fredag den 30. september 2016

Sommerpause




Nu holder sommeren pause, mens fronterne skal over os. Og vi skal vel have en slags efterår. 
Men ja, jeg tror stadig på en fin indiansummer. 
Sådan om en lille uges tid? 
Men det er som om vejret har sit eget liv, så sikker på det, kan man jo først blive når det sker!

Her er lidt indtryk fra før regnen:
Tror dette er mit første foto af en Admiral i år - Vanessa atalanta. En enlig en der lige kiggede forbi.


Og humlen forsyner sig og sine, her fra voksurten - Cerinthe major. 

Også andre dyr er på færde:
Sneglene æder på de forårsblomster der har taget fejl af årstiden og sender skudene op nu. Dejligt sprøde og friske til en sulten snegl der kun vover sig ud når duggen er faldet, det har været så tørt. 

Og sidste års rose:
Køn, ren og fin med det flotte "hulthemiaøje" - 'Alissar, Princess of Phoenicia' - Harkness 2009- er det jo! 
Hvad mon vi vælger i år, jeg har allerede nogen kandidater!

Min Kaprifolium  må lige runde af:
Lonicera x brownii tror jeg der er. Her mod gårsdagens blå himmel.

Jeg ønsker alle en dejlig weekend/helg!





22 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Her har humlerne også travlt, så travlt at det er svært at få billeder. Sommerfugle har jeg ikke set i dag. Sneglene har kummerlige vilkår, jeg har taget en del sneglereder på det sidste, det er godt nok.
    Alissar, Princess of Phoenicia er smuk, det er svært at vælge en favorit, jeg har mange.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Mon ikke regnen nu skal få gang i de resterende snegle - så vi kan klippe dem?
      Ja, Årets rose skal jo gerne være noget særligt, og så ser jeg også på hvor sund den er!

      Du må også have en god weekend

      Slet
  2. Trevligt att du fortfarande har insekter som besöker din trädgård, här är det dåligt men det kanske beror på torkan, varmt har vi så det räcker.

    Lite vatten fick vi i förrgår när en front passerade och med den kom också kuling vindar. Oj, vad det har blåst i natt och det gör det fortfarande men temperaturen håller sig som om det vore sommar.

    Trevlig helg Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Humlor och bin har jag, men fjärilar är det ovanligt dåligt med.
      Rytmen i året har varit ovanligt - med värmen i början och nu i slutet.
      Vi fick 7mm men jag hoppas på ordentligt med regn til helgen!

      Trevlig helg till dig med

      Slet
  3. Hei Karsten.

    Jeg liker vedlig godt voksurten din! En spennende plante. Og for et flott bilde av Admiralen. Jeg har ikke fått fotografert dem i år, for mye regn og vind til å få det til. Og ikke har det vært så mange her heller i år.
    Flott bilde av kaprifol, med blå himmel!
    Ha en fin helg:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Voksurten skal jo frøformeres hvert år. Her klarer den det selv;)
      Sidste år var der rigtig mange admiraler. i år har det nok været for tørt.

      En fin helg til dig med

      Slet
  4. Prinsessen er virkelig en køn rose. Vores nye plante genblomstrer også fint. Søren hævder, at han har spottet og dræbt den første dræbersnegl her på matriklen - vi håbede ellers at gå fri. Jeg forsøger at bilde ham ind, at det var en brun skovsnegl, selvom jeg ikke så den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja flot prinsesse, og så er det jo sjovt at det er en helt ny rosesektion der er ved at blive skabt.
      Måske er dræbersneglen ved at være pacificeret, noget tyder på at dens naturlige fjender også er ved at finde herop:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  5. Hej Karsten

    Vakre blomster, og flott prinsesse :)
    Her skinner solen og det er varmt. Jeg har ikke sett en sommerfugl på lenge, så det var hyggelig å se din admiral.
    Jeg sendte en konvolutt her om dagen til deg, og håper at den ikke blir liggende for lenge i en postkasse :)

    Ha en deilig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Den konvolut modtager jeg så snart min nabo henter posten - vi henter til hinanden.
      Prognoserne ser lovende ud - måske hele Norden får min indiansummer?
      Sidste år var admiralen aktiv langt ind i oktober, i år må vi ses. de få der er har det hele for sig selv:)

      En dejlig weekend til dig med

      Slet
    2. Kan du få gitt beskjed til din nabo om å åpne konvolutten i toppen? Jeg er bare litt engstelig for at det kan bli for tett der inne ;)
      Han behøver ikke gjøre noe mer.
      Brrrrr, i natt blir det ned mot frost her.

      Slet
    3. Ja, det bliver nok mig der åbner konvolutten - tror også der er markfrost i Värmland:)

      Slet
  6. Flot billede af Admiralen. Her har vi fået en del regn det sidste døgn og vejret er klart trådt i efterårskarakter, jeg forventer mig ikke mere varme, men vi får se. Prinsesse rosen er yndig, du har så mange specielle og flotte.
    God weekend til dig også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, vi får se - jeg satser stadig på en flot indiansummer!
      Tak tak - ja jeg synes jo det er spændende at finde nyt og at der indimellem er perler det er da bare dejligt.

      Du må også have en dejlig weekend!

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Vi har haft fina soliga dagar, men äntligen kom det en rejäl regnskur och kraftiga vindar. Idag ser det ut att bli en solig fin dag igen. Har inte sett fjärilar på ett tag, och amiralen har inte synts till i år. Rosen är riktigt fin.
    Ha en trevlig helg / Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Marika

      Och mera regn skulle det bli. Vi får se!
      Jag tror fjärlillar har haft et svårt år i hela norden.

      En trevlig helg til dig med

      Slet
  8. Smukk sommerfuglbusk og kaprifol mot blå himmel!! Det kan vi lige så godt så godt!! Det gør efteråret så smukt med efterårsblomstrende planter:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja den lave sol og den klare himmel - det er en fantastisk årstid!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  9. Hej Karsten
    Skønt med nogle sommerfuglebilleder, heldigvis har der været rigtigt mange i sep. Flere end der plejer.
    Planterne har virkeligt ydet i sep. Voksurten er virkelig smuk og det er Prinsessen da også.
    Endnu engang smukke billeder.
    Rigtig god ny uge til dig.
    Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      godt du har flere sommerfugle - håber de spreder sig fra de områder der har overskud!
      Ja, jeg er spændt på oktober - får vi min indian summer?

      Ha en dejlig uge du med!

      Slet
  10. Hej Karsten.Her har sommerfuglene taget flugten i al den regn vi har fået.
    Men flotte billeder du viser.
    Synes det ligner hyacinter der er på vej op.............de er da lidt tidlig på den.Men surt hvis sneglene æder dem.
    Smuk rose.Det gælder bare om at nyde de sidste.
    God dag Jette

    SvarSlet
  11. hej Jette

    Ja det er en Scilla hyacitoides - en hyacint-lignede Scilla, Så det var godt set!
    Ja, nu er jeg i Sverige. Her er det meget tæt på hård nattefrost!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...