onsdag den 23. oktober 2013

Nyt - igen igen



Igår var det endnu en spændende stribe planter der skulle i jorden.
Jeg kom sent igang, for det var en våd morgen, dråber overalt og det tog lidt tid før solen kom igennem, men smukt ser det ud:

Der er kommet 25mm de sidste par dage. men igår var det alletiders: 17C og sol gennem dis.

Her er så de nye planter:
Lidt men godt - på sedlen kan du se hvad det var.


 Gentiana saxosa blev placeret i stenbedet, og fik nyt grus omkring sig!



Og dagens blomst er: Min flotte Raphanus sativus var. radicula, den præsenterer sig flot i modlyset.

En dejlig dag herfra



20 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja du får da handlet igennem her i efteråret. Det ser ud til at være spændende planter. For en gang skyld har du ikke skrevet, hvor du har handlet. Er det med vilje?? Flot blomst med et fint navn, det må jeg vist have googlet.
    God dag til dig, her har det regnet til morgen igen, fint nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nu hvor jeg har lavet nedslaget har jeg mailet leverandøren og spørger om de vil have navn og link med - du kender dem iøvrigt:)

      Vi har også fået regn - men nok ikke de større mængder

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Nu har jeg googlet dem alle, også radisen :) Nå men de ser fine ud alle, især den første er rigtig fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke?

      ja den var også ny for mig - så den nappede jeg lige ;)

      Slet
  3. Hei Karsten

    Ja, se der ja, det var flotte planter! Trillium pusilum har jeg og den Trillium erectum flexipies også tror jeg. Jeffersonia diphylla har jeg også. Jeg har også en som heter J. dubia. De er så vakre disse Jeffersoniaene. Mine har spredd seg litt i år, for de danner mye frø. Skovbunnsplanter/woodlandplanter er spennende å ha mange av. Her i Norge blir de bare nevnt som woodlandplanter, for det har aldri blitt noe godt navn på de. Direkte oversatt blir det jo skogbunnsplanter, men de har aldri blitt hetende det her ;-)
    Vakre bilder du har tatt, det første var utrolig vakkert med dråpene på!

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Glæder mig til at se det hele til foråret. Kan godt huske dine mange Trillium fra ja, en 6 måneder siden!
      Tror J dubia har lilla blomst? - diphylla har ren hvid. Godt at høre at de spreder sig!

      Woodland - er jo et engelsk begreb - det betyder vel: skyggefuldt og fugtigt men ikke vådt. Og nok så vigtigt en relativ høj ph - de fleste nordiske skove - fyr og gran tyttebær og lyng har jo temmelig lav ph.
      En Rhodo eller Kalmia bliver feks ikke kaldt for "woodland" tror jeg:)

      ha en dejlig dag du med!



      Slet
    2. Dubia har omtrent samme farge som blåveis/ Hepatica nobilis. Den er ren blå. Hvis du søker i bloggen min lugger det flere bilder av den. Det som er litt dumt er at den blomstrer veldig kort, så den må nytes og fotograferes mens den ennå gjør det :)

      Slet
    3. Ja Marit - den er bestemt også fin - fandt et billede hos dig fra 2009;)
      Er spændt på hvorlænge min mon blomstrer.

      Slet
  4. Flott regndråpebilde!
    Spennende planter, mange fine trillium. Jeg har også Jeffersonia dubia. J. diphylla har jeg sett i handel litt sjeldnere.
    Her kommer lavtrykkene med regn og mild luft fra sør nå. I går fikk vi over 50 mm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      50mm er pænt meget - men på vestlandet er i jo vant til det;)
      Dubia er den japanske og diphylla er den amerikanske fandt jeg lige ud af.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Fine planter du har købt. Jeg glæder mig til at se dem i blomst til foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase

      tak - glæder mig også!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Lækre planter. Den første kender jeg ikke og googlede den lige. Rareplants.co.uk beskriver den sådan her:
    The overall feel of this plant is 'elegance' it just has that undeniable class and grace.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja Rareplants skriver pænt om Pteridophyllum racemosum må man sige. Til gengæld ved de så også hvad de vil have for den... Jeg gav 75kr.
      Med stor fornøjelse

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Altid dejligt med nyt til haven... jeg halter lidt bagud dette efterår... har dog 4 buske stående der skal i jorden :o)
    Jeg elsker stenbedsplanter, så guf for mig med sådan noget småtteri ;o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina

      ja, nyt er altid godt især når det nu er lidt specielle ting. Stenplanten den var ikke stor nej, men mon ikke den vokser lidtnæste år?

      Ha en dejlig aften..

      Slet
  8. jeps.. din radicule er megt fin .. smager den godt ?
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Jada - både blomster og frugter smager rigtig godt - pudsigt at der stadig er nogen der spiser plantens triste jordknold:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Flott dråpebilde! Og en deilig liten handleliste : ) Ønsker deg en flott helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei fru Ranten

      Tak tak - ja - Lidt men godt!

      Du må også have en dejlig helg!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...