tirsdag den 13. september 2016

Varme sommerfarver - og et spørgsmål - midt i september




Det kan godt være at årsagen er den globale opvarmningskatastrofe, men lige nu nyder jeg bare det fantastiske vejr.

Og det der blomstrer!
"Summer lodge" -Pierre Orard 2007-  sikken nogen lækre varme dybe farver!


"Eyes for You"  -Peter J. James 2008- Viser sig nu, som jeg havde håbet, da jeg så de første billeder - En flot flot Hulthemiahybrid!

Og så til spørgsmålet:
Ja, en fin rose: Morden Sunrise -Davidson & Collicutt  1991-.

Der er lidt stråleplet. Men hvad er det brune på bladene under? Er det et tørketegn?

Nå, vi får lige dagens hit igen:
Ja, hvad skal man sige?


Nyd dagen!


16 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Dagens hit er smukt, det er de andre roser også. Ja vi må nyde varmen, selvom rosen der ikke helt gør det. Jeg tror, det er et tørketegn ja. Tænk at det er så varmt, at vi må trække i skyggen d. 13. september. Vi havde op til 26.6 grader, men der var nok mere hos jer, kan jeg tænke mig.
    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tror også det er tørke, jorden er nu ikke helt tør - og der er masser dug om morgenen. tror bare ikke denne 1 årsrose har fået lavet rødder nok.
      28 sagde en nede i rema1000 jeg orkede ligesom ikke selv at få tjekket;)

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Jeg satser også på, at mine gamle roser har rødderne langt nok nede, men de nye må vandes lidt mere. Mine rhodoer ser også sådan ud, når de har sol og tørkeskader.
      Nej det forstår jeg godt.
      Frøene af Morina Longifolia skal først sås til foråret indendøre, så jeg sender ved lejlighed måske vil du også have træpæonfrø, de er ikke klar endnu.

      Slet
  2. Hej Karsten

    Ja, det kan jo ha noe med klimaendringer å gjøre, men det har vært så varmt i september før,men helt normalt er det jo ikke. Uansett nyter jeg det varme været jeg også. Flotte roser du viser! Nydelig bilde av Morden Sunrise, og det ser ut som solen skinner i blomsten :)
    Jeg vil tro at det skyldes tørke de flekkene på bladene, men sikker er jeg ikke.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit -

      Tror heller ikke at temperatur rekorderne bliver slået - men det er længden i den vedholdende varme. Og sikke det gror og samles reserver. der bliver lagt op til et fantastiskt 2017!
      Ja tørke - det hælder jeg også mod!

      En dejlig aften til dig med

      Slet
  3. Hej Karsten
    Smukke og spændende roser, du viser. Eyes for you er virkelig flot med den mørke midte. Jeg har også oplevet visne/halvvisne blade på to af mine roser - de står tørt, så jeg gik ud fra, at det måtte være mangel på vand. Ja, det gælder om at nyde den varme september - klimaforandringer eller ikke - det kan hurtigt blive koldt og vådt.
    God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja "Eyes for You" har det imponerende "Hulthemia" øje - vi kommer til at se meget til dette i fremtiden!
      ja, der er vejr og så er der klima, dette er nok vejr mente jeg? men det varer så længe så jeg er ved at tænke klima...

      tørke, ja det er nok det så:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Vi er da godt dumme, hvis vi ikke nyder det helt utrolige vejr, vi har for tiden. Så kan vi jo prøve at bilde os ind, at visne rande og den slags bare er tidlige tegn på efterår. De fleste planter ser nu stadigvæk ok ud, synes jeg.På billedet minder Eyes for you meget om en rockii blomst - gør den det også i virkeligheden?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, der er egentlig ikke mange tørkeskader her heller.
      Eyes for You kan godt minde om en rockiiblomst - øjet er dog mørk lilla. sidste år var den ikke nær så markant.
      Har lige set vejrudsigten - tror jeg vil vande idag!

      Ha en dejlig sommerdag

      Slet
  5. Hei Karsten!

    Ser du nyter varmt vær i september:) Vi har det ikke så varmt, og nå kom det litt regn igjen. Og det er rundt +16. Fint å jobbe ute når det ikke er så varmt, en liten trøst det. Og så kommer det jo utrolig mye Kantareller i sånt vær.
    Flotte roser du har på høsten! Nyt dagen du også:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      ja, idag var endnu en fantastisk dag - vi får dit vejr herned til helgen siger da:)
      Kantareller er godt!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Underbart väder, bara att njuta så länge det varar. Helt fantastiska rosor.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, idag är det mycket kyligt. Men det har också fördelar - idag ska där jobbas!

      Ha det fint du med

      Slet
  7. Deilig sommervær, og rosene er jo fantastiske nu i september. Dine er jo spreke som gyngehester. Brune blad - for stor kontrast fra kalde til varme - og tørre - temperaturer? (Jeg er kun en roseamatør:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, tror det er udtørring i solen og den lave luftfugtighed - så jeg har gennemvandet hele dette bed!

      Ha en dejlig helg!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...