiske blomst
Billedet er taget den 25 august. 

Alt går bare så hurtigt i denne fantastiske eftersommer!

I fanen deroppe ser du den nye frøliste. Endnu er der kun 6 forskellige - men se lige hvilke!



18 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Det ser da godt ut! Jeg får også mye frø på noen av mine rockii i år, men de er ikke modne enda. Siden de ble flyttet så er jeg ikke sikker på om de blir det heller. Jeg har ikke fått til å få spiring på de rockii frøene fra deg i fjor, men de har bodd i kjøleskapet i et helt år ;)
    Nå har jeg sådd de ute, og håper på spiring til neste vår.

    Det er ikke ofte jeg ikke forstår danske ord, men overskriften din i dag var litt vanskelig da jeg ikke har hørt det ordet før. Måtte google det og fant ut at det er faktisk et ord som brukes her også. Det norske språk er fullt av opprinnelige danske ord, så jeg forstår det meste ;)
    I rett tid betyr det på norsk, og det gir jo mening!

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Enkelte af mine planter havde modne frø inde i lukkede hård kapsler. Der måtte jeg lige hjælpe lidt.
      det er gået meget forskelligt med Rockiifrøene fra sidste år nogen har angivelig haft en spireprocent op mod de 80 og nogen har ikke set noget som helst. Jeg kan ikke rigtig se noget mønster - nu bliver der sendt superfriske frø ud!

      Det er godt med vore blogge vi bliver bedre til at forstå hinanden. Bokmål tror jeg de allerfleste danskere kan læse;)

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Ja, det har jeg også. Er usikker på om jeg skal åpne de nå eller vente. Det blir spennende å se om frøene vil spire til neste år!

      Ja, det er helt sikkert. Vi blir stadig bedre alle sammen, og jeg er veldig glad i språk. Jeb leste Lord of The Rings på dansk da jeg var 14 år, og det var bare et ord jeg aldri fant ut hva det betydde.

      Bokmål er enkelt ja, men det er mye verre med nynorsk og dialekter. Selv jeg sliter med det ;)

      Ha en deilig aften

      Slet
    3. Jeg valgte at åbne, der var sorte fuldt udviklede frø inde i. -tror jeg;)

      der findes danske dialekter der ikke er til at forstå - og i dalene i Sverige har de jo også hver deres egen dialekt, de ældre ved klarälven forstår jeg kun med stort besvær, det kan jo også have sine fordele idet deres humor ofte er ret speciel og morbid;)

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja det er et godt frøår, det benytter jeg mig ikke så meget af, men du har nok mange interesserede.
    Rettidig omhu ja det forstår vi godt, men det lader til at være svært at forstå for en nordmand.
    Dejlig dag til dig - skønt vejr i dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, dette nedslag er allerede rigtig godt besøgt, og mange linker direkte ind på frølisten, selvom den ikke er opdateret endnu - håber dog at de fleste nye giver sig tid til at kigge lidt på bloggen!
      Det norske må ligge ret tæt- på svensk hedder det "i rätt tid".

      Ja vejret har været fantastiskt!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten!
    Fina frön, har förstått att det är svårt att få dem att gro. Jag har svårt att lyckas med vanliga grönsaker. På tal om grönsaker, du skrev att man kunde äta fröhusen på rädisan. Smakar de som rädisa?
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, rädisans fröhus går det bra att äta. De smakar liksom små milda chilli.

      Ha en fin kväll

      Slet
  4. En lækker håndfuld frø. Når folk ikke har succes med pæonfrø, har jeg på fornemmelsen, at det hænger sammen med, at de forventer et synligt resultat inden for det første år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, mange pæonfrø skal have en årstids cyklus før de vil spire, andre kan klare sig med en enkelt. Jeg tror dette er 4-5 generation af kryds Ole Larsen har lavet, og jeg kunne forestille mig at den hurtigere cyklus er blevet selekteret idet den jo giver blomster et år før...? Det må jeg spørge Ole om!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. jeg har også begynt å høste inn frø, men sommeren har jo regnet vekk så det blir ikke det helt store. I år heller. Trillium har vært flinke å sette frø i år, men det er jo et evighetsprosjekt :-)) Fin helg til deg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Vestlandet har vist ikke haft en nem sommer, mange bloggs har ligget stille, vi må håbe høsten bliver bedre!
      Nej, Trillium er ikke de hurtigste:)

      Ha en dejlig helg du med

      Slet
  6. Hei, Karsten!
    Rockii-frøene er så lekre!
    Har vel noen selv også, men har hatt det litt for travlet til å følge riktig med...
    Mye spennede hos deg!
    Ha en fin, varm weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose
      Ja, det må man sige.
      Travlhed kender jeg til - det er åbenbart et vilkår for mange af os i denne moderne verden. :(
      Tak, detv synes jeg egentlig også:)

      Ha en dejlig helg du med

      Slet
  7. Åhr hvor ser de frø lækre ud....utroligt man kan synes frø ser lækre ud. Haha.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Det har du da egentlig ret i - er nu ret sikker på at de ikke er sådan til at spise:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  8. Spændende med frøliste. Samler frø her også. Varmen gjør formodentlig godt for modning og spireevne...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, det må man sige, jeg har sjældent set så lovende en frøsætning. Så bliver man da lidt glad!

      Haen dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...